Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2506972_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-7824
Den 21. december 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. november 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren redegøre for mulighederne for at indføre en nedre grænse i forhold til prøveudtag, så
fiskere med små landinger skal have kontrolleret en mindre procentdel af sine fisk, da kontrolomkost-
ninger for de små fiskere er uforholdsmæssigt store i forhold til deres fangst?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fiskeristyrelsen, der har oplyst
følgende:
”EU’s kontrolforordning
1
indeholder krav om, at al fisk fordelt på arter skal vejes ved landing. Alterna-
tivt skal der foretages prøveudtag i henhold til en af EU-Kommissionen godkendt prøvetagningsplan.
Kontrolforordningen giver ikke mulighed for at dispensere fra kravet ved at indføre en nedre grænse for
mindre landinger. Vejning og/eller prøveudtag skal sikre korrekt afskrivning af de respektive medlems-
staters fiskekvoter.
Fiskeristyrelsen har i 2019 udarbejdet en række kontrol- og prøvetagningsplaner, der skal være med til
at sikre, at Danmark fremadrettet lever op til EU-reglerne på området. Med indførelse af planerne pr. 1.
januar 2020 sikrer Danmark, at fisk, der landes i Danmark, kan kontrolvejes og godkendes i henhold til
en stikprøvevejning. Denne stikprøvevejning er således en lempelse af det generelle krav om en total
opvejning af alle arter i landingen.
Fiskeristyrelsen antager, at spørgsmålet om uforholdsmæssigt høje kontrolomkostninger for fartøjer
med små landinger er relateret til usorterede industrilandinger. Ifølge Fiskeristyrelsens oplysninger er
det alene i denne type fiskeri, at fiskere faktureres for kontrolomkostninger som følge af prøvetagnings-
planen. Baggrunden for denne udgift er, at der ved usorterede industrilandinger anvendes en tredjepart
til at udføre prøveudtagning, sortering og vejning.
1
Rådets forordning nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning med henblik på
at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om mulighederne for at indføre en nedre grænse i forhold til prøveudtag for de små fiskere, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Prøvetagningsplanen fastsætter antallet af prøver for de forskellige typer af industrifiskerier og far-
vandsområder. Antallet af stikprøver, der skal udtages og artssorteres, stiger i takt med landingens stør-
relse. For at sikre en valid opgørelse er der dog krav om et minimum antal af prøver uanset størrelsen af
landingen, hvilket kan gøre den enkelte prøve forholdsmæssigt dyrere. Antallet af stikprøver er baseret
på en analyse fra Institut for Akvatiske Ressourcer (DTU Aqua) af kontroldata om artssammensætnin-
gen indsamlet fra fiskerikontrollens prøveudtagninger gennem en 10-årig periode.
For at sikre en uafhængig stikprøveudtagning har de to store opkøbere af usorterede industrilandinger
i Danmark (FF Skagen og Triple Nine) i samarbejde med deres brancheorganisation, Marine Ingredients
Denmark (MID), valgt at anvende akkrediterede vejere og målere til at løse denne opgave.
Forud for implementeringen i 2020 gennemførte MID en gennemsnitsberegning af den forventede sam-
lede udgift til tredjeparts prøveudtagning af såvel danske som udenlandske fartøjers landinger af indu-
strifisk i Danmark. Gennemsnitsberegningen viste, at udgiften til tredjeparts prøveudtagning ville be-
løbe sig til 1,5 øre pr. kg landet industrifisk. En efterberegning af omkostningerne har vist, at beløbet
holder stik. Omkostningsbeløbet på 1,5 øre pr. kg landet industrifisk er derfor videreført for landinger
foretaget i 2021.
Endelig skal Fiskeristyrelsen oplyse, at MID har besluttet, at der skal være en solidarisk omkostnings-
deling, hvor alle fiskerne, uanset størrelsen af landingen og antallet af udtagne stikprøver, betaler den
samme omkostning pr. kg landet industrifisk. Dette medfører, at fiskerne får den samme pris pr. kg
landet industrifisk. De mindre fiskere pålægges således ikke en større byrde i forhold til den påkrævede
prøvetagning.”
Rasmus Prehn
/
Nicolai Højlund
2