Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2498864_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. december 2021
Miljøministerens besvarelse af MOF alm. del spørgsmål nr. 159 stillet den 12. november 2021 efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 159
Hvilke forpligtelser og muligheder har Roskilde Kommune for at forbyde eller dæmpe
støj fra træf for motorcykler og ’muskelbiler’ på havnen i Roskilde, og under hvilke
omstændigheder skal politiet af egen drift gribe ind mod støjende adfærd i byzone?
Kan det være en skærpende omstændighed, at deltagerne via en facebookgruppe med
flere tusinde deltagere aftaler, hvornår de mødes for at komme ’ned at larme’ og altså
bevidst forstyrrer ro og orden? Har Roskilde Kommune eller politiet reageret på
beboerhenvendelser eller af egen drift målt evt. overskridelse af støjgrænser, og hvad
viser disse i givet fald? Hvad kan ministeren oplyse om jordforurening i området,
herunder om risikoen for spredning af forurenet støv og faldende naturbeskyttelse og
om evt. konflikt med gældende lovgivning og vejledninger?
Svar
Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3 giver kommunen mulighed for at gribe ind over for idrætsanlæg,
fritidsklubber eller lignende fritidsaktiviteter, som medfører væsentlige støjulemper for omgivelserne.
Det er i den forbindelse en forudsætning, at der er tale om organiserede fritidsaktiviteter, dvs. at
aktiviteterne gennemføres i regi af eksempelvis en klub eller forening, som et påbud i givet fald vil
kunne rettes imod.
Det forstås ud fra spørgsmålet, at der er tale om et havneareal. I mange byområder er jorden lettere
forurenet, typisk de ældre byområder og områder, der er påvirket af mange års høj trafikbelastning og
industriel aktivitet. Den lettere forurenede jord er ofte et resultat af diffus forurening. Områder i
byzone er derfor som udgangspunkt områdeklassificeret som lettere forurenet, jf. § 50 a i
jordforureningsloven.
Ifølge jordforureningslovens § 9 gælder, at hvis det pågældende område er forureningskortlagt i
henhold til jordforureningsloven, kan regionsrådet udarbejde anbefalinger til ejer og bruger af
kortlagte arealer om anvendelsen af de pågældende arealer. Kommunalbestyrelsen kan på alment
tilgængelige udendørs arealer, der er kortlagte, meddele påbud til ejere om, at disse inden en nærmere
fastsat frist skal foretage eller opretholde nærmere bestemte, mindre omkostningskrævende
foranstaltninger, herunder indhegning og flisedækning, hvor der kan være en sundhedsmæssig risiko
ved den nuværende anvendelse.
Miljøministeriet har kontaktet Roskilde Kommune, som har oplyst, at kommunen den 27. september
2021 har truffet afgørelse om ikke at meddele et støjbegrænsende påbud til aktiviteterne om torsdagen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at forbyde eller dæmpe støj fra træf for motorcykler og ’muskelbiler’ på havnen i Roskilde, til miljøministeren
på kommunens areal (matr.nr. 15a, Klostermarken, Roskilde Jorder), idet kommunen vurderer, at der
med udgangspunkt i de foreliggende oplysninger ikke er hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 42 til at
meddele påbud til aktiviteterne, da der ikke er tale om en organiseret aktivitet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for justitsministeren, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for bidraget til besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Midt- og Vestsjællands Politi, der
har oplyst, at det fortrinsvis er torsdage i tidsrummet fra kl. 17 til 21 i sommerhalvåret, at der er mange
køretøjer, særligt motorcykler og veterankøretøjer, samt mange personer forsamlet på Roskilde Havn.
Det er politikredsens indtryk, at der kan være op til 5.000 personer til stede på havnen i løbet
eftermiddagen og aftenen specielt på dage, hvor vejret er godt. Det bemærkes i den forbindelse, at
tilstedeværelsen af køretøjerne tiltrækker mange mennesker, som blot ønsker at se på de forskellige
køretøjer.
Midt- og Vestsjællands Politi har desuden oplyst, at aktiviteterne på og omkring Roskilde Havn efter
politikredsens opfattelse ikke er et arrangement i traditionel forstand, da der ikke er nogen formel
arrangør af de såkaldte torsdagstræf. Der er således tale om en begivenhed, der antages at være startet
spontant for 5-10 år siden, hvor forskellige former for køretøjsentusiaster begyndte at mødes på
Roskilde Havn hver torsdag aften i sommerhalvåret. Efterhånden som torsdagstræffet er vokset i
omfang, har det påkaldt sig mere opmærksomhed fra såvel de lokale myndigheder, som fra beboere og
andre interessenter i området. I den forbindelse har flere af områdets beboere klaget over støj og andre
former for gener, hvilket har været medvirkende til at skærpe politikredsens opmærksomhed på
området.
Politikredsen har videre oplyst, at der herudover har været enkeltstående situationer, hvor politiet har
kunnet konstatere, at motorcykler og biler tilsyneladende spontant har været samlet på havneområdet
i Roskilde på andre dage end torsdage.
Midt- og Vestsjællands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen i de seneste år har iværksat flere
forskellige tiltag for at imødegå bl.a. trafikale udfordringer og støjudledning på og ved havnen i
Roskilde. Tiltagene er iværksat successivt for at imødegå den belastning, som det stigende antal
deltagere ved torsdagstræffet på og ved Roskilde Havn har givet anledning til. Klager fra de
omkringboende har i den sammenhæng bidraget til at afdække specifikke problemer i området.
Politikredsen har i øvrigt vurderet, at udfordringerne er størst, når køretøjerne ankommer til og
forlader havneområdet.
Midt- og Vestsjællands Politi har i tilknytning hertil oplyst, at det er politikredsens indtryk, at de
trafikale og støjmæssige udfordringer hen over årene er blevet mindre. Dette skal ikke mindst ses i
lyset af politiets målrettede indsats med tilstedeværende patruljer, den mobile politistation på havnen
samt automatisk trafikkontrol (ATK) i området omkring havnen og på til- og frakørselsveje i
forbindelse med stort set alle torsdags-træffene.
Hertil kommer en tværsektoriel indsats i samarbejde med Roskilde Kommune og andre interessenter,
herunder forretningsdrivende på havnen, havnefogeden, motorcykelforhandlere i Roskildeområdet,
brugerne og gæster på havnen samt med en beboer- og borgergruppe fra nærområdet, der føler sig
generet af støj som følge af tilstedeværelsen af de mange køretøjer. Dette samarbejde har ud over en
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at forbyde eller dæmpe støj fra træf for motorcykler og ’muskelbiler’ på havnen i Roskilde, til miljøministeren
løbende information og kommunikation konkret udmøntet sig i udarbejdelse af adfærdsregulerende
informationsmateriale, ændrede parkeringsregulativer på havnen og senest en generel støjkampagne i
Roskilde. Politikredsen har endvidere bemærket, at torsdagstræffet kun i meget begrænset omfang har
været afviklet under covid-19.
Midt- og Vestsjællands Politi har endelig oplyst, at politikredsen ikke har målt overskridelser af
støjgrænser. I den forbindelse bemærkes, at det, for så vidt angår veterankøretøjer og øvrige ældre
køretøjer, er detailforskrifterne for køretøjer ved den første indregistrering af det pågældende køretøj,
som er gældende. Det betyder, at det er de støjgrænser for køretøjer, som var gældende, da det
pågældende køretøj blev indregistreret, der skal overholdes.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at politiet typisk griber ind over for støjende adfærd i byzoner på
baggrund af anmeldelser eller andre henvendelser fra borgere, som ønsker at gøre politiet opmærksom
på adfærden. Såfremt politiet under eksempelvis patruljering bliver opmærksom på støjende adfærd,
som indebærer forstyrrelse af den offentlige fred og orden, vil politiet gribe ind af egen drift.
Politiet kan udstede bøder for overtrædelse af færdselslovens § 38, hvis køretøjerne betjenes på en
sådan måde, at de afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter, hvilket eksempelvis kan
ses ved unødig hjulspin, anvendelse af horn eller ved at der gasses op i frigear. Bøden udgør i
førstegangstilfælde 2.500 kr., i anden gangstilfælde 5.500 kr. og er herefter stigende ved yderligere
gentagelsestilfælde. Politiet har herudover ved mistanke om ulovligt støjende køretøjer mulighed for at
indkalde køretøjet til syn. Ved ulovligt monteret udstyr på bl.a. motorcykler kan politiet udstede bøder
for overtrædelse af detailforskrifterne for køretøjer.””
Jeg har forelagt spørgsmålet for transportministeren, som supplerende har oplyst følgende:
”Transportministeriet har indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, som administrerer reglerne for støj
fra køretøjer. Færdselsstyrelsen oplyser følgende:
”Reglerne for hvordan køretøjer må støje, og hvordan dette måles, er fastsat i EU-regulering. EU-
kravene i forhold til støj er indført i den danske Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers
indretning og udstyr, som regulerer alle krav, som stilles til motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer hertil.
Af disse regler fremgår blandt andet, hvor meget et køretøj må støje ved en veldefineret måling ved
godkendelses- og ibrugtagningstidspunktet. Støjkravet for det enkelte køretøj opgøres som en
grænseværdi, der afhænger af type, alder, motortype og motorstørrelse for det konkrete køretøj. Ved
en kontrolmåling må køretøjets støjniveau alene overskride grænseværdien med en mindre
tolerancetærskel.
Det følger endvidere, som det også fremgår af Justitsministeriets bidrag, af færdselslovens § 38, stk. 1,
at føreren af et motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det ikke afgiver unødig støj, eller
unødigt udvikler røg eller gasarter.”
Transportministeriet kan endvidere oplyse, at netop på baggrund af ønsket om at sætte ind over for
støjende motordrevne køretøjer, herunder særligt motorcykler, er bødeniveauet for overtrædelse af
færdselslovens § 38, stk. 1, og § 67, stk. 2 og 4, blevet forhøjet markant, hvorfor der pr 1. januar 2020
kan gives højere bøder end tidligere. Der er desuden i denne folketingssamling blevet fremsat et
lovforslag (L 90), hvorefter Færdselsstyrelsen vil få hjemmel til at foretage vejsidesyn af motorcykler,
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at forbyde eller dæmpe støj fra træf for motorcykler og ’muskelbiler’ på havnen i Roskilde, til miljøministeren
hvor den tekniske stand af motorcyklen vil blive undersøgt, samt om motorcyklen overholder de
gældende støjkrav.””
Lea Wermelin
/
Morten Pedersen
4