Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2498530_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-2432
Den 9. december 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 158 (MOF alm. del) stillet 12. november 2021 efter ønske
fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 158
” Vil ministeren som opfølgning på Foreningen Beskyt Jammerland Bugts foretræde for
udvalget den 11. november 2021 om Danmarks Havplan, jf. MOF alm. del - bilag 11,
besvare følgende spørgsmål:
1. Hvordan har eller vil ministeren reagere på ESPOO høringssvar og kritik af, at forringe
andefugles, specielt edderfugle, livsvilkår i Jammerland Bugt?
2. Er det korrekt, at en fugletælling bør observeres månedligt i 2 år i forbindelse med en
Miljøkonsekvensvurdering?
3. Vil ministeren tage initiativ til at foreslå EU, at de rødlistede edderfugle, som i Jammer-
land Bugt udgør op til ¼ af Danmarks bestand, beskyttes under EU's fuglehabitatdirektiv?”
Svar
Ansvaret for at få udarbejdet de nødvendige miljøvurderinger, herunder vurderingen af de
grænseoverskridende indvirkninger efter Espoo-konventionens regler, ligger hos den myndighed, som
skal træffe afgørelse. Selve høringen af berørte stater gennemføres via Miljøstyrelsen, som er point of
contact. Afgørelse om eventuel opstilling af havvindmøller i Jammerland Bugt hører hjemme i Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, som har oplyst, at de svenske myndigheder vil blive inddraget igen i
forbindelse med, at der nu er ved at blive udarbejdet en revideret miljøkonsekvensrapport for
projektet.
Den kompetente myndighed skal besidde den tilstrækkelige ekspertise for at kunne vurdere den af
bygherren udarbejdede miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingslovens § 24, stk. 1. Såfremt den
kompetente myndighed ikke har den nødvendige ekspertise til rådighed, skal myndigheden inddrage
ekstern bistand. Den kompetente myndighed har således ikke blot ansvaret for at modtage materialet
fra bygherren, sende i høring og træffe afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles tilladelse; men har
også et selvstændigt ansvar i forhold til at foretage en realitetsprøvelse af de indsamlede oplysninger
og en overvejelse af, hvorvidt disse om nødvendigt bør suppleres med yderligere informationer.
Den kompetente myndighed skal således foretage både et undersøgelses- og analysearbejde med
henblik på at komme frem til en så fuldstændig vurdering som mulig af et projekts direkte og indirekte
virkninger på de faktorer, der er opregnet i miljøvurderingslovens § 20, stk. 4. Omfang af oplysninger
og data vil afhænge af såvel de naturgivne forhold som den aktivitet, der skal vurderes. Hvis f.eks. en
art kun findes i Danmark i vintermånederne, er der ikke grundlag for at observere den i
sommerperioden.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om opfølgning på Foreningen Beskyt Jammerland Bugts foretræde den 11/11-21 om Danmarks Havplan, til miljøministeren
For at udpege et fuglebeskyttelsesområde skal der bl.a. være en regelmæssigt tilbagevendende og
væsentlig bestand. Der er ikke for indeværende data herfor. Jeg kan dog oplyse, at edderfuglen er
beskyttet som trækfugl i 16 af de danske fuglebeskyttelsesområder, og at den blandt andet er beskyttet
i to af de seks netop udpegede fuglebeskyttelsesområder, Flensborg Fjord og Nybøl Nor samt i
Smålandsfarvandet.
Lea Wermelin
/
Paolo Perotti
2