Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2498544_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. december 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 156 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 12. november 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 156 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
"Vil ministeren som opfølgning på Dyrenes Beskyttelses foretræde den 11. november 2021 om transport
af kalve, jf. MOF alm. del – bilag 27, besvare følgende spørgsmål:
-
-
-
Kan ministeren bekræfte, at det udelukkende er udenlandske transportvirksom-
heder, der transporterer kalvene fra Danmark til f.eks. Holland?
Hvad kan ministeren oplyse om resultatet af de foretagne kontroller med trans-
porter af kalve?
Vil ministeren redegøre for reglerne for kalvetransporter, herunder hvor gamle
kalvene skal være inden transport, tilsyn under transport, sikring af drikkelse,
foder m.v.?
-
Hvad kan ministeren oplyse om, hvor mange danske kalve der transporters in-
denlandsk, og hvor mange der transporteres til udlandet?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”1. Fødevarestyrelsen kan orientere om, at både danske og udenlandske transportvirksomheder trans-
porterer kalve fra Danmark til Nederlandene og Belgien. På nuværende tidspunkt transporteres hoved-
parten af kalvene af en nederlandsk transportvirksomhed.
2. For så vidt angår kontrollerne af kalvetransporter varer indsatsen året ud. Derfor kan det endelige
resultat først opgøres, når indsatsen er endeligt afsluttet.
3. Transportforordningen
1
stiller særlige krav til langvarige forsendelser af spæde dyr. For eksempel skal
dyrenes navle være fuldstændigt helet, og spædekalve anses først for at være egnede til transport, når de
er over 14 dage gamle. Desuden stiller transportforordningen krav om, at smågrise, lam, kalve og føl skal
1
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om opfølgning på Dyrenes Beskyttelses foretræde for udvalget den 11/11-21 om transport af kalve, til fødevareministeren
transporteres med passende strøelse, der giver dem den fornødne komfort under hensyn til transportti-
den og vejrforholdene. Efter ni timers transport er der krav om et hvil på en time, hvor spædekalvene
skal vandes og om nødvendigt fodres. Efter hvilet må spædekalvene maksimalt transporteres i yderligere
ni timer.
Det er chaufførens ansvar at sikre dyrenes velfærd under transporten, herunder at det påkrævede hvil
afholdes, og at dyrene vandes og om nødvendigt fodres. Endvidere er der på lange transporter krav om,
at temperaturerne på køretøjet overvåges, og chaufføren skal reagere, såfremt temperaturerne afviger
fra kravene i transportforordningen.
4. I løbet af de senere år er der hver måned blevet eksporteret mellem 2.500 og 5.000 spædekalve. I
2021 er der pr. 30. september blevet udført 29.904 spædekalve. Fødevarestyrelsen har ikke opgørelser
over indenlandske kalvetransporter.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2