Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. december 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 144 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 10. november 2021.
Spørgsmål nr. 144 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 2/9-21 fra Den Danske Dyrlægeforening om bekymring i
forhold til implementering af forordning (EU) 2019/6 (om veterinærlægemidler), jf. MOF alm. del -
bilag 757 (20201)?”
Svar
Spørgsmålet vedrører en henvendelse fra Den Danske Dyrlægeforening, som er bekymret for visse be-
stemmelser i den nye veterinærlægemiddelforordning, der finder anvendelse fra den 28. januar 2022.
Det gælder bestemmelsen i forordningens art. 106, stk. 1, om at veterinærlægemidler skal anvendes i
overensstemmelse med betingelserne i markedsføringstilladelsen, og bestemmelsen i forordningens art.
104, stk. 1, om fjernsalg af veterinærlægemidler.
1.
Jeg har til brug for besvarelsen, for så vidt angår forordningens art. 106, stk. 1, indhentet en udtalelse
fra Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
"Fødevarestyrelsen kan oplyse, at veterinærlægemiddelforordningens art. 106, stk. 1, medfører, at vete-
rinærlægemidler skal anvendes i overensstemmelse med markedsføringstilladelsen. Det indebærer, at
lægemidlerne skal ordineres og anvendes i de doser og behandlingsperioder, der fremgår af de respek-
tive produktresuméer (SPC'er), som er godkendt af Lægemiddelstyrelsen eller EU-Kommissionen
(EMA). Markedsføringstilladelsen skal sikre, at lægemidlets kvalitet, sikkerhed og effekt er vurderet. Et
af forordningens overordnede formål er at reducere antibiotikaforbruget og dermed risikoen for udvik-
lingen af resistens. Formålet med forordningen skal ses i et fælleseuropæisk lys, hvor det forventes, at
reduktionen særligt vil ske i de lande, der har et højt forbrug. En række lande har et højere forbrug end
Danmark.
Det fremgår af henvendelsen fra Den Danske Dyrlægeforening, at antibiotikaforbruget vil stige som følge
af forordningens art. 106, stk. 1. Begrundelsen er, at der for visse ældre antibiotikapræparater er angivet
en behandlingsperiode, som ifølge de praktiserende dyrlægers erfaring er væsentligt længere end den
tilstrækkelige periode til behandling af infektioner. Dyrlægerne bliver således ved anvendelsen af disse
antibiotika bundet til at bruge mere antibiotika end tidligere, hvor der ikke har været et eksplicit krav
om, at SPC'et skal følges. Fødevarestyrelsen er enig i, at forordningens art. 106, stk. 1, kan medføre, at
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K