Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2628010_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.2022 - 1014
Den 26. september 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1338 (MOF alm. del) stillet 12. september 2022 efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1338
”Vil ministeren snarest udarbejde en analyse af Fødevare- og landbrugspakkens (2015) negative effekt
på vandmiljøet?”
Svar
En vurdering af kvælstofindsatsen blev forestået af Miljø- og Fødevareministeriet,
med faglige bidrag fra Aarhus Universitet og blev rapporteret
1
i februar 2020. Arbejdet omfattede
blandt andet en analyse af effekten af kvælstofbaselinen, de kollektive kvælstofvirkemidler,
kvælstofeffekten af Miljøfokusområder (MFO-arealer), revurdering af kvælstofeffekten af
akvakulturindsatsen og opdatering af beregningen af kvælstofudvaskningen med NLES5-modellen.
Rapporten viste, at de kollektive kvælstofvirkemidler og MFO-arealerne forventeligt ville have en
mindre kvælstofreducerende effekt end forudsat ifm. Aftale om Fødevare- og landbrugspakke, og at
usikkerhedsspændet på den estimerede kvælstofbaselineeffekt var større end forudsat i Fødevare- og
landbrugspakken.
Samlet set blev det vurderet, at der kunne forventes en manko i forhold til at opnå den
kvælstofreduktion i 2021, som var forudsat ifm. Aftale om Fødevare- og landbrugspakke, men at
størrelsen på denne manko var vanskelig at fastsætte under hensyntagen til særligt det store spænd for
baselineeffekten.
Der blev efterfølgende gennemført en dialog med EU-Kommissionen mhp. at følge op på vurderingen.
På baggrund af denne dialog besluttede regeringen at følge EU-Kommissionens konkrete ønsker til
styrkelse af kvælstofindsatsen. Disse indsatser inkluderede bl.a. ændring af reglerne for landbrugernes
mulighed for at anvende gødning. Effekten af stramningerne af den generelle regulering var opgjort til
ca. 1.800 tons kvælstofreduktion i kystvandene. For at forbedre beskyttelsen af vandmiljøet og som
følge af, at de kollektive kvælstofvirkemidler ikke bidrog med den forudsatte effekt, havde regeringen
(S), og RV, SF, EL og ALT allerede med Aftale om kvælstofindsatsen af 25. november 2019 aftalt at
opjustere den kvælstofreducerende indsats i den målrettede kvælstofregulering i 2020, der omfattede
en fremrykning af den fulde indfasning af de 3.500 tons kvælstofreduktion fra 2021 til 2020.
Den 22. december 2021 blev forslag til vandområdeplaner 2021-2027 sendt i offentlig høring. Med
forslaget til vandområdeplaner er der bl.a. foretaget en ny opgørelse af det udestående
1
Miljø- og Fødevareministeriet, Vurdering af kvælstofindsatsen, februar 2020:
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Landbrug/Afrapportering_af_kvaelstofudvalgets_arbejde.pdf
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1339: Spm. om, hvilke tiltag har været og er fortsat nødvendige for at imødegå Fødevare- og landbrugspakkens (2015) negative effekt på vandmiljøet, til miljøminsteren
kvælstofindsatsbehov. Denne udestående indsats skønnes pt. på det foreliggende faglige grundlag at
udgøre ca. 13.000 tons kvælstofreduktion til kystvandene. Det forventes, at de endelige
vandområdeplaner 2021-2027 præsenteres ultimo 2022. Vandområdeplanerne 2021-2027 vil udgøre
fundamentet for kvælstofindsatsen i planperioden.
Det bemærkes, at der aktuelt gennemføres en evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen
(en såkaldt
second opinion),
der vil kunne medføre et justeret indsatsbehov.
Lea Wermelin
/
Katrine Rafn
2