Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2631054_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-9684
Den 30. september 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1306 (MOF alm. del) stillet 1. september 2022 efter
ønske fra Karsten Filsø (SF).
Spørgsmål nr. 1306
”Vil ministeren oplyse, om der er eller vil der blive igangsat supplerende undersøgelser eller
miljøvurderinger i lyset af den nyeste viden om sundhedseffekter af PFAS og mulige skader i
økosystemet, og finder ministeren det tilfredsstillende, at der alene er bindende miljøkvalitetskriterier
for et enkelt af stofferne – PFOS – i fisk og havvand, også set i lyset af at PFAS-stoffer tilsyneladende
vender tilbage til land via havskum og aerosoler, der kan transporteres over store afstande?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som kan oplyse følgende:
”PFAS er en stor og forskelligartet gruppe af stoffer. I forhold til sundheds- og miljøskadelige effekter
er der tilstrækkelig dokumentation for relativt få stoffer (PFOS, PFOA og enkelte andre PFAS-
forbindelser), mens der for langt størstedelen af stofferne ikke findes tilstrækkelig viden til at kunne
foretage risikovurderinger eller fastsætte grænseværdier. Miljøstyrelsen er i samarbejde med andre
lande i gang med at udarbejde en EU-anvendelsesbegrænsning under REACH, som omfatter hele
stofgruppen. I den forbindelse bliver der udarbejdet dokumentation, hvor den eksisterende viden for
stofgruppen bliver samlet og analyseret.
Fastsættelse af miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer sker på et fagligt grundlag
udarbejdet efter en procedure fastsat i vandrammedirektivet og i overensstemmelse med en teknisk
vejledning udarbejdet på EU-niveau. Miljøkvalitetskrav kan fastsættes for en eller flere af de tre
matricer vand, sediment og biota.
En række miljøfarlige forurenende stoffer er med vandrammedirektivet og direktiv om
miljøkvalitetskrav identificeret som prioriterede stoffer, for hvilke der med sidstnævnte direktiv er
fastsat miljøkvalitetskrav på EU-niveau. For andre miljøfarlige forurenende stoffer, de såkaldte
nationalt specifikke stoffer, er miljøkvalitetskrav fastsat nationalt. I begge tilfælde er det faglige
grundlag udarbejdet efter proceduren i vandrammedirektivet.
Blandt PFAS-stofferne er PFOS identificeret som et prioriteret stof, og der blev i 2013 med en ændring
af direktiv om miljøkvalitetskrav fastsat miljøkvalitetskrav for stoffet i vand og biota. EU-
Kommissionen forventes at foreslå miljøkvalitetskrav for summen af 24 nærmere angivne PFAS-
stoffer i vand og biota i forbindelse med næste ændring af direktivet. Forslag hertil ventes fremsat i
oktober 2022.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1306: Spm., om der er eller vil der blive igangsat supplerende undersøgelser eller miljøvurderinger i lyset af den nyeste viden om sundhedseffekter af PFAS og mulige skader i økosystemet, til miljøministeren
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke i dag foreligger et tilstrækkeligt fagligt grundlag til at kunne
etablere den nødvendige sammenhæng mellem målte koncentrationer i skummet og miljømæssige
skadevirkninger for vandlevende organismer og menneskers sundhed.”
Som det fremgår af ovenstående, forventes der at blive fremsat forslag om miljøkvalitetskrav for PFAS-
stoffer på EU-niveau i oktober 2022. Hvis PFAS mod forventning ikke indgår i EU-Kommissionens
forslag, vil jeg tage initiativ til at kigge på, om der skal fastsættes nationale miljøkvalitetskrav.
Lea Wermelin
/
Katrine Rafn
2