Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2627382_0001.png
J.nr. 2022-9586
Den 23. september 2022
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Spørgsm ål nr. 1301
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 301 (MOF alm. del) stillet 1 . september 2022 efter ønske
fra Torsten Gejl (ALT).
”V il ministeren oplyse om indholdet i den tilladelse (eller koncessionsaftale og/eller lignende),
som danner grundlag for NCCs fortsatte indvinding af sand i Køge Bugt? V il
ministeren herunder oplyse:
– hv ilke former for miljøvurdering og godkendelse heraf der ligger til grund for NCC's
tilladelse og aktuelle sandsugning i Køge Bugt?
Sv ar
– hv ordan monitoreres de miljøpåvirkninger, som sandsugningen afstedkommer?
– hv orvidt der er sand fra NCCs aktuelle indv inding i Køge Bugt, som lev eres til By &
Hav n, herunder anlæggelsen af Ly netteholmen?”
”Redegørelse
for indholdet af den tilladelse, som danner grundlag for NCCs fortsatte
indv inding af sand i Køge Bugt
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som har oplyst mig følgende:
I Køge Bugt er der i øjeblikket fem aktiv e indvindingsområder. Alle områderne er af ty pen
"fællesområder", hv or alle indvindingsvirksomheder kan opnå tilladelse til råstofindvinding på samme
v ilkår som den primære tilladelsesindehaver. Den primære tilladelsesindehaver er den eller de
v irksomheder, som har bekostet råstofkortlægning, miljøundersøgelser og udarbejdelse af en
miljøkonsekvensrapport ifm. ansøgning om tilladelse til råstofindvinding. Andre v irksomheder kan få
tilladelse til indv inding på samme v ilkår som den primære tilladelsesindehaver, men betaler fuld
v ederlagssats (9,03 kr. pr. m
3
i 2022), mens den primære tilladelsesindehaver betaler en reduceret
v ederlagssats (6,7 5 kr. pr. m
3
i 2022).
NCC er primær tilladelsesindehaver i tre fællesområder i Køge Bugt (548-BA Juelsgrund, 548-HA
Juelsgrund Øst og 548-AA Køge) og har også tilladelse til at indv inde fællesområderne 548-EA
Mosede og 548-FA Køge Bugt Øst, men skal her betale fuld v ederlagssats. I fællesområdet 548-EA
Mosede har to andre v irksomheder (RN og BG) primære tilladelser til indvinding, mens der i
fællesområdet 548-FA Køge Bugt Øst er én anden v irksomhed (RN) med en primær tilladelse. I alt har
fem v irksomheder tilladelse til at indv inde råstoffer i et eller flere af indv indingsområderne i Køge
Bugt.
NCC har altså fem tilladelser til råstofindvinding i Køge Bugt – én tilladelse for hv ert
indv indingsområde. Alle råstofindvindingstilladelser indeholder hjørnekoordinater, der afgrænser det
nav n • adr1 • adr 2 • adr3 • postnr by
områder,
nr • CVR nr • EA N nr • • web
til indv inding inden for. Derudover fastsættes for hver tilladelse en total
der giv es tilladelse
Tl f . N r • Fax
tilladt indv indingsmængde og årlig tilladt indvindingsmængde samt en tidsmæssig begrænsning af
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1301: MFU spm. om indholdet i den tilladelse (eller koncessionsaftale og/eller lignende), som danner grundlag for NCCs fortsatte indvinding af sand i Køge Bugt, til miljøministeren
2627382_0002.png
tilladelsesperioden, som typisk er på 1 0 år. Desuden kan der v ære områdespecifikke v ilkår, som
eksempelvis kan begrænse stiksugning eller indvinding af fy ldsand til en mindre del af det samlede
indv indingsområde. Foruden de områdespecifikke v ilkår refereres der i tilladelserne til
råstofbekendtgørelsens bilag om generelle krav til udførelse af råstofindvinding, som til enhv er tid skal
ov erholdes.
For fællesområderne 548-EA Mosede, 548-FA Køge Bugt Øst og 548-A A Køge gælder det, at der er
giv et tilladelse til råstofindvinding, før det blev indført i råstofloven, at indv indingstilladelser kun kan
giv es for en 1 0-årig periode. Den 1 . december 2015 blev tilladelsesindehaverne således meddelt, at
tilladelserne til indv inding i disse tre områder udløber 1 . december 2025, eller når den tilladte
indv indingsmængde er indv undet.
I fællesområderne 548-BA Juelsgrund og 548-HA Juelsgrund Øst gælder tilladelserne til
råstofindvinding fra hhv . 1 6. januar 2016 og 8. august 2016 og udløber hhv. 16. januar 2026 og 8.
august 2026, eller når de tilladte indvindingsmængder er indv undet.
Hv ilke form
er tilgængelige på Miljøstyrelsens hjemmeside:
heraf ligger der til grund for NCCs
Tilladelserne
er for m iljøvurderinger og godkendelser
tilladelser og aktuelle sandsugning i Køge Bugt?
https://mst.dk/erhverv/raastoffer/raastofindvinding-paa-
hav et/indvindingstilladelser/faellesomraadetilladelser/
For fællesområderne 548-BA Juelsgrund, 548-HA Juelsgrund Øst og 548-AA Køge, som er de områder
hv or NCC har primære tilladelser, har NCC bekostet udførelse af miljøundersøgelser og
miljøv urderinger i ov erensstemmelse med lovgivningen på tidspunktet for ansøgning om tilladelse til
råstofindvinding. Som en del af miljøundersøgelserne kortlægges bl.a. havbundens beskaffenhed
(substrattyper) og naturtyper. Der skal i den forbindelse redegøres for det ansøgte områdes betydning
for fauna med fokus på fugle, fisk og marine pattedyr. Derudover v urderes den ansøgte
råstofindvindings forventede påvirkning på området ift. fy siske ændringer så som dy bdeforhold og
ev entuelle substrattypeændringer, samt ændringernes betydning for flora og fauna i området.
Miljøundersøgelser og miljøvurdering sammenfattes i en rapport, der afleveres til Miljøstyrelsen ifm.
ansøgning om tilladelse til råstofindvinding. Miljøstyrelsen gennemgår materialet og sikrer, at
undersøgelser og redegørelser lever op til gældende lovgivning, og at Miljøstyrelsen er enig i ansøgers
v urderinger. På baggrund af ansøgningsmaterialet træffer Miljøstyrelsen afgørelse efter en samlet
interesseafvejning, hvor der på den ene side skal lægges v ægt på bl.a. miljøbeskyttelse og
naturbeskyttelse, mens der på den anden side tages hensyn til sikring af forsy ningssikkerhed for
råstoffer og mulighed for erhvervsmæssig udnyttelse.
Miljøsty relsens begrundelse for afgørelse om tilladelse kan læses af tilladelserne, som er tilgængelige
Hv
Miljøsty
m oniteres m iljøpåvirkninger, som sandsugningen afstedkommer?
ordan
relsens hjemmeside:
https://mst.dk/erhverv/raastoffer/raastofindvinding-paa-
hav et/indvindingstilladelser/faellesomraadetilladelser/
Miljøsty relsen foretager løbende overvågning af hav ets tilstand, men der er ikke et permanent løbende
undersøgelsesprogram, der specifikt moniterer konsekvenserne af råstofindvinding. Miljøstyrelsen
gennemfører dog også projekter med fokus på konkrete problemstillinger ift. råstofindvinding. Der er
bl.a. udført undersøgelser af miljøtilstanden på "Disken" i Øresund tre år efter der sidst blev indvundet
2
råstoffer i området, og der er i 2017 gennemført en konsekvensvurderingen af stiksugning i seks
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1301: MFU spm. om indholdet i den tilladelse (eller koncessionsaftale og/eller lignende), som danner grundlag for NCCs fortsatte indvinding af sand i Køge Bugt, til miljøministeren
2627382_0003.png
Hv orv idt er der sand fra NCCs
fra disse og andre undersøgelser er tilgængelige
eres til By &
indv indingsområder. Rapporterne
aktuelle indvinding i Køge Bugt, som lev
på Miljøstyrelsens
Hav n, herunder anlæggelsen af Ly netteholm?
hjemmeside:
https://mst.dk/erhverv/raastoffer/raastofindvinding-paa-havet/udgivelser/
Råstofindv indere har kun pligt til at indberette til Miljøstyresen, i hv ilken havn en last losses.
Miljøsty relsen har ikke kendskab til hv ilke kunder, der aftager råstofferne, efter de er losset.
Det kan dog næv nes, at By & Hav n har fået udlagt by gherreområdet 552-AD Kriegers Flak Nord,
beliggende ca. 23 km øst for Møn, specifikt til anv endelse i Ly netteholmprojektet.”
Lea Wermelin
/
Kristian Hov gaard Juul-Larsen
3