Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2510936_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. januar 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 129 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 4. november 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 129 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Kan ministeren med bistand fra Justitsministeriet bekræfte, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris udkast til bekendtgørelse om erstatning og kompensation til minkvirksomheder og følgeerhverv
til minkvirksomheder som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink og udkast til bekendtgø-
relse om acontobetaling, dvalekompensation og lukkeomkostninger sikrer alle rettighedshavere i for-
hold til grundlovens beskyttelse af ejendomsretten, og at bekendtgørelserne ikke tilsidesætter etablerede
sikkerheder?”
Svar
Den 25. januar 2021 indgik regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Liberal Alliance politisk aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af
COVID-19.
Den politiske aftale om erstatning mv. udmøntes med hjemmel i lov om aflivning af og midlertidigt for-
bud mod hold af mink bl.a. i:
bekendtgørelse nr. 2462 af 10. december 2021 om minkvirksomheders ansøgning om erstatning
og kompensation som følge af aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink som følge af
COVID-19 og om visse dele af erstatningen og kompensationen (bekendtgørelse om acontobeta-
ling, dvalekompensation og lukkeomkostninger) og
bekendtgørelse nr. 2463 af 11. december 2021 om fuldstændig erstatning og kompensation til
minkvirksomheder og fuldstændig kompensation til følgeerhverv til minkvirksomheder som følge
af det midlertidige forbud mod hold af mink (bekendtgørelse om endelig nedlukningserstatning til
minkavlerne og følgeerhverv).
Bekendtgørelserne trådte i kraft den 20. december 2021. Bekendtgørelserne respekterer alle rettigheds-
havere og tilsidesætter ikke etablerede sikkerheder.
Det skal indledningsvist understreges, at det er frivilligt, om minkavlere og følgeerhvervsvirksomheder
ønsker at ansøge om erstatning eller kompensation.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om bekræftelse af, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris udkast til bekendtgørelse om erstatning og kompensation til minkvirksomheder og følgeerhverv sikrer alle rettighedshavere i forhold til grundlovens beskyttelse af ejendomsretten, og at bekendtgørelserne ikke tilsidesætter etablerede sikkerheder, til justitsministeren
Bekendtgørelse om endelig nedlukningserstatning til minkavlerne og følgeerhverv
Bekendtgørelse om endelig nedlukningserstatning til minkavlerne og følgeerhverv indeholder regler om
erstatning og kompensation til minkvirksomheder og følgeerhvervsvirksomheder, som vælger at ned-
lukke permanent som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink. Det følger af § 20, stk. 1, i
bekendtgørelsen, at tildeling og udbetaling af erstatning og kompensation sker med vilkår om, at staten
erhverver den fulde ret over de aktiver eller den virksomhed, der bliver ydet erstatning eller kompensa-
tion for efter § 8 a, § 8 b og § 8 e i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. dog
stk. 3, om afgørelse om, at staten ikke erhverver ret til visse aktiver eller virksomhed.
Erstatningsordningen for minkvirksomheder med minkproduktion i 2020 indebærer, at der kan ydes
erstatning for restværdien af minkspecifikke anlægsaktiver tilhørende minkvirksomheden den 4. no-
vember 2020. Minkvirksomheden kan også modtage erstatning for restværdien af anlægsaktiver, som
minkvirksomheden havde leaset eller købt med ejendomsforbehold den 4. november 2020, såfremt
minkvirksomheden senest ved accepten af de vilkår, som er indeholdt i forlig eller afgørelse om erstat-
ning og kompensation, har overtaget den fulde ejendomsret over det pågældende aktiv. Hvis ejendoms-
retten ikke overtages af minkvirksomheden på dette tidspunkt, vil der ikke blive ydet erstatning for rest-
værdien af aktivet, og staten vil således heller ikke overtage aktivet. Erstatnings- og kompensationsord-
ningen for minkvirksomheder uden minkproduktion i 2020 og følgeerhvervsvirksomheder indebærer
ligeledes, at det er et vilkår for kompensation, at virksomheden overdrager den fulde ejendomsret over
erstattede og kompenserede aktiver mv. til staten. Kan ejendomsretten ikke overdrages til staten, f.eks.
fordi en panthaver eller anden rettighedshaver ikke vil opgive sine rettigheder, kan der ikke blive ydet
erstatning og kompensation for aktiverne, og staten vil således heller ikke overtage aktiverne.
Bekendtgørelse om endelig nedlukningserstatning til minkavlerne og følgeerhverv indeholder bl.a. reg-
ler om fordeling af den endelige erstatning og kompensation. Det følger således af § 23, stk. 1, i bekendt-
gørelsen, at rettighedshavere med rettigheder i minkvirksomheden, følgeerhvervet eller de aktiver, som
erstattes og overtages af staten efter §§ 8 a, 8 b og 8 e i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink, modtager en andel af den samlede erstatning og kompensation svarende til forringelsen
af rettighedens værdi den 4. november 2020. Det følger af § 23, stk. 3, at udgør forringelsen af rettighe-
dernes værdi den 4. november 2020 mere end den samlede opgjorte erstatning eller kompensation efter
bekendtgørelsen, opdeles den samlede erstatning og kompensation forholdsmæssigt til rettighedsha-
verne ud fra de pågældende aktivers værdi den 4. november 2020. Den forholdsmæssigt fordelte erstat-
ning og kompensation på det enkelte aktiv fordeles mellem rettighedshaverne i prioritetsordenen.
Bekendtgørelse om acontobetaling, dvalekompensation og lukkeomkostninger
Bekendtgørelse om acontobetaling, dvalekompensation og lukkeomkostninger, der trådte i kraft den 20.
december 2021, indeholder bl.a. regler om udbetaling af et forskud på nedlukningserstatning til erstat-
ningsberettigede minkvirksomheder, der har haft minkproduktion i 2020 (acontobetaling). Udbetaling
af et forskud forudsætter, at der er indhentet et samtykke fra alle rettighedshavere med tinglyste ret-
tigheder i minkvirksomhedens aktiver, som har været anvendt i den minkspecifikke del af virksomhe-
den, samt eventuelt til virksomheden tilknyttet ledig kapacitet og minkspecifik accessorisk virksomhed
forud for udbetaling af forskud på nedlukningserstatning, jf. § 4 i bekendtgørelsen. Samtykke fra inde-
havere af tinglyste rettigheder indebærer ikke, at rettighedshaveren dermed har opgivet sine rettigheder.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om bekræftelse af, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris udkast til bekendtgørelse om erstatning og kompensation til minkvirksomheder og følgeerhverv sikrer alle rettighedshavere i forhold til grundlovens beskyttelse af ejendomsretten, og at bekendtgørelserne ikke tilsidesætter etablerede sikkerheder, til justitsministeren
Opgiver rettighedshaveren ikke sine rettigheder forud for den endelige taksering, kan der ikke blive ydet
erstatning og kompensation for aktiverne, og staten vil således heller ikke overtage aktiverne.
Forholdet til grundlovens § 73
For så vidt angår forholdet til grundlovens § 73 henvises til lovforslag nr. L 77 af 10. november 2020 om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, der indeholder en vurdering af lovforslagets for-
hold til grundlovens § 73, som ligger til grund for den gældende lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni
2021 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, der indeholder bestemmelser om erstat-
ning og kompensation. Det bemærkes, at den nævnte vurdering er udarbejdet efter drøftelse med
Justitsministeriet. Der henvises endvidere til, at det af ovennævnte politiske aftale om erstatning mv. af
25. januar 2021 fremgår, at aftalepartierne er enige om, at der ydes fuldstændig erstatning til minkavlere
og minkafhængige følgeerhverv, uanset om der juridisk set er tale om ekspropriation efter grundlovens
§ 73 eller ej.
Rasmus Prehn
/
Signe Skibstrup Blach
3