Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2493655_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2021
J nr.
[2021 - 4290]
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 4. november 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 128 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål 128
Vil ministeren redegøre for reglerne for kommunalt ejede selskaber og hertil hørende
holdingselskaber, f.eks. spildevand, renovation og vand, herunder om kommunen
kan hæve evt. overskud i holdingselskabet og/eller et af driftsselskaberne på f.eks.
spildevand, renovation og vand, og i bekræftende fald, om der er knyttet betingelser
hertil og i givet fald hvilke betingelser, herunder hvad pengene i givet fald kan bruges
til og ikke bruges til? I svaret bedes ministeren ligeledes redegøre for hvem, der har
den endelige kompetence og beslutningskraft til fastsættelse af taksterne på de
nævnte områder, f.eks. nedsættelse af taksterne, hvis der er opbygget et overskud i
driftsselskaberne.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
”Såvel vandselskabers aktiviteter som kommunal affaldshåndtering er som udgangs-
punkt omfattet af hvile i sig selv-princippet, medmindre andet er eksplicit besluttet.
De konkrete regler om fastsættelse af takster og udtagelse af overskud er dog for-
skellige på tværs af forsyningsarterne. Nedenfor gives en gennemgang af de centrale
regler på henholdsvis affaldsområdet og for vandsektoren, som er opsummeret i
ta-
bel 1.
Tabel 1
Overordnede regler
Overordnet princip
Takstfastsættelse
Kommunalbestyrelsen
fastsætter affaldsgebyr
og godkender taksterne
på behandlingsanlæg
Kommunalbestyrelser
godkender takster
Modregning
Affald
Hvile-i-sig-selv
Nej
Vand og spildevand
Hvile-i-sig-selv
Ja
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om reglerne for kommunalt ejede selskaber og hertil hørende holdingselskaber, f.eks. spildevand, renovation og vand m.m., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493655_0002.png
Overordnet princip
Hvile i sig selv-princippet indebærer, at betalingen for henholdsvis affaldshåndtering
og forsyning af vand- og spildevandsydelser skal svare til omkostningerne forbundet
med ydelsen. Hvile i sig selv-princippet, betyder ikke, at der i hvert afsluttet regn-
skabsår skal kunne fremvises en nøjagtig overensstemmelse mellem indtægter og
udgifter. Det er tilstrækkeligt, at der er balance set over en vis kortere årrække, så
der f.eks. også er mulighed for at sikre en jævn udvikling i gebyrerne. Et eventuelt
optjent overskud vil således over årene skulle komme forbrugerne til gode i form af
en nedsættelse af taksterne.
Fastsættelse af gebyrer
Det er kommunalbestyrelsen, der fastsætter gebyrer til dækning af kommunens om-
kostninger til deres affaldsordninger. Taksten på det enkelte affaldsbehandlingsan-
læg fastsættes af anlægget og godkendes af kommunalbestyrelsen. På vandområ-
det fastsætter vandselskaberne taksterne, som godkendes af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen skal bl.a. kontrollere, at hvile i sig selv-princippet er overholdt.
Vandselskaber omfattet af vandsektorlovens økonomiske regulering skal desuden
fastsætte taksterne, så den fastsatte økonomiske ramme overholdes, hvilket kom-
munalbestyrelsen efter de gældende regler også skal kontrollere.
Udlodning og modregning
Det er som hovedregel ikke muligt at udlodde et overskud fra kommunale affaldsbe-
handlingsaktiviteter.
Der findes dog inden for affaldssektoren en enkelt undtagelse. Kommunale genan-
vendelsesanlæg, der inden den 1. marts 2010 fik dispensation til at udbyde ledig
behandlingskapacitet til
genanvendeligt erhvervsaffald,
skal agere på kommercielle
vilkår. Det vil sige, at disse anlæg skal fastsætte en pris (takst), der afspejler mar-
kedsprisen og ikke opkræve et gebyr baseret på hvile i sig selv-princippet. Det er et
krav, at der er fuldstændig adskillelse mellem og selvstændige regnskaber for den
del af anlæggets drift, der relaterer sig til genanvendeligt erhvervsaffald, som be-
handles på markedsvilkår, og for den del, der relaterer sig til kommunens gebyrfi-
nansierede opgaver på affaldsområdet, som skal hvile i sig selv. Det er ikke regule-
ret, hvordan et eventuelt overskud fra disse markedsudsatte aktiviteter skal håndte-
res, og et eventuelt overskud antages i praksis at gå i kommunekassen jf. kommu-
nalfuldmagtsregler. Der er ikke indført modregningsregler for disse aktiviteter.
Det bemærkes, at Energistyrelsen d. 25. november har sendt et lovforslag i høring,
der implementerer afsnit IV af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær øko-
nomi. Lovforslaget indebærer, at kommunalt ejede anlæg, der behandler
genanven-
deligt husholdningsaffald,
skal udfases frem mod 1. juli 2027. I overgangen til et rent
privat marked vil allerede eksisterende kommunalt ejede anlæg dog forsat kunne
behandle genanvendeligt husholdningsaffald frem til 1. juli 2027. I overgangsperio-
den vil disse anlæg ikke være underlagt hvile i sig selv-princippet, men skulle drives
Side
2/3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om reglerne for kommunalt ejede selskaber og hertil hørende holdingselskaber, f.eks. spildevand, renovation og vand m.m., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493655_0003.png
på kommercielle vilkår af konkurrencemæssige hensyn. Der indføres ikke modreg-
ningsregler, og et eventuelt overskud vil dermed gå i kommunekassen.
Samme lovforslag indebærer, at de anlæg, der, som beskrevet ovenfor, har fået di-
spensation til at udbyde ledig behandlingskapacitet til genanvendeligt erhvervsaffald,
skal ophøre med behandlingen af genanvendeligt erhvervsaffald inden den 1. januar
2027.
For så vidt angår vandområdet, følger det af vandsektorloven, at alle aftaler, der ind-
gås af vandselskaber, skal indgås på markedsvilkår. Det gælder dog, at betalingen
ske til kostpris, hvis der inden for en kommunal koncernstruktur oprettes et service-
selskab, som udfører driftsopgaver for et vandselskab. Reglerne skal være med til at
sikre, at serviceselskabet ikke tager overpris for opgaverne, og at der derved sker en
skjult udlodning.
Derudover findes også lov om kommuners afståelse af vandselskaber (stoploven),
der medfører modregning i kommunernes bloktilskud, hvis de f.eks. afstår vand- eller
spildevandsforsyninger. Modregning sker således både, hvis midlerne tilgår kommu-
nen fra et vandselskab eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer vandsel-
skabet, og hvis midlerne tilgår en af kommunen direkte eller indirekte ejet virksom-
hed, f.eks. et holdingselskab eller et andet forsyningsselskab i koncernen. Indenrigs-
og Boligministeriet reducerer herefter kommunens statstilskud med henholdsvis 40
pct. eller 60 pct. af beløbet afhængigt af, om beløbet deponeres (40 pct.), f.eks. i et
pengeinstitut, eller ej (60 pct.).”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3