Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2022-9438
Den 22. september 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 277 (MOF alm. del) stillet 26. august 2022 efter ønske
fra Zenia Stampe (RV ).
Spørgsm ål nr. 127 7
”Miljøministeren bedes følge op på besvarelsen af MOF alm. del - spørgsmål nr. 453 om import af
spildev and fra Statoil til RGS Nordic, herunder oplyse hvilke eventuelle tilladelser der er givet til
import med henblik på ny ttiggørelse. Miljøministeren bedes også afklare, om der er tale om den
samme ty pe spildevand, der tidligere er blevet afv ist til bortskaffelse, og i hv ilket omfang og til hv ad,
det kan ny ttiggøres.”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
./.
”
I sv aret på MOF alm. del – spm. 453 henv ises bl.a. til en anmeldelse af 1 3. oktober 2020 om import af
olieholdigt spildevand fra Equinor (tidligere Statoil) med henblik på bortskaffelse. Importen blev afv ist
af Miljøsty relsen den 20. april 2021.
Miljøsty relsen har ikke modtaget anmodninger om import af spildevand fra Equinor til RGS Nordic
efter besv arelsen af MOF alm. del – spm. 453.
Miljøsty relsen har derimod siden besvarelsen af dette spørgsmål givet fire importtilladelser til andre
anmeldere med henblik på ny ttiggørelse på RGS Nordic, hv oraf tre omhandler ny ttiggørelse af
olieholdigt spildevand.
I disse tre tilfælde kan der ny ttiggøres mellem 3,5 og 1 2,1 pct. af det olieholdige spildevand. Oliedelen
kan regenereres og genanvendes som såkaldt R9 -nyttiggørelse og kan, afhængigt af den konkrete
anmeldelse, oparbejdes til f.eks. ny råolie, benzin, fy ringsolie, base-/smøreolier. En mindre andel
udgør slamfraktionen, som kan energiudnyttes som såkaldt R1 -nyttiggørelse.”
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk