Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-9284
Den 18. september 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1271 (MOF alm. del) stillet den 23.
august 2022 efter ønske af Rasmus Nordqvist (SF) og Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 1271
”Vil ministeren fremsende et notat, der redegør for regeringens hidtidige indsats
og kommende planer vedrørende regeringens overvejelser om jagtlovgivningen.
Ministeren bedes herunder svare på følgende:
- Lov om jagt og vildtforvaltning i § 3 stk. 2 fastsætter, at jagt på fugle ”ikke
må være i strid med de beskyttelsesforanstaltninger der er truffet i disses
udbredelsesområder” og at jagt på fugle ”skal tilgodese en fornuftig
udnyttelse og være økologisk afbalanceret”. Har disse bestemmelser
baggrund i EU fuglebeskyttelsesdirektivet og er der noget juridisk til
hinder for, at vi i Danmark lader pattedyr omfatte af samme biologiske og
etiske hensyn og bestemmelser?
- Ifølge vildtskadebekendtgørelsens § 4 er det tilladt at regulere rødlistede
mårdyr også udenfor ”forsvarlige indhegninger” året rundt, herunder i
yngletiden. Kan ministeren bekræfte at ”forsvarlige indhegninger” skal
forstås som indhegninger, der kan holde rovdyr ude og i givet fald oplyse,
hvorfor der så skulle være behov for at regulere rødlistede arter i
yngletiden, uden for indhegninger, som de ikke kan komme ind i?
- Findes der bestemmelser i dansk lov som undtager fra de grundlæggende
forudsætninger for ”regulering” af skadevoldende vildt i lov om jagt og
vildtforvaltning § 37 samt bekendtgørelse om vildtskader § 2?
- Kan ministeren bekræfte, at vildtskadebekendtgørelsens § 5 stk. 6 giver
mulighed for, uden forudgående tilladelse, at regulere rævehvalpe uden
for rævegrave i perioden 1. juli til 31. august, men at de grundlæggende
forudsætninger i jagtlovens § 37 og vildtskadebekendtgørelsens § 2
forudsættes opfyldt?
- Vil ministeren give sin vurdering af, om det falder inden for
forudsætningerne for regulering at sidde på en mark og tillokke
rævehvalpe med et rævekald, for så at nedlægge dem?
- Hvad kan ministeren oplyse om Vildtforvaltningsrådet etiske eftersyn af
lovgivningen omkring jagt, regulering og vildtforvaltning generelt?
- Dyreetisk Råd udarbejdede i 2010 en generel ”Udtalelse om jagt”. Vil
regeringen med udgangspunkt i besvarelserne af spørgsmålene ovenfor
bede Dyreetisk Råd udarbejde en opdateret udtalelse med konkrete etiske
vurderinger af den gældende jagtlovs og relevante bekendtgørelsers
bestemmelser og fortolkning i praksis?
”
Svar
For så vidt angår de første fem spørgsmål har Miljøstyrelsen udarbejdet svar, som
følger nedenfor.
Miljøstyrelsens svar på første spørgsmål om jagt på fugle og pattedyr:
Bestemmelserne i jagt- og vildtforvaltningslovens § 3, stk. 2, nr. 1 og 2 om
forudsætningerne for jagt på fugle har baggrund i Fuglebeskyttelsesdirektivets
artikel 7 om, at jagt på fugle skal tilgodese en fornuftig udnyttelse og være
økologisk afbalanceret. Jagt- og vildtforvaltningslovens § 3, stk. 2, nr. 4 og 5 om
jagt på sjældne eller truede arter og jagt på arter med lavt bestandsniveau gælder
derimod for alt vildt, herunder pattedyr. Det fremgår af disse bestemmelser, at der
ikke bør fastsættes jagttid på sjældne eller truede arter, samt at arter, der generelt
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk