Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. september 2022
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1208 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 25. juli 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 1208 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Hvilke muligheder ser ministeren for at stramme reglerne for at forhindre drab og tilskadekomst af
rålam ved høst af landbrugsafgrøder f.eks. med inspiration i de tyske regler, jf. »Danmarks
Jægerforbund: Tusindvis af rålamsdrab kan undgås med ny lov«, TV MIDTVEST, den 22. juli 2022?”
Svar
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Det anføres i artiklen ”Danmarks Jægerforbund: Tusindvis af rålam kan undgås med ny lov” af 22. juli
2022, at Tyskland har indført regler med mulighed for høje bødestraffe på området.
Fødevarestyrelsen har ikke nærmere kendskab til de tyske regler på området, herunder om kontrol og
håndhævelse af reglerne, men styrelsen vil søge information fra de tyske myndigheder herom.
Fødevarestyrelsen kan dog oplyse, at det ifølge den tyske dyreværnslov (§ 17)
1
er strafbart at dræbe et
hvirveldyr uden god grund eller af brutalitet at påføre et hvirveldyr betydelig smerte eller lidelse.
Danmarks Jægerforbund anfører i sit magasin Jæger (5/2022), at tolkningen af den tyske lovgivning og
praksis betyder, at høslæt uden afværgeforanstaltninger betragtes som forsætligt brud på loven, idet det
forudsættes bekendt, at en række vildtarter yngler i græsarealer i maj-juni.
Der er ikke i den danske lovgivning fastsat specifikke dyrevelfærdsmæssige regler om beskyttelse af
rålam i høsttiden, herunder krav om gennemførelse af afværgeforanstaltninger inden høst. Det følger af
dyrevelfærdslovens § 2, at dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt
mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe. Bestemmelsen gælder alle dyr, herunder
vildtlevende dyr. Bestemmelsen er rettet mod enhver. Strafansvar efter dyrevelfærdsloven forudsætter,
at der foreligger forsæt eller uagtsomhed. Selskaber m.v. (juridiske personer) kan pålægges strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Bestemmelsen forpligter efter Fødevarestyrelsens vurdering
1
TierSchG - Tierschutzgesetz (gesetze-im-internet.de)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K