Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2611735_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-8271
Den 18. august 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1184 (MOF alm. del) stillet 11. juli 2022 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V)
Spørgsmål nr. 1184
Vil ministeren redegøre for fiskevandsdirektivet og herunder oplyse:
1) Hvor direktivet gælder?
2) Hvordan direktivet hænger sammen med vandrammedirektivet og vandmiljøplanerne?
3) Hvilke regler om at tage målinger og analysere for skadelige stoffer i forhold til at beskytte
vandmiljøet, der følger af direktivet, og om Danmark har overholdt og aktuelt overholder disse regler?
4) Hvilke parametre der skal måles på, og om Danmark måler på disse parametre?
Svar
Fiskevandsdirektivet vedrørte kvaliteten af ferskvand og fandt anvendelse på de vandområder, som
medlemslandene udpegede som områder, der krævede beskyttelse eller forbedring for at være egnet
til, at visse fisk kan leve i områderne. Direktivet opstillede 14 fysisk-kemiske parametre, der fandt
anvendelse på de vandområder, som medlemslandene udpegede.
Vandrammedirektivet ophævede 22. december 2013 bl.a. fiskevandsdirektivet, da
vandrammedirektivet medfører et beskyttelsesniveau for vand, som mindst svarer til det, der var
fastsat ved bl.a. fiskevandsdirektivet. Vandrammedirektivets mål om bl.a. god økologisk tilstand og
god kemisk tilstand gælder for alle overfladevandområder og dækker ud over kemiske og fysisk-
kemiske parametre også biologiske og hydromorfologiske forhold. Planlægning efter
vandrammedirektivet, herunder bl.a. analyser og oplysninger om vandområdernes tilstand,
påvirkninger og foranstaltninger, som skal sikre direktivets mål, skal beskrives i vandområdeplaner.
Vandrammedirektivet er implementeret i dansk ret ved lov om vandplanlægning med tilhørende
bekendtgørelser, herunder bl.a. bekendtgørelse om overvågning af overfladevandets, grundvandets og
beskyttede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder
(overvågningsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen indeholder bl.a. vandrammedirektivets regler om
udarbejdelse af overvågningsprogrammer og overvågning af overfladevandområder, herunder regler
for udvælgelse af overvågningspunkter, udvælgelse af parametre, som skal overvåges (bl.a. de fysisk-
kemiske parametre, der var omfattet af det tidligere gældende fiskevandsdirektiv) og
overvågningsfrekvens.
Om overvågningen oplyser Miljøstyrelsen, at styrelsen udarbejder overvågningsprogrammer og
gennemfører overvågning efter reglerne i overvågningsbekendtgørelsen. Det nationale
overvågningsprogram, NOVANA, skal især dække overvågnings- og rapporteringsforpligtelser fastlagt
i EU-lovgivningen, der bl.a. omfatter vandrammedirektivet.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1184: Spm. om fiskevandsdirektivet, til miljøministeren
Den nationale overvågning er løbende revideret i takt med bl.a. udviklingen i EU-lovgivningen og
dansk lov på miljø- og naturområdet og med de forvaltningsmæssige behov, som bl.a.
vandmiljøplanlægningen, Natura 2000-planlægningen og pesticid- og nitrathandleplaner har affødt.
I Danmark måles på 12 af de 14 parametre, som fiskevandsdirektivet nævnte, jf. nedenstående
oversigt. De sidste to parametre – restchlor og ammoniak – er ikke relevante at måle for i danske
vandløb.
Fysisk-kemiske parametre i fiskevandsdirektivet:
1) Temperatur 2) Opløst ilt 3) pH 4) Opslemmede stoffer 5) BI5 6) Total phosphor 7) Nitriter 8)
Phenolforbindelser 9) Mineraloliebaserede kulbrinter 10) Ammoniak (ikke ioniseret ammonium) 11)
Total ammonium 12) Total restchlor 13) Total Zink 14) Opløst kobber.
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Have
2