Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2616570_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022 - 8126
Den 31. august 2022
Miljøministerens besvarelse af MOF alm. Del 1171 stillet d. 7. juli 2022 efter ønske fra Rasmus
Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1171
Vil ministeren besvare følgende spørgsmål om fastsættelse af tærskelværdier under hav-
strategidirektivet, jf. MOF alm. del - bilag 635:
1. Hvad er årsagen til, at Danmark tog undersøgelsesforbehold i HELCOM og OSPAR? Skyldes det
rent naturvidenskabelige forhold, som skulle afklares fagligt i ministeriet, eller har der været
inddraget andre ministerier af hensyn til fiskeriet, landbruget eller andre erhverv (jf. ALARA-
princippet (As Low As Reasonably Achievable); de fem principper om erhvervsrettet EU-regulering
i Danmark: https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-om-principper-implementering-af-
erhvervsrettet-eu-regulering)? Såfremt der er indgået andre hensyn i de danske overvejelser, bedes
det oplyst, hvilke ministerier der er blevet hørt op til, under og efter møderne.
2. Hvilke andre lande tog forbehold og med hvilken begrundelse? Ministeren bedes fremsende
summary records fra de to møder.
3. Vil ministeren sikre, at de nationale tærskelværdier for eutrofiering er færdige, sådan at de kan
indgå i forhandlingerne i forbindelse med genbesøget i 2023/24, hvor der skal træffes en endelig
beslutning om gennemførelse af kvælstofindsatsen – således at alle nødvendige kvælstof- og
fosforindsatser under Vandrammedirektivet og Havstrategidirektivet kan færdiggøres i forbindelse
med genbesøget og virkemidler vedtages i god tid inden udgangen af 2027?
4. Hvilke tærskelværdier skal forhandles med Sverige? Kan to medlemsstater alene fastsætte
tærskelværdier for fælles farvande?
5. Den danske kvælstof- og fosforindsats har som mål at ramme grænsen mellem moderat og god
økologisk tilstand. Ministeren bedes fremsende et skema med angivelse af tærskelværdierne for
Høj, God, og Moderat økologisk tilstand, sådan at det tydeligt fremgår, hvilken tilstand regeringen
har valgt at sigte efter, og den naturvidenskabelige begrundelse herfor.
Svar
1.
Danmarks undersøgelsesforbehold vedr. tærskelværdier i HELCOM og OSPAR i juni 2022
skyldtes behov for mere tid til at bearbejde dokumenterne og gennemføre en national
koordinationsproces, herunder at høre EU miljøspecialudvalget og efterfølgende orientere
MOF. Mødedokumenter frigives ind i mellem sent fra HELCOM og OSPAR, hvorfor
Danmark kan have behov for yderligere tid til at forberede beslutningen og dermed vil være
nødsaget til at tage et forbehold af processuel karakter herfor. Det er gængs praksis i
Miljøministeriet at koordinere med relevante/berørte ministerier, og alle tærskelværdier er
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1171: Spm. om ministeren vil besvare spørgsmål om fastsættelse af tærskelværdier under havstrategidirektivet, til miljøministeren
genstand for tværministeriel koordination som en del af den nationale proces, før Danmark
meddeler sin endelige stillingtagen til de enkelte tærskelværdier i de regionale
havkonventioner eller på EU-niveau. Konkret er tærskelværdierne koordineret med Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, Erhvervsministeriet, Transportministeriet,
Forsvarsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Finansministeriet.
Som det fremgår af orienteringen af Miljø- og Fødevareudvalget den 4. juli 2022, lægger
regeringen vægt på, at de foreslåede tærskelværdier er naturfagligt velbegrundede ud fra
bedst tilgængelige viden, og at de tager højde for de potentielle risici for havmiljøet samt
forsigtighedsprincippet. Danmark ophævede sit forbehold for de pågældende
tærskelværdier i både HELCOM og OSPAR 14. juli 2022.
2. På OSPAR mødet i juni i år tog Sverige undersøgelsesforbehold for tærskelværdierne for
eutrofiering. Det svenske forbehold var ligeledes begrundet med sen tilgængelighed af
dokumenter. Referat fra OSPAR mødet er vedhæftet som bilag til dette svar. På et uformelt
koordineringsmøde i HELCOM i juni tog kun Danmark undersøgelsesforbehold for
tærskelværdier. I HELCOM er alle officielle møder aflyst grundet Ruslands invasion af
Ukraine og beslutninger træffes i stedet via en skriftlig proces. Der findes derfor ikke et
egentligt mødereferat.
3. De vedtagne tærskelværdier skal generelt anvendes i tilstandsvurderinger i de regionale
havkonventioner. Der vil senere (i 2024) skulle udarbejdes en national tilstandsvurdering.
Det følger af havstrategidirektivets cyklus, at der tages stilling til den nationale anvendelse
af tærskelværdierne i forbindelse med den nationale tilstandsvurdering. For tærskelværdier
for eutrofiering i OSPAR vil det sige ved første del af havstrategi III i 2024, hvor der skal
indgå en national tilstandsvurdering og fastsættes miljømål. Det fremgår af OSPARs
strategi for 2030, at der i 2022 (efter fastsættelse af tærskelværdier) skal fastsættes
maksimalt tilladelige kvælstof- og fosforudledninger til hvert bassin, og efterfølgende skal
der senest i 2024 fastsættes nationale udledningslofter, herunder aftales byrdefordeling
mellem de lande, der udleder til de pågældende havområder. Det er DCEs vurdering, at det
samlet set er usandsynligt, at selv meget restriktive tærskelværdier i OSPAR vil betyde
yderligere kvælstofreduktionskrav for Danmark, i forhold til de målbelastninger, der udgør
det nuværende faglige grundlag for 3. planperiode i forhold til vandrammedirektivet. Det er
på nuværende tidspunkt usikkert, om fastsættelse af nationale udledningslofter i OSPAR vil
være færdige inden genbesøget af Aftalen om grøn omstilling af dansk landbrug og VP3.
4. Alle tærskelværdier skal drøftes og godkendes ved enstemmighed i HELCOM og OSPAR. I
OSPAR er der dog i princippet mulighed for kvalificerede flertalsafgørelser.
Tærskelværdierne er som udgangspunkt baseret på et fagligt grundlag udarbejdet gennem
OSPAR. Der er dog praksis for, at fastsættelsen i nogen grad kan overlades til de
implicerede lande, såfremt en tærskelværdi kun vedrører enkelte lande eller lokale
justeringer. Det er i øvrigt forventningen, at langt de fleste tærskelværdier til brug for den
næste runde af regionale tilstandsvurderinger nu er vedtaget.
5.
Målsætningen for kystvandene i de nationale vandområdeplaner for 2021-2027 (VP3) har
været det danske udgangspunkt for forhandlingerne i OSPAR. Det har dermed været
Miljøministeriets målsætning at fastsætte tærskelværdier for de åbne havområder i OSPAR,
der er i bedst mulig overensstemmelse med målsætningen fra VP3. For de åbne områder i
OSPAR anvendes kun god/ikke god tilstand, hvilket afspejler kravene i
havstrategidirektivet. Ministeriet er derfor ikke i besiddelse af en tabel af den efterspurgte
karakter. Da der anvendes forskellige indikatorer i hhv. kystvande og åbne farvande, og da
./.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1171: Spm. om ministeren vil besvare spørgsmål om fastsættelse af tærskelværdier under havstrategidirektivet, til miljøministeren
der også er naturlige forskelle mellem kystvande og åbne farvande, kan OSPARs
tærskelværdier for de åbne farvande ikke sammenlignes én-til-én med tærskelværdier
fastsat for kystvandene under VP3.
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
3