Transportministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
23. november 2021
2021-3234
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 1. november 2021 stillet
mig følgende spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer
(UFG).
Spørgsmål nr. 117:
Vil ministeren redegøre for om og i så fald, hvordan erfaringer fra
klapning i Lillebælt i forbindelse med etableringen af Baltic Pipe-
gasledningen er blevet anvendt forud for beslutningen om klapning
i Køge Bugt? Og vil ministeren redegøre for, om det er normalt
med undersøgelser af eventuelle miljøkonsekvenser både før, un-
der og efter klapning?
Svar:
I nærværende projekt har det været vurderet, at klapning af mate-
rialer var den bedste løsning, hvorfor der også er udført meget
grundige miljøvurderinger forud for vedtagelsen af anlægsloven,
herunder også af klapningen. Endvidere vil klapningen ske fra ek-
sisterende klappladser langt fra kysten, som By & Havn i øvrigt
også har erfaringer med at anvende tidligere i forbindelse med ud-
videlsen af Nordhavn i København for ca. 10 år siden.
For så vidt angår anden del af spørgsmålet, er der tale om et gene-
relt spørgsmål til klapning, hvorfor jeg har indhentet et bidrag fra
miljøministeren, som oplyser, at:
”I forbindelse med tilladelse til klapning af havbundsmaterialer fo-
retages der altid en vurdering af de miljømæssige konsekvenser
ved klapningen. Af hensyn til Miljøstyrelsens muligheder for at
vurdere klapningens miljøpåvirkning skal foreliggende oplysninger
om oprensnings- og uddybningsmaterialernes fysiske og kemiske,
biokemiske og biologiske egenskaber medsendes. Resultaterne af
eventuelt gennemførte analyser, kornkurver, boreprøver m.v. skal
endvidere også indsendes. Miljøstyrelsen kan kræve ekstra prøver
og analyser, hvis ansøgningsmaterialet ikke er tilstrækkeligt.