Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2612913_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-8018
Den 22. august 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1167 (MOF alm. del) stillet 6. juli 2022 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1167
Vil ministeren kommentere Knud Jeppesens læserbrev ”- 50.000 personer i
København udleder høm-høm direkte i Øresund om dagen”, Effektivt Landbrug, den
29. juni 2022, og herunder besvare følgende spørgsmål:
1. Hvilke beregninger eller begrundelser lægger miljøministeren til grund for, at der
efter 35 år med de samme krav stadig ikke sker stramninger i kravene til
renseanlæggenes udledninger af renset spildevand til vandmiljøet?
2. Hvilke beregninger eller begrundelser lægger miljøministeren til grund for, at der
kun foreslås lavet ”reduceret spildevandsbelastning” for 100 overløbsbygværker ud af
ca. 4200 stk., når der samtidig indberettes stigende overløbsmængder i 2021 i forhold
til 2020 trods mindre nedbør?
3. Hvor mange af de krav om forbedringer af overløbsbygværker, der var opstillet i
VMPI og VMPII, er gennemført indtil d.d.?
4. Er det korrekt, at der er mange kommuner, der har oplyst flere nye
overløbsbygværker til PULS i 2021 end i tidligere år, og i bekræftende fald, er det så
fordi disse kommuner har bygget nye overløbsbygværker, eller er det ”gamle”
overløbsbygværker, der således også har haft udledning af urenset spildevand i
tidligere år, som så ikke er indberettet til PULS?
5. Hvor mange ikke tidlige indberettede overløbsbygværker er der indberettet i 2021,
og hvis dette tal er højere end de kun 100 stk., der skal foreslås ”reduceret
spildevandsbelastning” for, bliver miljøet så mere belastet eller mindre belastet
fremadrettet?
6. Hvilke konsekvenser har det for disse kommuner, at de har udledt urensede spilde-
vandsmængder, der har belastet vandmiljøet yderligere og ikke er indberettet, som de
har pligt til?
7. Hvad er årsagen til at Lynetten har udledt dobbelt så meget bypass (iflg. PULS) af
koncentreret spildevand -1.748.700 m3 i 2021 ved 692 mm nedbør med 3 gange så højt
indhold af organisk stof (BI5) i 2021 som i 2020, hvor de har udledt 832.300 m3
bypass ved 613 mm nedbør, og hvilke konsekvenser (sanktioner mm.) har det haft for
forsyningen og/eller kommunen?
Svar
Delspørgsmål 1 og 6 vedrører lovgivningen på spildevandsområdet, mens de øvrige spørgsmål er af
mere teknisk karakter.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1167: Spm. om kommentar til Knud Jeppesens læserbrev - 50.000 personer i København udleder høm-høm direkte i Øresund om dagen, Effektivt Landbrug, den 29/6-22, og om stramninger i kravene til renseanlæggenes udledninger af renset spildevand til vandmiljøet m.v., til miljøministeren
2612913_0002.png
Vedr. delspørgmål 1 er det rigtigt, at der ikke er sket stramning i Spildevandsbekendtgørelsens
generelle bestemmelser om kravværdier til udledninger af organisk materiale og næringsstoffer de
seneste 35 år. De konkrete kravværdier fastsættes dog af kommunerne i udledningstilladelser til de
enkelte renseanlæg. Og der sker løbende stramninger i spildevandsselskabernes udledningstilladelser,
der hvor det er nødvendigt i forhold til vandmiljøet. Derudover er der indført en spildevandsafgift, der
giver spildevandsselskaberne incitament til at rense spildevandet bedst mulig. Den samlede regulering
medfører, at selskabernes udledninger af renset spildevand indeholder langt mindre organisk
materiale og næringsstoffer end de maksimale kravværdier, der er angivet i
Spildevandsbekendtgørelsen.
Med hensyn til delspørgsmål 6 om konsekvenser for kommuner, der ikke har indberettet til PULS.
Kommunernes indberetning til PULS bygger på en aftale mellem staten, regionerne og kommunerne.
Hvis kommunerne ikke lever op til deres myndighedsansvar, er det muligt at klage til tilsynet under
Ankestyrelsen. Miljøstyrelsen har hidtil påmindet kommunerne om aftalen om indberetninger og det
ser ud til at virke. Vi får således bedre og bedre indberetninger.
Jeg har bedt Miljøstyrelsen om bidrag til besvarelse af delspørgsmål 2-5 og delspørgsmål 7, da disse
primært er af teknisk karakter. Miljøstyrelsen oplyser:
Ad delspørgsmål 2.” Hvilke beregninger eller begrundelser lægger miljøministeren til grund for, at
der kun foreslås lavet ”reduceret spildevandsbelastning” for 100 overløbsbygværker ud af ca.
4200 stk., når der samtidig indberettes stigende overløbsmængder i 2021 i forhold til 2020 trods
mindre nedbør?”
Der er i forslag til VP3 fastlagt indsatser over for de regnbetingede overløb (overløbsbygværker), der
er årsagen til, at miljømålene ikke er opfyldt i konkrete vandløb eller søer, og hvor indsatserne kan
indgå i et omkostningseffektivt indsatsprogram. Der er på den baggrund fastlagt indsatser for ca. 44
regnbetingede overløb i oplandet til 11 vandløb og ca. 56 regnbetingede overløb i oplandet til 9 søer.
Ad delspørgsmål 3. ”Hvor mange af de krav om forbedringer af overløbsbygværker, der var
opstillet i VMPI og VMPII, er gennemført indtil d.d.?”
Der var i vandplaner 2009-2015 og vandområdeplaner 2015-2021 indsatser over for op til 580
regnbetingede overløb. Den seneste status for gennemførelse af denne indsats viste, at der ved
udgangen af anden planperiode manglede at blive gennemført indsatser over for ca. 128
regnbetingede overløb i oplandet til 49 vandløbsvandområder. Disse indsatser videreføres i forslag
til VP3.
Ad delspørgsmål 4. ”Er det korrekt, at der er mange kommuner, der har oplyst flere nye
overløbsbygværker til PULS i 2021 end i tidligere år, og i bekræftende fald, er det så fordi disse
kommuner har bygget nye overløbsbygværker, eller er det ”gamle” overløbsbygværker, der
således også har haft udledning af urenset spildevand i tidligere år, som så ikke er indberettet til
PULS?”
Generelt er der arbejdet på at separatkloakere flere steder i landet, hvorved eksisterende
overløbsbygværker nedlægges i takt med kommunernes kloakrenoveringer og indsatser i forbindelse
med vandplanerne. Det er kommunerne, der er ansvarlige for at indberette data for bl.a. overløb til
databasen PULS, så data løbende opdateres. Miljøstyrelsen laver årligt udtræk af de indberettede
data til PULS og kan konstatere at langt de fleste kommuner i løbet af de seneste ca. 10 år har fået
opdateret deres data i PULS. Der er i den forbindelse foretaget registrering af flere overløb, der ikke
tidligere var registeret. At antallet af overløb er øget vurderes derfor at skyldes kommunernes
løbende opdatering af data i PULS.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1167: Spm. om kommentar til Knud Jeppesens læserbrev - 50.000 personer i København udleder høm-høm direkte i Øresund om dagen, Effektivt Landbrug, den 29/6-22, og om stramninger i kravene til renseanlæggenes udledninger af renset spildevand til vandmiljøet m.v., til miljøministeren
2612913_0003.png
Ad delspørgsmål 5. ”Hvor mange ikke tidlige indberettede overløbsbygværker er der indberettet i
2021, og hvis dette tal er højere end de kun 100 stk., der skal foreslås ”reduceret
spildevandsbelastning” for, bliver miljøet så mere belastet eller mindre belastet fremadrettet?”
Sammenlignes 2020 med 2021 er der i 19 kommuner registreret i alt 59 færre overløbsbygværker,
mens der i 26 kommuner er registreret i alt 105 flere.
Indsatser over for regnbetingede overløb skal medvirke til at opfylde miljømål i lokale søer og
vandløb. Udpegningen af indsatser i forslag til VP3 er primært sket på baggrund af vandområdernes
tilstand eller indsatsbehov. Derudover er der anvendt registreringer af regnbetingede overløb i
PULS fra 2018, der er statusåret for VP3.
Ad delspørgsmål 7. ”Hvad er årsagen til at Lynetten har udledt dobbelt så meget bypass (iflg.
PULS) af koncentreret spildevand -1.748.700 m3 i 2021 ved 692 mm nedbør med 3 gange så højt
indhold af organisk stof (BI5) i 2021 som i 2020, hvor de har udledt 832.300 m3 bypass ved 613
mm nedbør, og hvilke konsekvenser (sanktioner mm.) har det haft for forsyningen og/eller
kommunen?”
Lynetten modtager spildevand og regnvand fra et meget stort og hovedsageligt fælleskloakeret
opland. For at minimere udledning af overløbsvand til vandløb og havneområder i København
tilledes så meget spildevand som muligt til Lynetten renseanlæg. Rensningen sker i flere trin,
herunder bl.a. en indledende mekanisk rensning efterfulgt af en biologisk rensning m.v. Det
biologiske rensetrin er særlig følsom overfor tilledning af store vandmængder.
Hvis kapaciteten i renseanlæggets biologiske del er opbrugt, udledes mekanisk renset spildevand i
bypass. Bypass-vandet udledes sammen med det rensede spildevand via havledningen til Øresund.
Hvis der ledes mere spildevand gennem den biologiske del, kan det medføre slamflugt, hvilket giver
en betydelig større forurening, end der udledes mekanisk renset spildevand via bypass.
Det er ikke årsnedbøren alene, der er afgørende for, hvor store mængder der udledes som bypass,
men også med hvilken hyppighed og hvor kraftigt nedbøren falder. Stille silende regn giver ikke
nødvendigvis anledning til bypass, fordi de tilledte mængder ikke overstiger den biologiske
kapacitet, mens et skybrud stort set altid giver anledning til bypass pga. de store vandmængder.
I Københavns Kommunes udledningstilladelse til Renseanlæg Lynetten er der stillet krav om, hvor
meget spildevand der som minimum skal renses biologisk under regn. Kravet i udledningstilladelsen
til, hvor stor en vandmængde der under regn ledes gennem den biologiske del, er overholdt i 2021.”
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Have
3