Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2603321_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 995
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020 - 11011
Den 29. juni 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 995 (MOF alm. del) stillet 2. juni 2020 efter ønske fra
Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 995
”Kan
ministeren bekræfte, at Miljøstyrelsens vurdering af udvaskning af pesticider til
grundvandet baserer sig på årlige gennemsnitsbetragtninger, hvorved der konkret har
været målinger, hvor koncentrationerne i grundvandet har været over kravværdien, jf. orientering
om VAP-rapport (MOF alm. del
bilag 503)? Og vil ministeren redegøre for, om
andre EU-lande anvender en lignende metode?”
Svar
Ja, Miljøstyrelsen anvender årlige gennemsnit i forbindelse med vurderinger af risiko for udvaskning
af pesticider og deres nedbrydningsprodukter. Det er også tilfældet i EU i forbindelse med
godkendelsen af aktivstoffer, hvor der bruges modelberegninger til at beregne risikoen for udvaskning
til grundvandet, der tager udgangspunkt i den årlige gennemsnitskoncentration.
Miljøstyrelsens vurdering af målinger i VAP tager på samme måde udgangspunkt i den årlige
gennemsnitkoncentration, da målingerne efterprøver de modelberegninger, der ligger til grund for
godkendelsen af aktivstoffer. Denne fremgangsmåde gør, at VAP resultater kan bruges til at kvalificere
de nuværende godkendelser af sprøjtemidler i Danmark.
Miljøstyrelsens vurdering følger af godkendelseskravene, som er specificeret i EU-lovgivning. Det
tager mere præcist udgangspunkt i forordningen om de ensartede principper for vurdering og
godkendelse af plantebeskyttelsesmidler (nr. 546/2011/EF). Her fremgår det, at koncentrationen af
aktivstoffet eller nedbrydningsprodukter ikke må forventes at ville overstige grænseværdien, der er
fastsat i grundvandsdirektivet.
Grundvandsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/118/EF) fastsætter en generel
kravværdi på 0,1 mikrogram pr. liter for hvert stof, som gælder medmindre, det specifikke stof har fået
fastsat en særlig lavere kravværdi. Grundvandsdirektivet angiver desuden, at kvalitetskravene skal
opfyldes som årlig gennemsnitskoncentration. Derfor kan et stof ikke forbydes på baggrund af én eller
nogle få målinger lidt over kravværdien ud af et større antal målinger.
Der henvises desuden til Miljøstyrelsens rapport ”Bentazon
- Anvendelse, regulering og fund i danske
moniteringsundersøgelser, Orientering fra Miljøstyrelsen 1, 2013”, som kan tilgås via linket:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2013/03/978-87-93026-06-3.pdf
På siderne 21-25 beskrives EU-reglerne på området.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1094: Spm. om ministeren er enig med Miljøstyrelsen i, at grundvandet "i gennemsnit" skal være fri for pesticider, og er det fagligt forsvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen, til miljøministeren
2603321_0002.png
Den ovenfor beskrevne metode ved pesticidgodkendelser anvendes generelt i EU, men så vidt
Miljøstyrelsen er orienteret, er det kun Danmark, der har etableret et så veludbygget varslingssystem,
som det er tilfældet for VAP. VAP anvendes i Danmark som en ekstra test af risikoen for udvaskning af
sprøjtemidler til grundvand. Fokus på den årlige gennemsnitskoncentration i forbindelse med
vurdering af risikoen for udvaskning af pesticider til grundvand er fastlagt i grundvandsdirektivet og
gælder således på tværs af medlemslandene.
Der henvises i øvrigt til Miljøstyrelsens vurderingsrammer for miljø og sundhed, herunder hvordan
Miljøstyrelsen vurderer pesticider ift. resultater fra VAP. Vurderingsrammerne fremgår af følgende
link:
https://mst.dk/kemi/pesticider/godkendelse-af-pesticider/vurderingsrammer-for-miljoe-og-
sundhed/
Resultater for VAP vurderes i sammenhæng med oplysninger fra grundvandsovervågningen og
vandværkernes boringskontrol, hvis der foreligger testresultater for de samme stoffer.
Jeg har på baggrund af Rigsrevisionens kritik af sprøjtemiddelområdet blandt andet igangsat et
internationalt gennemsyn, som skal gennemgå Miljøstyrelsens forvaltning af området. Når
resultaterne af det internationale gennemsyn foreligger, vil jeg se på, om det giver anledning til en
ændring i de nuværende vurderingsrammer for miljø og sundhed.
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
2