Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2596466_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022 - 6518
Den 20. juni 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1049 (MOF alm. del) stillet 24. maj 2022 efter ønske fra
Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 1049
” Ministeren bedes kommentere følgende passage i bemærkningerne til lov nr. 122 af 23. februar 2011,
jf. Folketingstidende 2010-11, tillæg A, lovforslag nr. L 12, hvor det fremgår at: ”Der agtes desuden
fastsat regler om, at bygningsmæssige ændringer af husdyrbrug, der udspringer af lovkrav til
dyrevelfærd, kan overskride grænserne for totaldeposition for ammoniak under respekt af
forpligtelserne efter habitatdirektivet. Nye lovgivnings-mæssige krav til dyrevelfærd giver dog ikke
mulighed for overskridelse af grænserne for totaldeposition ved større ombygninger end nødvendigt.
En nærmere afgrænsning af de bygningsmæssige ændringer, der kan overskride grænserne for
totaldeposition, agtes fastlagt i bekendtgørelse.” Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for, om
grænserne for totaldeposition af ammoniak kan overskrides i særlige tilfælde, hvor der må ske
bygningsmæssige ændringer af hensyn til lovkrav om dyrevelfærd. Hvis arbejdet med at se på reglerne
endnu ikke er igangsat, bedes ministeren oplyse, hvornår arbejdet forventes påbegyndt.”
Svar
Med lov nr. 122 af 23. februar 2011, som spørgsmålet refererer til, blev der fastsat skærpede krav til
bl.a. den tilladte ammoniakbelastning fra husdyrbrug i forhold til nærliggende kvælstoffølsomme
naturtyper i Natura 2000 områder. Loven udmøntede en del af aftalen ”Grøn Vækst”, der blev indgået
mellem den daværende VK-regering og DF.
Som det fremgår af den citerede passus fra lovforslagets bemærkninger, skulle der på baggrund af
lovændringen indføres regler, der muliggjorde udvidelser, der var nødvendige af hensyn til nye
lovgivningsmæssige krav til dyrevelfærd under skyldig hensyntagen til habitatdirektivet, uanset
overskridelser af totaldepositionskravet. En sådan regel blev gennemført som en anmeldeordning i
bekendtgørelse nr. 291 af 6. april 2011 i § 19 c.
(BEK nr 291 af 06/04/2011.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/291
)
Denne anmeldeordning blev fastholdt frem til indførelsen af husdyrbrugloven, der trådte i kraft d. 1.
august 2017. Husdyrbrugloven var implementering af dele af den aftale om en fødevare- og
landbrugspakke af 22. december 2015, som den daværende regering (Venstre) indgik sammen med
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. (Lov nr. 204 af 28. februar 2017, jf.
Folketingstidende 2016 – 17, Lovforslag nr. L114.
https://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/l114/index.htm
)
Af lovbemærkningerne til L 114 fremgår, at de gældende anmeldeordninger som følge af lovforslaget
generelt skulle gennemgås med henblik på stillingtagen til i hvilket omfang, de skulle videreføres.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1049: Spm. om grænserne for totaldeposition af ammoniak kan overskrides i særlige tilfælde, hvor der må ske bygningsmæssige ændringer af hensyn til lovkrav om dyrevelfærd, til miljøministeren
2596466_0002.png
(Bemærkninger til lov nr. 204 af 28. februar 2017, jf. Folketingstidende 2016 – 17, Lovforslag nr. L114.
https://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/l114/index.htm
)
Af høringsnotatet til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen med ikrafttrædelse 1. august 2017, fremgik
det, at anmeldeordningen om dyrevelfærd, var en af de ordninger, der ikke blev videreført.
Begrundelsen herfor fremgår af notat af 4. maj 2017 (afsnit 4.2.2.3), om udkast til en ændret
husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, der kom i forlængelse af den ændrede husdyrbruglov.
Det fremgår af notatet, at ophævelsen skyldes, at produktionsarealet nu er afgørende og ikke –som
tidligere- antallet af dyr.
(Høringsnotat til BEK nr. 916 af 23.06.2017, jf. Høringsportalen
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/a9577c33-da26-4607-8a2d-
e91de1aa3915/Notat%20om%20husdyrgodkendelsesbekendtg%C3%B8relsen.pdf )
Den nærmere forklaring er, at i det tidligere godkendelsessystem ville en forøgelse af
produktionsarealet ikke medføre, at der blev beregnet øget emission, hvis blot antallet af dyr var det
samme. Derfor var det muligt at etablere en anmeldeordning om bygningsmæssige udvidelser af
hensyn til dyrevelfærd uden samtidig at antage, at emissionerne til omgivelserne ville stige. Med den
nye viden, der ligger til grund for den nugældende godkendelsesordning, antages det, at der er en tæt
sammenhæng imellem ammoniakemissionen og de overflader, hvor dyrene afsætter gødning
(produktionsarealet). Med denne viden er det således ikke længere muligt at tillade bygningsmæssige
ændringer, der udvider produktionsarealet, uden at kommunalbestyrelsen har vurderet, hvad dette
betyder for omgivelserne, herunder i forhold til evt. habitatnatur i nærheden, hvilket ikke sker i
forbindelse med en anmeldelse.
Lea Wermelin
/
Nina Porst
2