Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2595119_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 16. juni 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1031 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1031 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Lækageraten ved en CO2-afgift for landbruget blev beregnet i De Økonomiske Råds rapport ”Økonomi
og Miljø 2019”. Vil ministeren oplyse, om der findes nye lækage beregninger?”
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der med lækagerate menes drivhusgaslækage, dvs. mulige, øgede
udledninger af drivhusgasser i udlandet som følge af reducerende tiltag i Danmark. Lækageraten ved en
CO2e-afgift for landbruget i Danmark er beregnet af De Økonomiske Råd i rapporterne ”Økonomi og
Miljø 2019” og ”Økonomi og Miljø 2020”. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har beskrevet
./.
lægkageraterne i de to rapporter fra 2019 og 2020 i afsnit 4 (side 3) i ministeriets vedlagte notat af 14.
april 2021 ”Bilag 26 - opsamling på teknisk spor om økonomi”. Notatet er udarbejdet og udleveret til
partierne i forbindelse med de tekniske gennemgange forud for aftalen om grøn omstilling af dansk
landbrug fra den 4. oktober 2021.
I rapporten ”Økonomi og Miljø 2020” illustreres lækageraten med forskellige størrelser på en afgift.
Lækageraten for en afgift på 100 kr./ton CO2e i landbruget beregnes således til 25 pct., mens lækagera-
ten for en afgift på 1.200 kr./ton CO2e beregnes til 35 pct. Det betyder, at en reduktion på 1 ton CO2e
fra landbruget i Danmark medfører mulige udledninger af drivhusgasser i udlandet på 0,35 ton CO2e. I
rapporten ”Økonomi og Miljø 2019” blev lækageraten for en afgift på 100 kr./ton CO2e i landbruget
beregnet til 75 pct.
Vurderinger af lækagerater afhænger af de underliggende økonomiske modeller og antagelser, som kan
ændre sig i takt med, at modellerne udvikles og forbedres. Det kan man også se på forskellene mellem
estimaterne i de to forskellige rapporter fra De Økonomiske Råd.
Det er desuden vigtigt at huske på, at lækageraterne for drivhusgasudledningen ikke siger noget om,
hvor meget produktionen øges i udlandet. Der er således ikke en 1:1 sammenhæng mellem udflytning af
produktion og lækageraterne. I beregningerne fra De Økonomiske Råd er der en antagelse om, at øgede
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1031: Spm. om nye lækage beregninger ved en CO2-afgift for landbruget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
udledninger fra landbruget i udlandet samtidig vil medføre reduktioner i andre sektorer på længere sigt,
hvis landene skal leve op til de forskellige klimamål. En lækagerate for drivhusgasudledningen på ek-
sempelvis 35 pct. betyder derfor ikke, at det kun vil være 35 pct. af produktionen, der flytter til udlandet.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at ministeriet ikke har fået foretaget beregninger af, om der vil være
forskel på lækageraterne i et scenarie med en umiddelbar reduktion af den danske husdyrbestand for
eksempelvis at omlægge foderarealer i lyset af den nuværende globale fødevaresituation, eller om man
udfaser den animalske produktion over en længere årrække.
Rasmus Prehn
/
Mark Olsen
2