Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2595925_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 29. juni 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 1461 (Alm.
del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Spørgsmålet er stillet den 11. juni 2021 efter ønske fra
Peter Seier Christensen (NB).
Spørgsmål nr. 1461
"Kan ministeren redegøre for, hvad de forskellige gebyrer konkret går til i forbindelse med veterinærsyn
ved samlesteder, ved direkte eksporter, samt indladningskontroller i forbindelse med eksport af levende
dyr? Der henvises til politisk aftale af 25. juni 2020 mellem regeringen (S) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst:
”De gebyrer og afgifter, som opkræves for syn af dyr ved udførsel/eksport og stikprøvekontrol ved
pålæsning og aflæsning (indladningskontrol) samt dybdegående kontroller (fra 2021), dækker de direkte
kontroludgifter mv., udgifter til kørsel og en andel af Fødevarestyrelsens fællesomkostninger
(overhead). De direkte kontroludgifter er bl.a. dækket af følgende:
-
Gebyr for syn af dyr til udførsel/eksport fra samlesteder. Disse gebyrer dækker bl.a. udgifter til
kontrol af, om dyrene er transportegnede, kontrol af dokumenter, udgifter til Fødevarestyrelsens
eksportportal og understøttende arbejde, herunder planlægning af kontrollen, fakturering mv.
Gebyr for syn af dyr ved udførsel/eksport direkte fra en besætning. Disse gebyrer dækker bl.a.
udgifter til kontrol af, om dyrene er transportegnede, kontrol af dokumenter, udgifter til
Fødevarestyrelsens eksportportal og understøttende arbejde, herunder planlægning af kontrollen,
fakturering mv.
Afgifter til finansiering af stikprøvevis indladningskontrol og kontrol ved pålæsning og aflæsning
(stikprøvekontrol). Disse afgifter dækker udgifter til kontrol af dokumenter, dyr og køretøj. Det
kontrolleres, om alle dokumenter, herunder bl.a. certifikater, logbog og synsgodkendelse, er i
orden. Dyrenes transportegnethed og øvrige forhold, herunder arealkrav, skal være i
overensstemmelse med reglerne i transportforordningen (Rådets forordning (EF) Nr. 1/2005 af 22.
december 2004). Bilens indretning, herunder bl.a. ventilation, strøelse og udformning, kontrolleres
ligeledes. Afgiften dækker fra 2021 også udgifter til dybdegående kontroller, som kan målrettes
enten virksomheder med øget behov for dybdegående kontrol og vejledning om reglerne eller
-
-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1026: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-22 fra SamMark om gebyrstigninger ved kontrol af dyretransporter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
risikoområder, f.eks. kontrol af adgang til vand på transportmidlerne ved en varm sommer. Der
gennemføres op til 100 dybdegående kontroller om året.
Gebyr- og afgiftsfastsættelserne følger reglerne i Finansministeriets budgetvejledning samt EU’s
kontrolforordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017). Der
henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1460 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
Ud over de ovenfor nævnte gebyrer og afgifter kan det oplyses, at økonomien i den politiske aftale fra
25. juni 2020 også omfatter gebyrer for kontrol af logbøger og gebyrer for autorisation af transportører
af levende dyr.”
./.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2