SamMark
Att.: Lisbeth Hommelhoff
Den 20. juni 2022
Kære Lisbeth Hommelhoff
Tak for brevet af 17. maj 2022 om gebyrer for kontrol ved eksport af levende dyr.
Jeg har forståelse for jeres frustration over, at eksportbranchen har oplevet en
stigning i gebyrbetalingen.
I jeres henvendelse anfører I bl.a., at det ikke har været muligt at få klarlagt, hvad
stigningerne i gebyrbetalingen går til. Det ønsker vi selvfølgelig at være transparente
om. Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen om at invitere jer til et møde med henblik
på at foretage en teknisk gennemgang af grundlaget for beregningerne af gebyrerne
for eksport af levende dyr.
Jeg kan oplyse, at baggrunden for stigningen i gebyrbetalingen primært er, at
kontroludgifterne er steget som følge af de initiativer, som er indeholdt i den
politiske aftale fra juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og
datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter. Initiativerne vedrører bl.a. øget
synstid, stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr og styrket kontrol af
logbøger. Behovet for den styrkede kontrol skyldes bl.a., at Rigsrevisionen har
kritiseret, at kontrollen af grisetransporter ikke har været effektiv nok.
Det fremgår af den politiske aftale, at der i 2022 budgetteres med gebyr- og
afgiftsfinansierede merudgifter på 48,4 mio. kr. (2020-priser). Det fremgår også af
aftalen, at det forudsættes, at virksomhederne skal betale for merudgifterne til den
styrkede kontrol. Gebyrerne og afgifterne skal således dække alle udgifter til
kontrollen, både de direkte udgifter til kontrollen, fællesomkostninger (overhead)
og udgifter til transport.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at selv om erhvervets gebyrbetaling er steget de
seneste år, så er de samlede udgifter til kontrollen i 2020 og 2021 dog blevet lavere
end budgetteret i den politiske aftale.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K