Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2595924_0001.png
SamMark
Att.: Lisbeth Hommelhoff
E-mail: [email protected]
Den 20. juni 2022
Kære Lisbeth Hommelhoff
Tak for brevet af 17. maj 2022 om gebyrer for kontrol ved eksport af levende dyr.
Jeg har forståelse for jeres frustration over, at eksportbranchen har oplevet en
stigning i gebyrbetalingen.
I jeres henvendelse anfører I bl.a., at det ikke har været muligt at få klarlagt, hvad
stigningerne i gebyrbetalingen går til. Det ønsker vi selvfølgelig at være transparente
om. Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen om at invitere jer til et møde med henblik
på at foretage en teknisk gennemgang af grundlaget for beregningerne af gebyrerne
for eksport af levende dyr.
Jeg kan oplyse, at baggrunden for stigningen i gebyrbetalingen primært er, at
kontroludgifterne er steget som følge af de initiativer, som er indeholdt i den
politiske aftale fra juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og
datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter. Initiativerne vedrører bl.a. øget
synstid, stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr og styrket kontrol af
logbøger. Behovet for den styrkede kontrol skyldes bl.a., at Rigsrevisionen har
kritiseret, at kontrollen af grisetransporter ikke har været effektiv nok.
Det fremgår af den politiske aftale, at der i 2022 budgetteres med gebyr- og
afgiftsfinansierede merudgifter på 48,4 mio. kr. (2020-priser). Det fremgår også af
aftalen, at det forudsættes, at virksomhederne skal betale for merudgifterne til den
styrkede kontrol. Gebyrerne og afgifterne skal således dække alle udgifter til
kontrollen, både de direkte udgifter til kontrollen, fællesomkostninger (overhead)
og udgifter til transport.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at selv om erhvervets gebyrbetaling er steget de
seneste år, så er de samlede udgifter til kontrollen i 2020 og 2021 dog blevet lavere
end budgetteret i den politiske aftale.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1026: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-22 fra SamMark om gebyrstigninger ved kontrol af dyretransporter, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595924_0002.png
Fødevarestyrelsen har endvidere oplyst, at for 2020 var der budgetteret med gebyr-
og afgiftsfinansierede udgifter på samlet 97,6 mio. kr. De reelle udgifter i 2020 endte
med at være 78,7 mio. kr. I 2021 var de samlede budgetterede udgifter på 110,5 mio.
kr. (2020-priser), og der blev realiseret udgifter på 91,5 mio. kr. (2021-priser). Der
er dermed opkrævet mindre i gebyrer og afgifter end budgetteret i den politiske
aftale.
Endvidere kan det oplyses, at kontroltrykket for stikprøvekontroller ved pålæsning
og aflæsning er blevet nedjusteret fra 10 pct. til 7,5 pct. pr. 1. april 2022 jf. det
fastsatte mål herom i den politiske aftale.
En forudsætning for at nedjustere kontroltrykket var, at risikomodellen til
udpegning af stikprøvekontroller af grise var blevet videreudviklet. Risikomodellen
er udarbejdet som følge af den politiske aftale og medvirker til, at
stikprøvekontroller i højere grad kan målrettes de mest risikofyldte aktører og
transporter.
Vedrørende den kommende stigning i kontrolgebyrerne pr. 1. juli 2022, som netop
er sendt i høring, er der lagt op til, at gebyrerne for kontrol på samlesteder hæves
med 16 pct., og at gebyrerne for kontrol ved eksport fra besætninger hæves med 7
pct. De nuværende takster dækker ikke omkostningerne, og der er underskud fra
tidligere år, som skal dækkes. Det er derfor nødvendigt at hæve gebyrerne for at
efterleve statens regler om, at der skal være balance mellem indtægter og udgifter
på gebyrordninger.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn
2