Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. juni 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1019 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 18. maj. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 1019 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren oplyse, hvor meget miljøpåvirkningen vil være, hvis man suspenderer GLM-kravet om
4 procent ikke-produktive arealer i Danmark i 2023, sammenlignet med det samlede miljømål i land-
brugsaftalen?”
Svar
GLM-kravet om god landbrugs- og miljømæssig stand følger af EU's fælles landbrugspolitik og indebæ-
rer, at fire pct. af landbrugsarealet skal udlægges som ikke-produktive arealer (GLM8).
Miljøeffekten af GLM8 er medregnet i aftalen om grøn omstilling af dansk landbrug fra 4. oktober 2021
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.,
Den samlede miljøeffekt af landbrugsaftalen forventes at udgøre ca. 10.800 ton reduceret kvælstof i
2027. Heraf er 10.400 ton af indsatserne placeret i oplande med behov for reduktion af kvælstofudled-
ningen, jf. Miljøministeriets forslag til vandområdeplaner 2021-27. Der er i landbrugsaftalen ikke for-
udsat en specifik indfasning af de kvælstofindsatser, som følger af EU's fælles landbrugspolitik frem mod
2027. Det gælder bl.a. GLM8.
En suspendering af GLM8 i 2023 vil lede til en miljøeffekt, der er ca. 600 ton reduceret kvælstof mindre
end med GLM8.
Rasmus Prehn
/
Morten Ejrnæs
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K