Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2601535_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-5946
Den 28. juni 2022
Miljøministerens besvarelse af MOF alm. del spørgsmål nr. 1002 stillet d. 12. maj 2022 efter ønske fra
Rasmus Nordqvist (SF).
Spørgsmål nr. 1002
” Vil ministeren kommentere artiklen "Hans Jacob ville klage: Du er velkommen – det koster 130.000
kroner", BT, den 30. april 2022, og herunder redegøre for:
Sagsforløbet og retsgrundlaget – og hvilke alternative muligheder der eksisterer for fritids- og
erhvervsfiskere, der ønsker at få klarlagt konsekvenserne af dumpningerne.
Eksisterende viden om dumpningernes påvirkning af fiskebestandene, havmiljøet og biodiversiteten i
Bælthavet.”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg anmodet om bidrag fra Miljøstyrelsen, som har oplyst
følgende om sagsforløbet:
”Fisker Hans Jacob Jensen har den 7. juli 2021 anmodet om nedsættelse af et nævn til afklaring af
erstatningsspørgsmål efter fiskerilovens § 79. Efter anmodningen har Miljøstyrelsen haft en dialog
med Hans Jacob Jensen med henblik på at afklare, hvilke af Miljøstyrelsens afgørelser, der efter Hans
Jacob Jensens ønske skulle danne grundlag for en nævnsprøvelse af Hans Jacob Jensens
erstatningskrav. Miljøstyrelsen fremsendte den 15. marts 2022 et brev til Hans Jacob Jensen med
oplysninger om, at Miljøstyrelsen vil tage initiativ til at nedsætte et fiskerinævn. Miljøstyrelsen har
samtidig anmodet om, at Hans Jacob Jensen stiller en sikkerhed på 130.000 kr., og oplyst, at
sikkerhedsstillelse er en betingelse for nævnsnedsættelsen.
Miljøstyrelsens fastlæggelse af sikkerhedsstillelsens størrelse tager udgangspunkt i et estimat af de
faktiske sagsomkostninger, som nævnssagen vil kunne forventes at løbe op i. I dette beløb indgår
bl.a. honorar til tre nævnsmedlemmer, tidsforbruget, hvori medregnes forberedelsestid,
forhandlingstid og tid til formulering af nævnets afgørelse. Til sagsomkostningerne medregnes også
et evt. behov for sekretærbistand til forberedelse af sagen for nævnsmedlemmerne. Dertil kommer
et beløb til forplejning, leje af mødefaciliteter og evt. nævnsmedlemmernes transport. Endelig kan
det også være relevant at medregne evt. udgifter til syn- og skønsvurderinger. Når Miljøstyrelsen
fastsætter størrelsen på sikkerhedsstillelsen, tages der således udgangspunkt i det faktisk forventede
tidsforbrug og en forventet timepris for nævnssagen.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om kommentar til artiklen "Hans Jacob ville klage: Du er velkommen – det koster 130.000 kroner", BT, den 30. april 2022, til miljøministeren
Miljøstyrelsen fastsatte fristen for sikkerhedsstillelsen til den 2. maj 2022. Da Miljøstyrelsen efter
fristens udløb ikke har modtaget sikkerhedsstillelse eller i øvrigt er blevet kontaktet af Hans Jacob
Jensen, fremsendte Miljøstyrelsen den 16. maj 2022 en mail til Hans Jacob Jensen med information
om, at Miljøstyrelsen anså sagen for afsluttet.
Hans Jacob Jensen har herudover klaget til Folketingets Ombudsmand. Ombudsmanden har den 31.
maj 2022 fremsendt en kopi til Miljøstyrelsen af Ombudsmandens svar på klagen, hvoraf det
fremgår, at Folketingets Ombudsmand ikke finder, at der er noget at kritisere i forhold til
Miljøstyrelsens beslutning i sagen.”
Miljøministeriet er i øjeblikket ved at behandle en klage fra Hans Jacob Jensen om Miljøstyrelsens
sagsbehandling i forbindelse med kravet om sikkerhedsstillelse. Behandlingen af klagen er fortsat
under behandling, hvorfor jeg ikke kan kommentere på den konkrete sag, men kan oplyse følgende
om de generelle regler:
For så vidt angår retsgrundlaget vedr. nedsættelse af nævn i forbindelse med klaptilladelser og evt.
påvirkning af fiskeriet, følger disse af §§ 78 og 79 i fiskeriloven. I henhold hertil skal den ansøger,
som får tilladelse til en aktivitet, som eksempelvis klapning der kan påvirke konkrete
fiskeriinteresser, udrede erstatning til berørte erhvervsfiskere. Hvis det i en sag vurderes, at den
ansøgte aktivitet kan påvirke erhvervsfiskeres indtjening, skal Miljøstyrelsen sikre sig, at der er
indledt forhandlinger om erstatning mellem ansøger og den/de pågældende erhvervsfiskere, inden
styrelsen meddeler tilladelsen. Erstatningsforhandlingerne foregår i et privatretligt regi.
Såfremt parterne ikke kan opnå enighed ved forhandling, kan en part anmode Miljøstyrelsen, om at
nedsætte et nævn til behandling af spørgsmålet om erstatning. Miljøstyrelsen faciliterer i den
forbindelse nævnsnedsættelsen, jf. fiskerilovens § 79. Miljøstyrelsen er ikke selv part i sagen, og har
ikke indflydelse på nævnets behandling af erstatningsspørgsmålet. Fiskerinævnet efterprøver ikke
Miljøstyrelsens tilladelse eller den tilgrundliggende miljøvurdering, men tager alene stilling til
erstatningsspørgsmålet. Der er således ikke tale om behandling af en klage, men nedsættelse af et
nævn mhp. afklaring af erstatning.
Krav om sikkerhedsstillelse, som forudsætning for nævnsnedsættelse i voldgiftslignende nævn, som
fiskerinævnet, er almindelig praksis. Sikkerhedsstillelsen har til formål at sikre, at midlerne til at
afholde sagsomkostningerne faktisk er til stede. Det er i sidste ende nævnet, der tager stilling til,
hvem der skal betale omkostningerne for sagen og størrelsen heraf, jf. fiskerilovens § 80, stk. 4. Det
vil således være en konkret vurdering om sikkerhedsstillelsen kræves anvendt til dækning af
sagsomkostninger i forbindelse med afslutning af sagen. Idet der som nævnt, er en klage over
Miljøstyrelsens sagsbehandling under behandling i Miljøministeriet, kan jeg ikke forholde mig til
sikkerhedsstillelsen i den konkrete sag.
Afgørelser om klapning kan i øvrigt påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. havmiljølovens §
51, stk. 1, nr. 1. Ifølge lovens § 52, stk. 1 er bl.a. private med en væsentlig og individuel interesse i
sagen og Danmarks Fiskeriforening klageberettiget.
I forhold til klapnings påvirkning af havmiljøet, så har DTU-Aqua i 2018 belyst menneskeskabte
påvirkninger af havet baseret på danske og internationale studier. I studiet nævnes, at den mest
betydende presfaktor i havet er belastningen med næringsstoffer, men at der også er en række andre
presfaktorer såsom råstofindvinding, klapning og graveaktiviteter, fysiske konstruktioner, fiskeri,
skibstrafik, plastik, miljøfarlige stoffer og invasive arter, der kan have betydning for tilstanden.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om kommentar til artiklen "Hans Jacob ville klage: Du er velkommen – det koster 130.000 kroner", BT, den 30. april 2022, til miljøministeren
Jeg kan i øvrigt tilføje, at der i forbindelse med havstrategiens indsatsprogram indgår en række tiltag,
der tager sigte på at stramme reglerne for klapning, så hensynet til natur- og miljø øges.
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
3