Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2464852_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
18. oktober 2021
Tale til samrådsspm. B om ny dansk idrætsstrategi
Tak for ordet og tak for samrådsspørgsmålet.
Jeg vil godt starte med at understrege, at jeg synes, at debatten om
"sportswashing" og en national idrætsstrategi er enormt vigtig. Det
samme gælder naturligvis kampen for ordentlige arbejdstagerforhold
og menneskerettigheder.
Jeg vil derfor også gerne takke spørgerne for at rejse debatten, for jeg
er helt enig i, at kampen mod "sportswashing" er en kamp, der er
værd at kæmpe.
***
Idrætten beriger os hele tiden med lysende eksempler på
fællesskaber. På en samlende kraft.
Vi så under EM-slutrunden i herrefodbold, hvordan landsholdets
fællesskab inspirerede mennesker i hele Danmark.
Vi så dem slå ring om Christian Eriksen, vi så dem tage hånd om
hinanden i den svære stund, og vi så dem rejse sig igen med
imponerende fodboldspil.
Og det er præcis dét idrætten kan: samle os, skabe stærke
fællesskaber og bygge bro mellem forskelligheder.
***
Derfor er det umådeligt trist, når idrættens ånd misbruges af
tvivlsomme regimer til at forbedre eget omdømme og til at dække
over uhyrligheder som fx brud på arbejdstager- og
menneskerettigheder.
Det gælder ikke mindst VM i Qatar næste år. Tildelingsprocessen
var ikke gennemsigtig og demokratisk. Værtslandet havde ikke
Jour. nr. 8533
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 13. oktober 2021 om en ny dansk idrætsstrategi., jf. KUU alm. del - samrådsspm. B, til kulturministeren
faciliteterne
og har i øvrigt ikke klimaet til at afholde et fodbold-
VM, som jo traditionelt afholdes om sommeren. Samtidig har blandt
andet Amnesty International og andre klart afdækket, at landet har
et problematisk forhold til menneskerettigheder.
Det er således regeringens klare opfattelse, at placeringen af
slutrunden i Qatar var en fejl.
***
Vi må modarbejde, at tvivlsomme regimer lykkes med at bruge store
idrætsbegivenheder til at dække over uhyrligheder. Vi må derfor
arbejde for, at den opmærksomhed, der følger med store
idrætsbegivenheder, i stedet udstiller de problematiske forhold i de
respektive værtslande.
De problematiske forhold
i Qatar, Aserbajdsjan mm.
er spørgerne
med til at udstille ved at tage initiativ til den vigtige debat, som vi
har her i dag, og som allerede er i fuld gang i offentligheden. Tak for
at medvirke til det.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen er helt på linje med
spørgerne, når det kommer til vigtigheden af at modarbejde
"sportswashing", som er et stort problem. Men det er desværre et
problem, hvor der ikke findes en let løsning.
***
Spørgerne spørger til en national idrætsstrategi som et redskab for
idrætten til at modvirke og håndtere forsøg på "sportswashing", og
om regeringen vil tage initiativ til en sådan strategi.
Tildelingen af internationale idrætsbegivenheder sker i
internationale idrætsforbund, hvor Danmarks Idrætsforbund (DIF)
og de danske specialforbund repræsenterer Danmark. Det er også
disse danske idrætsorganisationer, der arbejder for at danske atleter
kvalificerer sig til turneringer og træffer beslutninger om sportslig
deltagelse.
Det er derfor naturligt, at det er idrætssektoren selv, der tager
initiativ til en national idrætsstrategi, der samler de centrale aktører
på området.
***
Side 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 13. oktober 2021 om en ny dansk idrætsstrategi., jf. KUU alm. del - samrådsspm. B, til kulturministeren
Hvis vi fra politisk side tager initiativ til og fører pennen for en
idrætsstrategi, så begynder vi at pille ved nogle af de grundlæggende
demokratiske strukturer i vores idrætssektor.
Vores idrætsorganisationer bygger nemlig på et stærkt
medlemsdemokrati, der gør egne etiske og sportslige overvejelser og
helt sikkert gør sit for at trække beslutningsprocesserne i de
internationale idrætsforbund i en positiv retning.
***
I regeringen har vi stor tillid til vores idrætsorganisationers arbejde i
denne sammenhæng, og vi mener derfor ikke, at det er regeringen,
der bør tage initiativ til en national idrætsstrategi. Det handler i høj
grad om at påvirke beslutningerne der, hvor de træffes.
Politisk vil vi selvfølgelig også gerne bidrage til et evt. arbejde med
en national idrætsstrategi, hvis det vurderes relevant.
Jeg mener dog, at det er vigtigt at understrege, at der er ikke nogen
nem og hurtig løsning. Vi løser ikke problemet blot ved at sætte ord
på papir.
***
Vi er godt klar over, at de danske idrætsorganisationer kæmper en
stor og til tider hård kamp for at reformere de internationale
idrætsforbund, hvor beslutninger om blandt andet værtskaber tages.
Det er nemlig desværre ikke alle landes idrætsorganisationer, der
har et så forbilledligt værdisæt, som de danske idrætsorganisationer.
Flere lande lader sig ikke lede af værdier, der afspejler demokrati,
åbenhed, ordentlighed og fokus på menneskerettigheder.
Regeringen bakker op om de danske idrætsorganisationers
utrættelige arbejde med at reformere de internationale
idrætsforbund. Og regeringen vil meget gerne hjælpe med at lægge et
pres på de internationale idrætsforbund, så deres
beslutningsprocesser bliver mere gennemsigtige og demokratiske.
***
Før sommerferien tog min forgænger derfor initiativ til et møde med
de øvrige nordiske kultur- og idrætsministre, hvor de udvekslede
Side 3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd den 13. oktober 2021 om en ny dansk idrætsstrategi., jf. KUU alm. del - samrådsspm. B, til kulturministeren
overvejelser om VM i Qatar og om gennemsigtighed og demokratiske
processer i de internationale idrætsforbund.
På mødet blev det også
på regeringens initiativ
drøftet, at de
nordiske lande bør udarbejde en fælleserklæring, der skal lægge øget
pres på de internationale idrætsforbund, så de i højere grad arbejder
frem mod en reformering af beslutningsprocesserne.
Dette arbejde er vi i Kulturministeriet i fuld gang med
i tæt og godt
samarbejde med de øvrige nordiske lande. Det er tanken, at vi vil
inddrage flere europæiske lande i dette samarbejde i forbindelse med
EU-Rådsmødet for sportsministre senere på året, så vi taler med en
endnu større stemme.
***
For at opsummere vil jeg gerne gentage, at jeg er helt enig med
spørgerne om, at "sportswashing" er et problem, vi skal modarbejde.
Det oplever jeg, at vores idrætsorganisationer gør på forbilledlig vis.
Det skal vi selvfølgelig også gøre fra politisk side.
Vi vil meget gerne bakke op og bidrage til det store arbejde, der
allerede foregår på dette område inden for den danske idrætssektor.
Tak for ordet og endnu engang tak for spørgsmålet.
Side 4