Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2493873_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
6. december 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 11. november, efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL) og Christian Juhl (EL), stillet mig følgende spørgsmål nr. 37 (Alm. del), som jeg
hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren bede Nationalmuseet kommentere problematikken om tilbagelevering af
kulturgenstande til disses oprindelseslande, herunder om der er behov for at udarbejde
nogle overordnede retningslinjer for offentlige institutioner som udgangspunkt for at af-
gøre konkrete sager?
Svar:
Jeg skal indledningsvis understrege, at problematikken om tilbagelevering af kultur-
genstande til disse oprindelseslande ikke er specifik for Nationalmuseet. Jeg har derfor
ikke særskilt bedt Nationalmuseet om at kommentere spørgsmålet.
Det vil være forbundet med betydelige vanskeligheder at fastlægge generelle retnings-
linjer for afgørelse af konkrete sager om udlevering af kulturgenstande til disses oprin-
delseslande.
For så vidt angår genstande fra nyere tid, så har Danmark tiltrådt den såkaldte UNID-
ROIT-konvention om tilbagelevering og overførelse af stjålne eller ulovligt udførte kul-
turgenstande. Dette indebærer, at der for genstande ulovligt udført af oprindelseslandet
efter 30. november 2010 findes et retskrav efter dansk ret på tilbagelevering (såfremt
oprindelseslandet også har tiltrådt konventionen).
Lidt længere tilbage i tid markerer UNESCO-konvention af 14. november 1970 om mid-
lerne til at forbyde og forhindre ulovlig import, eksport og ejendomsoverdragelse af kul-
turgenstande en international skillelinje. Danmark ratificerer konventionen fra 2003,
og et statsligt eller statsanerkendt museum er derfor efter museumslovens § 33 forplig-
tet til at tilbagelevere genstande i overensstemmelse med konventionen, hvis den er
ulovligt udført af et land, som er part i konventionen, efter 2003.
Dok. nr. 13225
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om problematikken om tilbagelevering af kulturgenstande til disses oprindelseslande, til kulturministeren
Derudover markerer selve etableringen af konventionen i 1970, at det internationale
samfund ønsker at sikre, at ulovlig udførsel af kulturgenstande skal forhindres, og at
museer og lignende institutioner har en klar forpligtigelse til at medvirke hertil. Uden
at det har en specifik juridisk virkning, må man således anlægge en særlig vurdering,
når det drejer sig om genstande, der måtte vær udført af deres oprindelsesland efter
1970.
Før dette tidspunkt giver det i al almindelighed ringe mening at diskutere denne type
sager i et juridisk perspektiv, og det er forbundet med betydelige udfordringer at fast-
lægge generelle principper, fordi sagerne er omfattet af så forskelligartede omstændig-
heder, som fx:
-
-
Hvornår er genstanden kommet til Danmark?
Under hvilke omstændigheder er genstanden udført af oprindelseslandet
er
den erhvervet i almindelig handel eller i forbindelse med udgravninger, som lo-
kale myndigheder har givet tilladelse til, eller hidrører den f.eks. fra plyndrin-
ger?
Udgør den for oprindelseslandet et særlig unikt stykke kulturarv
som f.eks. de
islandske håndskrifter, der blev tilbageleveret i 1970'erne?
Er der generelt meget lidt fysisk kulturarv tilbage i oprindelseslandet, som det
er tilfældet for en række af de tidligere kolonier, som Frankrig har udleveret en
række museumsgenstande til for nyligt?
Er genstanden central for den danske institutions formidling, eller har den
f.eks. i mange år været udlånt til en institution i oprindelseslandet?
Gør der sig andre særlige forhold gældende
som f.eks. igen de islandske hånd-
skrifter, der havde befundet sig i København i flere hundrede år, men jo under
den særlige omstændighed, at København i disse århundreder også havde været
Islands rigshovedstad?
-
-
-
-
Ovenstående er ikke tænkt til at konkludere eller give et fyldestgørende overblik, men
blot for at understrege, at jeg ikke på nuværende tidspunkt vil tage stilling til, om der
er behov for overordnede retningslinjer for afgørelse af denne type sager, og om sådanne
i givet fald er mulige at formulere. Jeg skal dog bemærke, at jeg har bedt mit embeds-
værk om at undersøge spørgsmålet nærmere med henblik på at tage stilling til mulig-
hed og behov vedr. sådanne retningslinjer.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2