Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2621468_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Fremsendt pr. e-mail til [email protected] og [email protected]
11. august 2022
Bidrag til besvarelse af kulturudvalgsspørgsmål 360
Ved e-mail af 13. juli 2022 har Kulturministeriet anmodet om Kodas bidrag til besvarelse af
Kulturudvalgets spørgsmål 360:
”Vil
ministeren indhente og oversende nedenstående oplysninger hos de danske forvaltnings-
selskaber KODA, Gramex, IFPI og, i det omfang spørgsmålene er relevante, Copydan?
Hvor meget af den afregning som modtages for danske statsstøttede institutioner går
eller forventes at gå til udenlandske forlæggere og selskaber i perioden 2020- 2022?
Hvilken fordelingsnøgle har forvaltningsselskaberne til pladeselskab/udøvende mu-
siker, komponist og tekstforfatter?
Hvilken administrationsprocent har de enkelte forvaltningsselskaber?
Hvorledes stiller de forskellige forvaltningsselskaber sig til, at tvister med rettigheds-
havere afprøves i Ophavsretslicensnævnet?”
Kort om Koda
Koda
er en non-profit forvaltningsorganisation stiftet i 1926, som forvalter rettigheder for kom-
ponister, sangskrivere og musikforlæggere fra ind- og udland. Koda har godt 49.000 direkte
medlemmer og repræsenterer
via ca. 90 repræsentationsaftaler med tilsvarende udenlandske
organisationer
ca. 2,7 millioner rettighedshavere i udlandet. Derved dækker Koda ca. 190
lande og territorier. Kodas opgave er at sørge for, at musikbrugere nemt kan få adgang til de
musikrettigheder, de har brug for, og dernæst at de, der har skabt musikken, får betaling når
deres musik spilles offentligt, fx i radio, på tv eller internettet. For yderligere information om
Koda henvises der til
www.koda.dk/omkoda.
1.
Hvor meget af den afregning som modtages for danske statsstøttede instituti-
oner går eller forventes at gå til udenlandske forlæggere og selskaber i perio-
den 2020- 2022?
Indledningsvis bemærkes, at Koda i sin forvaltning og sine udbetalinger behandler alt repertoire
ligeligt og proportionalt efter kundernes musikforbrug. En højere udbetaling afspejler derfor et
større forbrug, så hvis der er et politisk ønske om at betalingerne fra statsstøttede institutioner
bliver i Danmark, må disse institutioner i højere grad anvende dansk musik.
Af følgende tre grunde har Koda generelt vanskeligt ved at levere et præcist bidrag til besvarel-
sen af Kulturudvalgets spørgsmål:
1) Opgørelsesperioden 2020-2022 giver ikke en nøjagtig beskrivelse
Koda foretager hvert år en opgørelse af indtægter og afregninger, som fremgår af Kodas gen-
nemsigtighedsrapporter, som vedlægges. Eftersom Kodas afregning til rettighedshaverne inde-
bærer indhentning og processering af rapportering fra de musikbrugende kunder, og visse af
Kodas indtægter oppebæres op til flere år efter musikbrugen, vil der altid være en ikke uvæsent-
lig tidsforskydning mellem oppebæringen af indtægterne og afregningen til rettighedshaverne.
Opgørelserne i gennemsigtighedsrapporter og årsrapporter er derfor et øjebliksbillede
ikke en
Koda
Lautrupsgade 9
DK-2100 København Ø
D +45 31 14 61 99
E [email protected]
T +45 33 30 63 00
www.koda.dk
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om de danske forvaltningsselskaber KODA, Gramex, IFPI og Copydan, til kulturministeren
2621468_0002.png
nøjagtig beskrivelse af afregningen af indtægterne for det pågældende kalenderår. Dertil kom-
mer, at Corona har betydet, at årene 2020 og 2021 er atypiske.
2)
Begrebet ”Udenlandske
forlæggere og selskaber” kan ikke håndteres præcist
Koda skelner ikke mellem rettighedshavere med dansk eller udenlandsk oprindelse, men mel-
lem rettighedshavere, der er direkte eller indirekte repræsenteret. De direkte repræsenterede
udbetaler Koda selv til, dvs. til både Kodas egne medlemmer og ikke-medlemmer, som Koda
repræsenterer på områder dækket af aftalelicens. De indirekte repræsenterede er rettighedsha-
vere, der er medlemmer af udenlandske forvaltningsorganisationer, som har indgået repræsen-
tationsaftaler med Koda - fx TONO i Norge og STIM i Sverige. Forvaltningsorganisationerne har
hverken ret eller pligt til at afgrænse deres medlemsskare til egen nationalitet, og derfor er med-
lemskab og nationalitet ikke kongruente størrelser. Endvidere har en del højtindtjenende ret-
tighedshavere, der tidligere har været medlem af andre forvaltningsorganisationer, inden for de
senere år meldt sig ind i Koda, hvilket øger udbetalingsandelen til Kodas egne medlemmer
uden disse nødvendigvis er danske rettighedshavere.
3)
Danske statsstøttede institutioner er ikke en afgrænset kategori i Kodas afregningssyste-
mer
Koda har ikke opdelt indtægtsområderne ud fra, om de enkelte musikbrugende kunder modta-
ger statsstøtte. Efter Kodas fordelingspolitik afregnes Kodas indtægter på de områder, hvor de
er modtaget. Kodas opdeling i indtægtsområder fremgår helt overordnet og i overensstemmelse
med Lov om kollektiv forvaltning af de årlige gennemsigtighedsrapporters tabeller 2.1 og 2.2, s.
10-11 (både i 2020 og 2021). Indtægtsområderne er mere detaljeret beskrevet i Kodas udbeta-
lingskalender, fx for 2021:
https://www.koda.dk/medlem/udbetaling/laes-om-udbetalin-
gerne/2021/udbetalingskalender-2021.
På en del områder modtager de musikbrugende kunder
offentlig støtte, og nogle modtager både fra stat og kommune. Det kan være koncertafholdende
spillesteder og ikke-kommercielle lokalradioer.
Spørgsmålet om ”Hvor
meget af den afregning som modtages for danske statsstøttede instituti-
oner går eller forventes at gå til udenlandske forlæggere og selskaber i perioden 2020-2022?”
kan derfor kun besvares retvisende for så vidt angår DR, Radio4, Radio Loud/24syv og TV 2-
regionerne, som er de eneste af Kodas musikbrugende kunder, der utvivlsomt er fuldt finansie-
ret af statslig støtte.
Samtidig må udtrykket ”udenlandske
forlæggere og selskaber”
sættes lig
med udenlandske forvaltningsselskaber
uanset at dette rummer udbetalinger, der vedrører
både ophavspersoner og musikforlag.
Således defineret findes følgende tal:
Udenlandske forvaltningsorganisationers andel af Kodas udbetalinger
hidrørende fra de nævnte kunder
2020
2021
jan-aug. 2022
54 %
53 %
48 %
39 %
44 %
39 %
37 %
34 %
36 %
41 %
43 %
39 %
Kunde
DR
Radio4
Radio Loud/24syv
TV 2-regionerne
2. Hvilken fordelingsnøgle har forvaltningsselskaberne til pladeselskab/udø-
vende musiker, komponist og tekstforfatter?
Af de nævnte grupper fordeler Koda udelukkende til komponister og tekstforfattere. Fordelin-
gen mellem komponist og tekstforfatter aftales mellem de enkelte ophavspersoner. Er der kun
en komponist og en tekstforfatter på et musikværk med tilhørende tekst, anbefaler Kodas vejle-
dende regler, at fordelingsnøglen er 50-50 %. Dette delingsforhold kan efter omstændighederne
Side 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om de danske forvaltningsselskaber KODA, Gramex, IFPI og Copydan, til kulturministeren
fraviges, især hvis der er væsentlig forskel på omfanget af de enkelte ophavspersoners bidrag til
værket.
3. Hvilken administrationsprocent har de enkelte forvaltningsselskaber?
Kodas administrationsprocent opgøres hvert år i gennemsigtighedsrapportens tabel 2.2, ne-
derst s. 11. Den udgjorde i 2020 11,4 % og i 2021 10,8 %.
4. Hvorledes stiller de forskellige forvaltningsselskaber sig til, at tvister med ret-
tighedshavere afprøves i Ophavsretslicensnævnet?”
Efter Kodas opfattelse er det hensigtsmæssigt for både forvaltningsselskaber og musikbrugere
at kunne forelægge tvister om vilkår og vederlag for en instans med særlige kompetencer inden-
for rettighedsområdet. Koda vælger altid Ophavsretslicensnævnet som første prøvende myndig-
hed, når der opstår tvister vedrørende vederlag og vilkår.
Med venlig hilsen
Dicle Duran Nielsen
Juridisk chef
Side 3