Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2600816_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
27. juni 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 23. juni 2022, efter ønske fra Birgitte Bergman (KF),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 339 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt alle indholdstjenester med omsætning i Danmark
skal betale kulturbidraget, eller om Youtube, Facebook, Instagram og TikTok friholdes
og dermed opnår en konkurrencemæssig fordel?
Svar:
I forhold til spørgsmål om, hvilke virksomheder, der kan omfattes af kulturbidraget,
henvises til svar på KUU alm. del spm. 151 (folketingssamling 2021-22) og
gennemgangen deri af rammerne for ordningen i EU-direktivet om audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet) artikel 13, stk. 2.
Hvis de nævnte udbydere af videodelingsplatformstjenester, som fx Youtube og TikTok,
begynder at udbyde streamingprodukter, der vil falde inden for rammerne af
kulturbidragsordningen, skal disse virksomheder naturligvis også betale kulturbidrag
efter samme betingelser som de andre omfattede medietjenesteudbydere. Der er således
ikke tale om, at nogle virksomhedstyper gives en fordel frem for andre.
Ane Halsboe-Jørgensen
Dok. nr. 51056