Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2492825_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
2. december 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 4. november 2021 stillet mig følgende spørgsmål nr.
28 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af KUU alm. del - samrådsspørgsmål A
redegøre for, om armslængdeprincippet forhindrer, at der kan gøres et
erstatningsansvar gældende overfor Radio Loud?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til kulturministerens
instruktionsbeføjelser i forhold til at pålægge Radio- og tv-nævnet at kræve tilskud
givet til Radio Loud tilbage for manglende opfyldelse af programtilladelsen. Jeg vil i det
nærmere redegøre for radio- og fjernsynslovens bestemmelser herom.
Af Radio- og fjernsynslovens § 40, stk. 1, er det fastsat, at Radio- og tv-nævnet
varetager en række opgaver på radio- og tv-området, jf. lovens §§ 41-44b, herunder har
Radio- og tv-nævnet adgang til efter udbud at meddele tilladelse til radio- og tv-kanaler,
samt at afgive udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
public service-kontrakter og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed.
Radio- og fjernsynslovens § 40, stk. 1, fastslår desuden, at nævnets afgørelser efter
bestemmelserne i lovens §§ 41-44b ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Radio- og tv-nævnets afgørelse vedrørende underopfyldelse/misligholdelse i forhold til
tilladelsesgrundlaget og muligheden for tilbagebetaling fra Radio Louds side er gengivet
i mit svar på KUU alm. del spm. 20.
For så vidt angår det principielle spørgsmål, om jeg som minister har
instruktionsbeføjelse over for Radio- og tv-nævnet, vil jeg henvise til et notat udarbejdet
af Kulturministeriet med bidrag fra Justitsministeriet og oversendt til Folketingets
Kulturudvalg den 27. maj 2020 (KUU alm. del - bilag 165).
Dok. nr. 13766
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om ministeren vil redegøre for, om armslængdeprincippet forhindrer, at der kan gøres et erstatningsansvar gældende overfor Radio Loud, til kulturministeren
Notatet blev udarbejdet i forbindelse med, at kulturordførerkredsen i foråret 2020
spurgte ind til, hvorfor daværende minister ikke kunne pålægge Radio- og tv-nævnet at
udlevere interne dokumenter i sagen om DAB-udbuddet.
I notatet af 27. maj 2020 bemærker Justitsministeriet, at
”(…) en minister ikke har adgang til at udstede
konkrete tjenestebefalinger vedrørende
udøvelse af kompetence, der er er tillagt Radio- og tv-nævnet ved lov, og hvor det har
været lovgivers hensigt at begrænse ministerens indflydelse på nævnets afgørelser mv.”
Af notatet fremgår derudover, at
”[det må]
antages at have været lovgivers hensigt, at nævnet skal være uafhængigt uden
politisk indflydelse med henblik på at varetage de nærmere opgaver, der er fastsat i
loven.”
Tilsvarende overvejelser fremgår af lovbemærkningerne til ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed i forbindelse med oprettelsen af Radio- og tv-nævnet i 2001, som
også gengives i notatet:
"Det
fremgår af punkt 5 i tillægsaftale nr. 3 af 14. marts 2000 til den gældende
medieaftale af 10. maj 1996 om anvendelse af de danske DAB-frekvensressourcer, at der
skal oprettes et uafhængigt Radio og tv-nævn, som skal forestå behandlingen af
ansøgninger om tilladelse til programvirksomhed, udstedelse af tilladelser og
efterfølgende føre tilsyn med programvirksomhed for så vidt angår de kommercielle
radioforetagender, der udsender digital radio."
Det er på den baggrund min vurdering, at der med ovenstående er taget stilling til
kulturministerens styringsbeføjelser i forhold til Radio- og tv-nævnet.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2