Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2492822_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
2. december 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 4. november 2021 stillet mig følgende spørgsmål nr.
27 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af KUU alm. del - samrådsspørgsmål A
oplyse, om der, henset til at Radio Loud skifter navn, ejerkreds og antageligt indhold
m.v., er mulighed for, at aktører, der ikke deltog i udbuddet, men eventuelt ville have
gjort det med et ændret indhold mv., kan klage til Klagenævnet for Udbud eller til
andre klagemyndigheder?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Radio- og tv-nævnet om et
bidrag. Nævnet oplyser følgende:
”Det er Radio-
og tv-nævnets opfattelse, at nævnets afgørelser kan indbringes for
domstolene men ikke kan påklages til anden administrativ myndighed. Dette vil
således også gælde i forhold til Klagenævnet for Udbud, der dog selv er berettiget til at
vurdere, om en klage hører under nævnets kompetence.
Radio- og tv-nævnet kan hertil henvise til Kammeradvokatens notat af 5. november
2019, der ligger tilgængeligt på Slots- og kulturstyrelsens hjemmeside, og hvor følgende
fremgår:
[K]lager over udbud af kontrakter omfattet af udbudsloven m.v. kan indgives til
Klagenævnet for Udbud. Derudover kan klagenævnet behandle klager, hvis klagenævnet
efter anden lovgivning er tillagt kompetence hertil.
I forhold til Radio- og tv-nævnets udbud af programtilladelsen er der som nævnt ikke tale
om en kontrakt, men om udstedelse af en begunstigende forvaltningsakt i form af en
programtilladelse, der endvidere er omfattet af særlige regler i radio- og fjernsynsloven og
en bekendtgørelse udstedt af Kulturministeriet. Klagenævnet for Udbud er ikke i radio-
og fjernsynsloven eller Kulturministeriets bekendtgørelse tillagt særskilt kompetence som
klagemyndighed i forhold til Radio- og tv-nævnets udbud efter radio- og fjernsynsloven.
Dok. nr. 13766
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil oplyse, om der, henset til at Radio Loud skifter navn, ejerkreds og antageligt indhold m.v., er mulighed for, at aktører, der ikke deltog i udbuddet, men eventuelt ville have gjort det med et ændret indhold mv., kan klage til Klagenævnet for Udbud eller til andre klagemyndigheder, til kulturministeren
På den baggrund er det fortsat vores opfattelse, at Klagenævnet for Udbud ikke er
kompetent til at behandle klager over det af Radio- og tv-nævnet gennemførte udbud, idet
dette i stedet hører under de almindelige domstole.
Klageadgang til Klagenævnet for Udbud vil forudsætte, at den udstedte
programtilladelse anses for at udgøre en kontrakt omfattet af udbudsloven, hvilket må
anses for mindre sandsynligt, jf. ovenfor. En sådan kontrakt vil i givet fald være omfattet
af udbudslovens § 21, nr. 2, hvorefter kontrakter om programudbud mv. ikke er
undergivet de specifikke regler i udbudslovens afsnit II og III, men muligvis de
almindelige principper i afsnit IV og V.
Det vil endvidere være en forudsætning, at en sådan kontrakt har en klar
grænseoverskridende interesse, hvis Klagenævnet for Udbud skal kunne påse, om
principperne i udbudslovens afsnit IV er overholdt (og dermed de ovenfor angivne EU-
retlige principper om gennemsigtighed, proportionalitet og ligebehandling). Klagenævnet
er ikke kompetent til at bedømme kontrakter, der ikke har en klar grænseoverskridende
interesse og dermed kun er omfattet af udbudslovens afsnit V, jf. udbudslovens § 195,
stk. 2.”
Som anført i artiklen er det dog rigtigt, at Klagenævnet for Udbud er berettiget til selv at
vurdere, om en klage henhører under klagenævnets kompetence. Klagenævnets afgørelse
heraf kan efterprøves af de almindelige domstole. ”
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2