Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2577530_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
18. maj 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 21. april 2022, efter ønske fra Birgitte Bergman
(KF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 242 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for den danske rettighedsmodel, herunder klarering af
rettigheder og pengestrømmene imellem de kollektive forvaltningsorganisationer
som fx Copydan og Create Denmark siden 2014?
Svar:
Det lægges til grund, at der med den danske rettighedsmodel menes det danske
aftalelicenssystem. Spørgsmålet er i øvrigt meget bredt formuleret, og besvarelsen er
derfor afgrænset til det audiovisuelle område og forvaltningsorganisationerne Copydan
Verdens TV og Create Denmark.
Aftalelicens er en aftale forhandlet med en organisation, som repræsenterer en tilpas
mængde rettighedshavere. Aftalelicenskonstruktionen er kendetegnet ved, at en aftale
indgået mellem en bruger
fx DR
og en kollektiv forvaltningsorganisation
fx
Copydan Verdens TV - udstrækkes til også at dække de rettighedshavere, som ikke er
repræsenteret af organisationen
dvs. alle. Modellen er velkendt i dansk og nordisk
ophavsret. Hensynet bag aftalelicensen er at give nem adgang til alle relevante
rettigheder til en given brug, skabe forsyningssikkerhed for brugerne og samtidig sikre,
at rettighedshaverne modtager betaling for brug af deres rettigheder.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Create Denmark, der oplyser
følgende:
”Den
danske rettighedsmodel, hvorefter kunsterne honoreres med en supplerende
rettighedsbetaling, der afhænger af tjenesternes løbende udnyttelse af deres rettigheder,
er grundlæggende todelt: Kunstnerforbundene sikrer via aftale- og overenskomstpraksis
en honorering til kunstnerne for tjenesternes egen (primære) udnyttelse af dansk indhold,
mens Copydan sikrer kunstnerne honorering for bl.a. tv-distributørers kommercielle
gengivelse af dette indhold.
Dok. nr. 39679
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om den danske rettighedsmodel, til kulturministeren
2577530_0002.png
Som følge af udviklingen i markedet med migrering fra lineært tv til streaming og
udbredelsen af globale streamingtjenester på det danske marked besluttede en bred kreds
af kunstnerforbund i 2016 at etablere en ny kollektiv organisation (Create Denmark)
med henblik på at sikre en videreførelse af den danske rettighedsmodel på
streamingområdet, fordi det som et relativt nyt område ikke var nærmere reguleret i
forbundenes aftale- og overenskomstpraksis, der oprindeligt har handlet om tv-
udsendelse. Create Denmarks formål er således via kollektiv forvaltning at sikre ordnede
forhold på rettighedsområdet i relation til streamingtjenesternes egen (primære)
udnyttelse af dansk audiovisuelt indhold samt at understøtte Copydan-systemet.
Create Denmark har været igennem en længere opstartsfase, og det var først i 2019 at
foreningen i praksis begyndte at administrere rettighedsvederlag. Der foreligger derfor
ikke pengestrømme af relevans i perioden op til 2019. Hvad angår perioden fra 2019 og
frem, kan det oplyses, at Create Denmark er underlagt Lov om Kollektiv Forvaltning af
Ophavsrettigheder, og at foreningen årligt har offentliggjort en
gennemsigtighedsrapport, der indeholder en specifikation over foreningens
pengestrømme. Disse rapporter er tilgængelige på foreningens hjemmeside
(www.createdenmark.dk), hvortil der henvises.”
Til brug for besvarelsen har jeg ligeledes indhentet bidrag fra Copydan Verdens TV, der
oplyser følgende:
”Der
spørges til ”den danske rettighedsmodel, herunder klarering af rettigheder” og til
”pengestrømmene imellem de kollektive forvaltningsorganisationer som fx Copydan og
Create Denmark siden 2014”.
I Copydan regi indebærer ”den danske rettighedsmodel”, at kunstnere og
kulturproducenter modtager betaling, når virksomheder bruger og laver forretning på
deres indhold. Betalingen er baseret på, at kunstnere og kulturproducenter ikke
overdrager alle deres rettigheder, og derved bibeholder en adgang til at få betaling for
rettighederne (klarering) alt efter, hvor værdifuldt indholdet viser sig at være. Modellen
indebærer, at virksomheder, som laver forretning på kunstnere og kulturproducenters
indhold, betaler en andel af deres indtjening retur i det kulturelle kredsløb. Herved
sikres betaling og finansiering af nyt indhold (tv, musik, film etc.).
Der er ikke pengestrømme imellem Copydan og Create Denmark. Hverken i 2014 eller
senere.
Copydan varetager rettighedsforvaltning inden for afgrænsede områder. De pågældende
områder er baseret på, at Folketinget på disse områder har ønsket, at der blev skabt en
infrastruktur, hvor brugere kan få adgang til de rettigheder, som de ønsker at bruge, og
rettighedshavere kan få betaling for denne brug. Folketinget har bl.a. besluttet dette
inden for kundskabsformidling, indholdsdistribution og arkivudnyttelser. Rammerne for
Side 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om den danske rettighedsmodel, til kulturministeren
forvaltningen er reguleret i Lov om kollektiv forvaltning. Afregningen til
rettighedshaverne fremgår af transparensrapporter, som er offentligt tilgængelige på
Copydans website."
Jeg kan henholde mig til Create Denmark og Copydan Verdens TVs oplysninger.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3