Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2492815_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
2. december 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 4. november 2021 stillet mig følgende spørgsmål nr.
24 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af KUU alm. del - samrådsspørgsmål A
redegøre for, hvilke udbudsregler der var gældende for udbuddet, som Radio Loud
vandt, og hvis udbuddet ikke var omfattet af de almindelige udbudsregler, hvad der var
begrundelse for at vælge en udbudsform, der ikke var omfattet af de almindelige
udbudsregler?
Svar:
Ifølge radio- og fjernsynsloven har Radio- og tv-nævnet til opgave på grundlag af
tilladelse eller registrering at træffe afgørelse om tilladelse til programvirksomhed,
udstede sådanne tilladelser og føre tilsyn med programvirksomheden, jf. §§ 42 og 45.
Efter § 45 stk. 2 meddeles tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder og tilladelse til public service-programvirksomhed af Radio- og tv-
nævnet efter udbud.
Efter § 45, stk. 5, kan kulturministeren fastsætte regler om sådanne
udbudsforretninger og tilladelser. Kulturministeren kan endvidere fastsætte, at Radio-
og tv-nævnet i forbindelse med udstedelse af tilladelser til programvirksomhed - efter
regler fastsat af kulturministeren - kan fastsætte vilkår for programvirksomheden m.v.
Med hjemmel i radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 5 udstedte kulturministeren med
opbakning fra Jens Rohde (RV), Uffe Elbæk (ALT), Charlotte Broman Mølbæk (SF) og
Søren Søndergaard (EL) bekendtgørelse nr. 719 af 9. juli 2019 om udbud af digital
public service-radiokanal med fokus på kultur. Af bekendtgørelsens § 1 fremgår, at
Radio- og tv-nævnet skal udbyde den omhandlede radiokanal. Med henvisning til denne
bekendtgørelse offentliggjorde Radio og tv-nævnet den 26. juli 2019 udbudsmateriale
vedrørende ”Radio og tv-nævnets
udbud af digital public service-radiokanal med fokus
på kultur.
Dok. nr. 13766
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke udbudsregler der var gældende for udbuddet, som Radio Loud vandt, til kulturministeren
For så vidt angår de regler, der gælder for Radio- og tv-nævnets udbud, vil jeg henvise
til
Kammeradvokatens notat af 5. november 2019 ”om visse spørgsmål i forbindelse med
udbud af programtilladelse til digital public service-radiokanal.” Heraf fremgår, at:
”Radio-
og tv-nævnets udbudsproces vedrørende programtilladelsen er således ikke
omfattet af de almindelige udbudsregler i udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december
2015) eller af EU-udbudsreglerne i udbudsdirektivet (direktiv 2014/24/EU),
forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv 2014/25/EU), koncessionsdirektivet (direktiv
2014/23/EU) og forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF), idet der ikke
er tale om en ”offentlig kontrakt”, men derimod om udstedelse af en forvaltningsafgørelse
i form af tildeling af en programtilladelse omfattet af den særlige regulering i radio- og
fjernsynsloven.”
De rammer, der gjaldt for dette udbud var de samme, som var gældende i forbindelse
med udbuddet af FM 4 i 2019 og 2011.
Jeg vil imidlertid gerne i de kommende medieforhandlinger drøfte, hvordan vi fra
politisk hold tilrettelægger fremtidige udbud.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2