Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2563775_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
26. april 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 29. marts 2022, efter ønske fra Peter Skaarup (DF),
stillet mig følgende spørgsmål 230 ad (L/B nr.), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med
udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er
under tilsyn af ministeriet, og vil ministeren i forlængelse heraf tilkendegive,
hvorledes ministeren forholder sig til, at der i 2016 tilsyneladende blev brugt
udlodningsmidler til køb af billetter til en Champions League-finale for derefter at
forære dem til personer, som intet har med DBU at gøre?
Svar:
Hovedparten af Kulturministeriets driftstilskudsmodtagere, herunder også driftstil-
skud finansieret af udlodningsmidler, er omfattet af
lov nr. 1531/2010 om økonomiske
og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet
og
be-
kendtgørelse nr. 1701/2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet
(driftstilskudsbekendtgørelsen).
Det følger af driftstilskudsbekendtgørelsen (§ 33, stk. 3), at det skal fremgå af årsrap-
porten og specificeres på modtagere, såfremt en forening viderefordeler driftstilskud
modtaget af Kulturministeriet. Revisor skal i så fald undersøge, om de tilskud, der ydes
af foreningen, er underlagt betryggende retningslinjer for regnskab og revision (§ 43,
stk. 3), og revisors eventuelle bemærkninger herom skal fremgå af revisionsprotokolla-
tet (§ 44, stk. 2).
Som led i Kulturministeriets tilsyn med driftstilskud gennemgås driftstilskudsmodta-
gers årsrapport og genpart af revisionsprotokollat. Kulturministeriet påser i den forbin-
delse, om revisor har haft bemærkninger til, hvorvidt viderefordelte tilskud er under-
lagt betryggende retningslinjer for regnskab og revision. Såfremt revisor har væsentlig-
ste bemærkninger følger ministeriet op. Den konkrete opfølgning afhænger af bemærk-
ningens karakter. Kulturministeriet fører derfor et indirekte tilsyn med driftstilskuds-
midler, der viderefordeles.
Dok. nr. 37083
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
2563775_0002.png
Det bemærkes i den forbindelse, at revisor ikke har haft bemærkninger vedr.
DIF’s
vi-
derefordelte midler i 2016 eller i efterfølgende år.
I lyset af den verserende sag om DBU og Champions League-finale billetter fra 2016, og
til besvarelse af spørgsmålets anden del om mulig anvendelse af udlodningsmidler til køb
af de omtale Champions League-finale billetter, har Kulturministeriet bedt DIF om at
redegøre for, hvordan DIF generelt fører sit tilsyn med DBU, hvordan DIF specifikt har
ført sit tilsyn med DBU’s anvendelse
af udlodningsmidlerne i 2016
og DIF’s overvejelser
om,
hvorvidt sagen giver anledning til ændringer af DIF’s tilsyn med DBU fremadrettet.
DIF har på den baggrund sendt følgende bidrag:
”Kulturministeriet
har ved mail 8. april 2022 anmodet DIF om en skriftlig redegørelse,
hvor DIF
Generelt redegør for, hvordan DIF fører sig tilsyn med DBU
Redegør specifikt for, hvordan DIF har ført sit tilsyn med DBU’s anvendelse af
udlodningsmidlerne i 2016
Angiver DIF’s overvejelser om hvorvidt og i givet fald sagen giver anledning til
ændringer af DIF’s tilsyn med DBU
fremadrettet.
Generelt om DIF’s tilsyn med DBU
DIF fører generelt økonomisk tilsyn med alle 62 specialforbund, herunder DBU, for så
vidt angår de udlodningsmidler, som specialforbundene modtager fra DIF. Kravene til
budget, regnskab og revision følger reglerne i Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1701
af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af drifts-
tilskud fra Kulturministeriet, kapitel 4 og 6. Specialforbundene er derudover i enhver
henseende efter DIF’s love forpligtede
til at følge almindeligt anerkendte principper for
god organisationsledelse, samt beslutninger der træffes DIF i henhold hertil.
I DIF tager vi revisionsforpligtelsen meget alvorligt. Derfor tilbyder vi bl.a. alle vores for-
bund at betale for revisionen af deres årsrapporter, hvis de tilslutter sig den aftale, som
DIF har indgået med revisionsselskabet EY, der er et af de helt store revisionsselskaber
på det danske marked. Ordningen skal sikre en ensartet revision og rapportering, styrke
kvaliteten omkring årsrapporterne og sikre at gældende regler efterleves.
57 ud af DIF’s 62 specialforbund, herunder DBU, benytter sig dags dato af ordningen,
hvor DIF betaler for revisionen af årsrapporten, mens forbundene selv betaler for ekstra
ydelser som f.eks. opstilling af årsregnskabet, notater m.v.
Der bliver både gennemført en finansiel og en forvaltningsmæssig revision af specialfor-
bundenes regnskaber. Det er det enkelte forbunds eksterne revisor, som fører tilsyn med,
at specialforbundene eksempelvis har korrekt bilagsdokumentation, og den eksterne revi-
sor er ansvarlig for at udarbejde det revisionsprotokollat, som DIF forholder sig til i for-
bindelse med årsopgørelserne. Det er ligeledes forbundets eksterne revisor, som udvælger
Side 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
2563775_0003.png
og foretager stikprøvekontrol af bilag. I det omfang, der er påtegninger i revisionsproto-
kollatet, forholder DIF sig til disse og følger op på, om det enkelte specialforbund på til-
strækkelig vis har forholdt sig til protokollatets indhold og om nødvendigt ændret proce-
durer eller lignende. Året efter fører den eksterne revisor tilsyn med, om DIF har ført til-
syn med forbundene vedr. eventuelle observationer fra året før.
Udover den eksterne, uafhængige revision har de fleste specialforbund, en intern revision
med hjemmel i forbundets vedtægter. Intern revision vælges typisk af repræsentantskabet
og kan betragtes som medlemmernes tillidsfolk. Intern revision skal primært sikre sig, at
forbundets omkostninger er afholdt i overensstemmelse med de organisationspolitiske
formål og vedtagelser. Intern revision udgør således primært en demokratisk kontrol af
bestyrelsens virke. DIF anbefaler samtlige specialforbund at få udarbejdet en revisions-
instruks for intern revision, herunder et årligt tilsyn med transaktioner, der vedrører be-
styrelse og direktion.
Specifikt for DBU besluttede organisationens repræsentantskab i 2018 at etablere et øko-
nomi- og aflønningsudvalg, som skal sikre compliance og good governance i forhold til
DBU’s økonomi, budget og regnskab.
DIF’s årsrapport, herunder
oversigten over direkte tilskud til specialforbundene, forelæg-
ges hvert år for repræsentantskabet til endelig godkendelse hos både DIF og i alle speci-
alforbund.
Hvert år følger DIF’s eksterne, uafhængige revisor op på, om DIF har gennemført et behø-
rigt
tilsyn med specialforbundenes forhold og særlige sager herom drøftes i DIF’s Økono-
miudvalg, hvor der sidder repræsentanter fra DIF’s bestyrelse sammen med DIF’s økono-
michef og DIF’s administrerende direktør.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen var på besøg i 2017, hvor der var særligt fokus på forde-
lingen af midler fra DIF til specialforbundene
– herunder på DIF’s tilsyn med specialfor-
bundene. Rigsrevisionen havde ingen anmærkninger og valgte på baggrund af deres for-
undersøgelse ikke at udvide undersøgelsen.
Specifikt om DIF’s tilsyn med DBU’s anvendelse af udlodningsmidlerne i 2016
DIF førte i overensstemmelse med de generelle regler - beskrevet ovenfor - tilsyn med
DBU’s regnskab for 2016 og forholdt sig til det revisionsprotokollat, som DBU’s revisor
havde udarbejdet i tilknytning til regnskabsaflæggelsen. Der var i revisionsprotokollatet
vedrørende DBU’s regnskab ingen bemærkninger om DBU’s håndtering af billetter eller
andre forhold i samme boldgade.
I forbindelse med omtalen af billetsagen i medierne i 2021 modtager DIF en forklaring
fra DBU om, at der er tale om en fejl i relation til, at de pågældende billetter ikke er ble-
vet faktureret. Det er en forklaring, som DIF tager til efterretning. DIF har efterfølgende
Side 3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
2563775_0004.png
konsulteret DIF’s eksterne, uafhængige
revisionsselskab, som har bekræftet, at DIF har
levet op til tilsynsforpligtelsen, for så vidt angår DBU og billetsagen.
DBU har i et folketingsvar fra Kulturministeren af 16. marts 2022 oplyst, at der er tale
om en fejl. Da fejlen bliver opdaget, efterfakturerer DBU modtagerne af billetterne. Da
der er gået fem år fra indløsningen af billetterne, er faktureringen i regnskabsmæssig
forstand forældet, og der kan således ikke iværksættes yderligere foranstaltninger ift.
Inddrivelse af betalingen fra den ene af modtagerne, som har afvist at betale sin faktura
for fire billetter.
Der har i medierne været fremført kritik af, at det er udlodningsmidler, der har finansie-
ret de billetter, som fejlagtigt ikke blev faktureret i 2016.
DBU har over for DIF redegjort
for brugen af alle udlodningskroner i 2016, jf. DBU’s bi-
drag nedenfor, hvoraf det fremgår 1) at alle udlodningsmidler er gået til formålet, og 2)
at DBU har kanaliseret yderligere midler end udlodningsmidlerne til dansk breddefod-
bold.
Bidrag fra DBU til
DIF’s redegørelse
DIF har i forbindelse med udarbejdelsen af nærværende redegørelse indhentet følgende
bidrag fra DBU:
DBU modtager i dag støtte fra DIF, som fordeles på følgende måde:
Strategistøtte: Overføres direkte til breddeprojekter via DIF-strategiaftale. Dog anvendtes
150.000 kr. til internationalt arbejde i DBU i 2016. Konkret blev de 150.000 kr. anvendt
til afvikling af konference og Nordisk Møde i Grønland i august 2016.
Lovbestemt tilskud: Indgår som en del af økonomien til bredden
Grundstøtte: Går direkte til Breddeaftale-økonomi
I 2016 modtog DBU i alt 18,791 mio. kr. og overførte i alt 21,380 mio. kr. til DBU
Bredde, jf. tabellen nedenfor. Som vores gennemgang ovenfor og nedenfor viser, kan
DBU altså dokumentere, at hver en krone af udlodningsmidlerne er anvendt til de til-
delte formål, ligesom DBU helt konkret har overført et større beløb til DBU Bredde end
det, der blev tildelt i udlodningsmidler.
Side 4
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
2563775_0005.png
Breddeaftalen
Alle beløb i t.kr.
Regn-
skab År
2016
Regn-
skab År
2021
Total tilskud Bredde (LU)
21.380
14.980
Tilskud til forde-
ling i alt
Basistilskud
Breddetilskud
25.454
14.500
Tilskud Bredde (LU)
§4
Økonomi
Pulje 1
LU
Pulje 2 - LU (medlemsbaseret)
14.380
3.800
10.580
600
13.900
3.800
10.100
600
Pulje 3 - LU Sign on Fee
Pulje 3 og 4 - hensat/ udgiftsført
(Aftalebestemt)
6.400
6.400
0
10.954
6.400
4.554
Pulje 3 - LU
Pulje 4 - LU
Tilskud fra DIF
Alle beløb i t.kr.
Regn-
skab År
2016
Regn-
skab År
2021
Totalt tilskud fra DIF
I alt inkl lovbestemt tilskud
Lovbestemt tilskud
18.791
18.791
6.158
12.633
19.190
19.190
6.762
12.428
4.208
8.220
I alt ekskl. lovbestemt tilskud
Strategistøtte
Grundstøtte
Bloktilskud
Udviklingskonsulenter
Revisionstilskud
Udviklingspulje
10.770
590
75
998
Side 5
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
2563775_0006.png
Internationalt arbejde
200
Aftalebestemt ydelser til Bredde - LU - tilskud
DIF.
-2.589
-6.264
DBU har beklaget den administrative fejl, taget initiativ til at rette op på fejlen og sikret,
at fejlen ikke kan begås igen. Det bemærkes desuden, at der faktuelt er tale om seks bil-
letter, der er anvendt til en fodboldkamp for mere end fem år siden.
DBU skal endvidere understrege, at finalebilletterne er betalt til UEFA, som arrangerer
Champions League-kampene. Dernæst har DBU foretaget en intern afregning i 2021,
som ved en fejl ikke blev foretaget i 2016, da der ved en fejl ikke blev udsendt en faktura
dengang. I lyset af ovenstående anser DBU således sagen værende afsluttet.
I øvrigt noterer DBU sig, at der ikke i hverken revisionspåtegninger fra ekstern revisor
eller i DIF’s tilsyn med DBU har været konstateret fejl og mangler i DBU’s administra-
tion, hverken i 2016 eller i efterfølgende år.
DIF’s overvejelser om hvorvidt og i givet fald sagen giver anledning til ændringer af
DIF’s tilsyn med DBU fremadrettet
DIF sikrer løbende, at tilsynet med specialforbundene generelt er i overensstemmelse med
gældende regler og vurderer ligeledes løbende, om tilsynet kan eller bør forbedres, herun-
der om der er enkelte forbund, som skal have en særlig opmærksomhed.
Der er dertil siden 2016
uafhængigt af den konkrete sag
allerede sket en række tiltag
med fokus
på ”good governance”. Eksempelvis har vores uafhængige revisionsselskab i
revisionen af DBU’s 2021-regnskab haft et særligt fokusområde på ”Habilitet for besty-
relsen”.
Endvidere har DIF i 2019 etableret en uafhængig Etisk Komité, som har et bredere man-
dat til at vurdere governance-forhold i både DIF og i specialforbundene. Der er knyttet en
whistleblower-ordning til komiteen, hvor alle har adgang til at indberette uregelmæssig-
heder, svig eller lignende. Dette gælder således f.eks. både for politikere og ansatte i for-
bundene, for atleter, trænere og for tredjemand.
For så vidt angår DBU, gennemførtes i 2018 en governance-proces, der skulle moderni-
sere organisationen. DBU blev efterfølgende vurderet i top af bl.a. Play the Game. DBU’s
love fastlægger mandatet for organisationens Økonomi- og aflønningsudvalg, der bl.a.
omfatter revision og fastlæggelse af gave-
og rejsepolitikker, samt mandatet for DBU’s
Governance- og udviklingskomité.
DIF har i anledning af sagen overvejet, hvorvidt der burde iværksættes et skærpet tilsyn
efter principperne i Kulturministeriets driftstilskudsbekendtgørelse kapitel 6, men finder
Side 6
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan Kulturministeriet fører kontrol med udlodningsmidler, der gives til organisationer, der ikke som eksempelvis DBU er under tilsyn af ministeriet, til kulturministeren
det godtgjort, at der er tale om en beklagelig enkeltstående fejl, som ikke giver anledning
til skærpet tilsyn.
For så vidt angår spørgsmålets
anden del vil jeg henholde mig til DIF’s redegørelse.
Side 7