Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2492916_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
29. NOVEMBER 2021
4000691 LTC / PIN
Notat om inddragelse af
bevilling til tilskud vedr.
programtilladelse
1.
Kulturministeriet har den 9. november 2021
i forlængelse af vores notat om ekspropriation af 7. juni
2021 - anmodet Kammeradvokaten om en kort beskrivelse af muligheden for at undlade at finansiere det
tilskud, som fremgår af programtilladelse til Kulturradio Danmark A/S tildelt efter radio- og fjernsyns-
loven på baggrund af udbuddet, som var nærmere reguleret i bekendtgørelse nr. 719 af 9. juli 2019 om
udbud af digital public service-radiokanal med fokus på kultur.
Kulturministeriet har endvidere bedt os vurdere, om overdragelse af kapitalandele i Kulturradio Dan-
mark A/S til Berlingske Media A/S, navneskifte og ændring af indhold/målgruppe har betydning for vores
vurdering af spørgsmålet om ekspropriation i notat af 7. juni 2021.
Det forudsættes i det følgende, at der ikke er grundlag for at tilbagekalde programtilladelsen, jf. Kam-
meradvokatens notat af 30. oktober 2019 om udbud af programtilladelse til digital public service-radio-
kanal (notatet er offentligt tilgængeligt på Kulturministeriets hjemmeside
1
), og at programtilladelsen
endvidere ikke kan inddrages i medfør af programtilladelsens regler om misligholdelse mv. og § 50, stk.
2, i bekendtgørelse nr. 719 af 09/07/2019.
2.
Efter grundlovens § 46, stk. 2, må ingen udgift afholdes uden hjemmel i den af Folketinget vedtagne
finanslov eller i en af Folketinget vedtaget tillægsbevillingslov eller midlertidig bevillingslov.
Det fremgår af budgetvejledningen (2021), side 34 f., at hvor det er nødvendigt at afgive retligt bindende
tilsagn om tilskud, der rækker ud over finansåret, udgiftsføres hele tilsagnsbeløbet i det finansår, hvor
tilsagnet gives. Beløb, der ikke udbetales i tilsagnsåret, hensættes til senere udbetaling på balancen.
Udbetalingen i et senere finansår er således ikke betinget af, at der afsættes bevilling i det pågældende
finansår.
1
https://kum.dk/fileadmin/_kum/1_Nyheder_og_presse/Arkiv/2019/Kammeradvokatens_notat.pdf
KØBENHAVN
KALVEBOD BRYGGE 32
DK-1560 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil oversende Kammeradvokatens redegørelse om ekspropriation, til kulturministeren
2492916_0002.png
29. NOVEMBER 2021
4000691 LTC / PIN
Af finansloven 2021 fremgår (pkt. 21.81.36), at Radio- og tv-nævnet i juli 2019 på baggrund af bekendt-
gørelse nr. 719 af 9. juni 2019 har udbudt en digital radiokanal til formidling af kultur. Radio- og tv-
nævnet har udstedt programtilladelsen til Kulturradio Danmark A/S. Kanalen har en tilladelsesperiode
på fire år med start d. 1. april 2020 med et samlet tilskud, svarende til 263,4 mio. kr. (2021-pl) for hele
tilladelsesperioden. Af underpunktet (10) fremgår, at der af kontoen ydes tilskud til den digitale public
service-radiokanal, Kulturradio Danmark A/S. Tilskuddet er i 2021 på 66,4 mio. kr. (2021-pl).
3.
Det fremgik af bilag 1.3 til udbudsmaterialet vedr. ovennævnte udbud, at ansøger skal afgive et bud
på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden. Buddet kunne maksimalt udgøre 280 mio. kr. Ansøger
skal oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden på fire år, idet der maksimalt kan udbe-
tales 70 mio. kr. pr. sendeår fra programvirksomhedens start. I vurderingen af ansøgningen, vægtede
størrelsen af det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at kunne drive radio-
kanalen for, med 25 pct.
Af programtilladelsen fremgår under pkt. 24, at det årlige tilskud til programvirksomheden, jf. tilladel-
seshavers ansøgning, udbetales forskudsvis med en fjerdedel hvert kvartal hver den 1. i den første måned
af hvert kvartal og udgør kr. 260.815.062. Programtilladelsen indeholder nærmere vilkår om opgørelse
af tilskudsgrundlaget i perioden.
4.
Det er på ovenstående baggrund vores vurdering, at en indskrænkning af mulighederne for at udbetale
tilskud, i forhold der er givet tilsagn om i programtilladelsen, vil blive sidestillet med en delvis tilbage-
kaldelse af programtilladelsen, når dette indebærer, at tilskuddet ikke bliver udbetalt som forudsat i
programtilladelsen. Vi henviser i den forbindelse til vores vurdering i notat af 30. oktober 2019.
En tilbagekaldelse af programtilladelsen vil således i udgangspunktet udløse et erstatningsansvar for
staten i forhold til et erstatningsberettiget tab hos programtilladelsens indehaver. For en god ordens
skyld bemærkes i den forbindelse, at staten uden særskilt bevilling skal opfylde udgifter pålagt ved en-
delig dom om bl.a. erstatningsansvar.
5.
I forhold til spørgsmålet om skift i ejerkredsen bemærkes, at Radio- og tv-nævnet ved afgørelse af 12.
november 2021 har godkendt overdragelsen af yderligere kapitalandele i Kulturradio Danmark A/S til
Berlingske Media A/S, hvor Berlingske Media A/S med overdragelsen vil have en ejerandel på 91,1 pct.
Berlingske Media A/S vil herefter overtage kontrollen og den bestemmende indflydelse i Kulturradio
Danmark A/S. Overdragelsen af kapitalandele ændrer ikke på, at Kulturradio Danmark A/S vedbliver at
bestå som en selvstændig juridisk enhed, der har fået tildelt programtilladelsen.
Radio- og tv-nævnets godkendelse er sket i medfør af § 49 i bekendtgørelse nr. 719 af 9. juli 2019 om
udbud af digital public service-radiokanal med fokus på kultur. Godkendelsen er givet på en række vilkår,
Side 2 / 3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil oversende Kammeradvokatens redegørelse om ekspropriation, til kulturministeren
2492916_0003.png
29. NOVEMBER 2021
4000691 LTC / PIN
herunder navnlig at vilkårene og tilsagnene i programtilladelsen fortsat og til fulde sikres overholdt, og
at bl.a. Berlingske Media A/S indestår for, at samtlige forpligtelser i tilladelsen opfyldes til udløbet af
tilladelsen.
Det er på den baggrund vores opfattelse, at overdragelsen af yderligere kapitalandele i Kulturradio Dan-
mark A/S til Berlingske Media A/S ikke ændrer på mulighederne for at tilbagekalde programtilladelsen.
På tilsvarende vis vil et navneskifte for radiostationen til
”24syv” efter vores opfattelse ikke udvide mu-
ligheden for at tilbagekalde programtilladelsen. Vi fremhæver herved, at navneskiftet ikke ændrer på
den juridiske person, som er tildelt programtilladelsen, og at Radio- og tv-nævnet i separat afgørelse af
12. november 2021 i øvrigt har taget navneændringen til efterretning, idet spørgsmålet om navn ikke er
reguleret i programtilladelsen og ikke var en del af skønhedskriterierne i forbindelse med udbuddet. Der-
for er der ikke lagt vægt herpå ved tildeling af tilladelsen, og der er derfor ikke tale om en ændring, der
kræver nævnets forudgående godkendelse.
Hvad angår ændringer af indhold, herunder målgruppe, så har Radio- og tv-nævnet i afgørelser af 12.
november 2021 fastholdt, at der ikke må ske væsentlige ændringer, herunder i minimumskravene i tilla-
delsen. Nævnet har specifikt fastholdt, at radiokanalens indhold kan målrettes andre grupper, men den
primære målgruppe skal fortsat være de 15-32 årige og de øvrige vilkår i tilladelsen skal overholdes. Der
er dermed efter vores opfattelse ikke sket sådanne ændringer i programtilladelsen eller dens forudsæt-
ninger, at det kan udvide adgangen til tilbagekaldelse.
Endelig bemærker vi for en ordens skyld, at heller ikke den samlede virkning af de ovennævnte forhold
kan føre til, at der kan ske tilbagekaldelse i videre omfang end beskrevet i pkt. 4 ovenfor.
Det er aftalt med ministeriet, at dette notat kan udleveres til de politiske ordførere og offentligheden i
øvrigt efter behov.
København, den 29. november 2021
Jacob Pinborg
Partner, Advokat (H)
Side 3 / 3