Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2492915_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
7. JUNI 2021
4000691 PIN
Jacob Pinborg
[email protected]
D: +45 72 30 73 13
M: +45 25 10 05 12
Notat om udstedte pro-
gramtilladelser og ekspro-
priationsreglerne
1.
INDLEDNING
Kulturministeriet har anmodet os om at redegøre overordnet for, om en udstedt programtilladelse er
omfattet af ekspropriationsreglerne og i givet fald rammerne herfor.
Det er aftalt med ministeriet, at dette notat kan udleveres til de politiske ordførere og offentligheden i
øvrigt efter behov.
2.
EKSPROPRIATION
Det følger af grundlovens § 73, stk. 1, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet
kræver det, og at det kun kan ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Det er vores umiddelbare vurdering, at inddragelse af programtilladelsen vil være et ekspropriativt ind-
greb omfattet af grundloves § 73.
Det indebærer, at indgrebet kun kan ske, når tre betingelser er opfyldt: Ekspropriationen skal være kræ-
vet af almenvellet, den skal ske ifølge lov, og der skal ydes fuld erstatning til den berørte ejer.
Kravet om, at ekspropriation skal være krævet af almenvellet, indebærer, at det skal begrundes i almene
samfundshensyn. Der er så vidt ses ikke i gældende lovgivning, herunder navnlig i radio- og fjernsyns-
lovgivningen, hjemmel til at iværksætte et sådant ekspropriativt indgreb eller at udstede administrative
regler med et sådant formål.
En ekspropriation af den omhandlede programtilladelse vil derfor formentlig kræve, at der vedtages en
ny lov, som giver mulighed for ekspropriation.
KØBENHAVN
KALVEBOD BRYGGE 32
DK-1560 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil oversende Kammeradvokatens redegørelse om ekspropriation, til kulturministeren
2492915_0002.png
7. JUNI 2021
4000691 PIN
Derudover vil der skulle ydes fuld erstatning for indgrebet. Ved udmålingen af erstatningen vil der i givet
fald skulle tages udgangspunkt i almindelige erstatningsretlige principper. Ved inddragelse af en pro-
gramtilladelse vil erstatningskravet formentlig skulle opgøres som enten den negative kontraktinteresse
(de forgæves afholdte omkostninger) eller den positive opfyldelsesinteresse (tabet ved ikke at kunne ud-
nytte programtilladelsen).
En eventuel ny lov med henblik på ekspropriation skal desuden være i overensstemmelse med grundlo-
vens § 3, 3. pkt., hvorefter den dømmende magt er hos domstolene. Bestemmelsen indebærer, at der er
grænser for lovgivningsmagtens muligheder for at vedtage singulære love, dvs. love, der regulerer kon-
krete retsforhold, om end der ikke foreligger nogen præcis afklaring af, hvor grænserne skal trækkes, jf.
Grundloven med kommentarer, 1. udgave (2015), side 77.
København, den 7. juni 2021
Jacob Pinborg
Partner, Advokat (H)
Side 2 / 2