Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2543587_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
15. marts 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 16. februar 2022, efter ønske fra Morten Messer-
schmidt (DF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 184 (Alm. del), som jeg hermed besva-
rer.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvad hver af Danmarks Radios kanaler har brugt i kroner
på at producere redaktionelt indhold til Danmarks Indsamlingen samt oplyse, hvor
meget der i alt er blevet indsamlet i kroner?
Svar:
Jeg har anmodet DR om bidrag til besvarelse af spørgsmålet, og DR svarer følgende:
Ӄn
gang om året går 12 humanitære organisationer sammen om at samle ind for at
hjælpe mennesker i nogle af verdens fattigste lande. Indsamlingen kaldes for Danmarks
Indsamling. I 2021 var organisationerne Folkekirkens Nødhjælp, UNICEF, SOS Børne-
byerne, Røde Kors, Red Barnet, Mellemfolkeligt Samvirke, Læger uden Grænser, OX-
FAM IBIS, DRC Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkehjælp, CARE og PlanBørnefonden
bag Danmarks Indsamling.
Omdrejningspunktet for Danmarks Indsamling er et indsamlingsshow, som sendes på
DR1 og DRTV. Samarbejdet mellem Danmarks Indsamling og DR er tæt i forbindelse
med indsamlingsshowet, men det er Danmarks Indsamling, der afholder alle udgifter
ifm. den årlige indsamling, herunder udgifter til udvikling og produktion af indsam-
lingsshowet og øvrig programproduktion.
Danmarks Indsamling offentliggør årligt sit regnskab, herunder indsamlingsindtægter
og udgifter. I 2021 blev der indsamlet 101.087.510 kr. ifm. Danmarks Indsamling. DR’s
finansieringsbidrag ifm. Danmarks Indsamling var i 2021 ca. 1,0 mio. kr. eksklusiv
moms. Finansieringsbidraget svarer ikke til udgifter til produktion af redaktionelt ind-
hold.
Dok. nr. 32583
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om ministeren vil oplyse, hvad hver af Danmarks Radios kanaler har brugt i kroner på at producere redaktionelt indhold til Danmarks Indsamlingen samt oplyse, hvor meget der i alt er blevet indsamlet i kroner, til kulturministeren
Da DR agerer i et kommercielt marked på linje med en lang række danske og internati-
onale medier, kan DR af konkurrencemæssige årsager ikke oplyse den konkrete øko-
nomi for vores produktioner. Det gælder også for programproduktion ifm. Danmarks
Indsamling.”
Jeg henholder mig til DR’s besvarelse.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2