Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2526884_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Mogens Jensen
Sendes pr. e-mail med kopi til de øvrige medieordførere
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Vedrørende henvendelse om fransk forslag om afgifter på udbydere af
medietjenester
Kære Mogens Jensen
Du bad den 23. februar 2018 ministeriet om at indhente oplysninger om den franske
ordning vedrørende at pålægge tjenester som Facebook og Google at bidrage med 2 % af
deres omsætning til fransk indholdsproduktion.
Kulturministeriet har uformelt forespurgt de franske myndigheder om ordningen og
har fået tilsendt det franske lovforslag på fransk. Derudover har ministeriet modtaget
en henvisning til en artikel, der nærmere omtaler det franske forslag.
Indledningsvist har Kulturministeriet fået oplyst, at det franske afgiftssystem daterer
sig tilbage til 1993, hvor der blev indført en afgift på VHS-/DVD-produkter. I 2004 blev
ordningen udvidet til også at omfatte video-on-demand og i 2013 til at inkludere
tjenester hjemmehørende uden for Frankrig, fsva. angår deres omsætning i Frankrig.
Den seneste ændring stammer fra 2016, hvor Parlamentet har stemt for en yderligere
udvidelse af den eksisterende ordning, således at der indføres en 2 % 's afgift på
reklameindtægter fra internettjenester, der stiller videoer til rådighed online enten
gratis eller mod betaling (også kaldet "YouTube-skatten"). Forslaget blev bekræftet ved
dekret nr. 2017-1364 den 20. september 2017.
Afgiften skal gå til the National Centre for Cinema and the Animated Image (Centre
National du Cinéma et de l'Image Animée – CNC) og skal gå til støtte af skabelsen af
nye værker. Ændringen har ifølge artiklen været undersøgt af EU-Kommissionen.
Afgiften skal stige til 10 % af indtægterne, såfremt der skabes indtægter fra reklamer
eller sponsorering, der er tilknyttet værker indeholdende porno eller vold.
Afgiften er beregnet på baggrund af summen af indtægter fra reklame og sponsorater
(ikke inklusiv skatter). Beregningen for on-demand audiovisuelle medietjenester
Dok nr. 18/00842-6
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
2526884_0002.png
Side 2
baseres på den pris, der betales for adgang til film og audiovisuelle værker.
Beregningen af denne afgift inkluderer ikke betaling fra de, der reklamerer eller
sponsorerer på disse tjenester for cirkulationen af reklame og sponsor-beskeder på
catch-up tv, da disse allerede er underlagt en anden afgift.
Det fremgår af artiklen, at videodelingsplatforme ikke er berettigede til at modtage
støtte fra CNC, hvilket har givet anledning til kritik fra Association des Services
Internet Communautaires – ASIC.
Artiklen kan læses via dette link:
http://merlin.obs.coe.int/iris/2017/9/article12.en.html
Det franske lovforslag kan læses her:
https://www.legifrance.gouv.fr/eli/decret/2017/9/20/MICK1721690D/jo/
texte/fr
Med venlig hilsen
Mette Bock
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
2526884_0003.png
Notat
25. maj 2018
Bemærkninger vedrørende EU-dom om streaming-tjenester
EU-Kommissionen godkendte den 1. september 2016, at der i Tyskland indførtes
en afgift for streaming-tjenester, som er etableret uden for Tyskland, men som
retter sine tjenester mod det tyske marked. Afgiften er en udvidelse af en allerede
eksisterende ordning, hvor markedsaktører inden for den audiovisuelle branche
bidrager til tysk kulturproduktion. Afgiften tilfalder en offentlig fond (FDA), som
anvendes til fremme af forskellige kulturelle formål i den audiovisuelle sektor.
Kommissionen behandlede sagen som en statsstøttesag og vurderede bl.a. også
sagen ud fra reglerne om hjemlandskontrol af udbydere af tv- og
streamingtjenester (oprindelseslandsprincippet) i det gældende direktiv om
audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Med udvidelsen af den tyske ordning bliver streaming-virksomheder, der retter sig
mod et tysk publikum på det tyske marked pålagt at betale en afgift på op til 2,3 %
baseret på omsætningen gerereret af tyske kunder for al slags indhold, der har en
længde på mere end 58 minutter (film, tv-shows, dokumentarer m.v.) Tyskland har
i anmeldelsen til Kommissionen anslået, at afgiften vil kunne indbringe ca. 13 mio.
euro årligt. Af Kommissionens godkendelse af den tyske ordning fremgår, at
baggrunden for den tyske udvidelse er den hastige teknologiske udvikling, hvor
film i stigende grad ses ved hjælp af onlineadgang, og hvor etableringsstedet for
distributørerne har mistet sin relevans.
Netflix indbragte Kommissionens godkendelse af den tyske ordning for EU-
domstolen den 22. november 2016 med anmodning om ophævelse af godkendelsen.
EU-domstolen har den 16. maj 2018 afsagt dom, hvor domstolen af
proceduremæssige grunde afviser at realitetsbehandle anmodningen om ophævelse
af Kommissionens godkendelse. Domstolen er således ikke gået ind i en vurdering
af den tyske ordning. Det vides endnu ikke, om Netflix vil gå videre med sagen.
I Danmark er der ikke tradition for at finansiere kulturproduktion via
markedsbidrag, hvorfor det danske støttesystem er grundlæggende anderledes
opbygget end det tyske. I Tyskland har markedsaktører som biografoperatører,
distributører af billedmedier og video on demand-tjenester m.v. traditionelt været
pålagt at betale afgifter til FFA (Filmförderungsanstalt). Den tyske situation var
derfor, at der var en ulighed i pålæggelsen af afgifter, idet streming-tjenester, der
var etableret uden for Tyskland, men som retter sig mod et tysk publikum, var de
eneste, der ikke var pålagt afgifter. Udvidelsen af det tyske system bestod derfor i
høj grad i en ligestilling af markedsaktørerne. EU-Kommissionen lagde ved
godkendelsen bl.a. vægt på, at den tyske ordning var en udvidelse af en allerede
godkendt ordning.
Dok. nr. 18/01252-157
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
Side 2
AVMS-direktivet er pt. under revision. Europa-Parlamentet og det bulgarske
formandskab for Rådet har den 26. april 2018 uformelt indgået en aftale om de
væsentligste elementer i forslaget til revision af AVMS-direktivet. Aftalen betyder
bl.a. mulighed for at pålægge nationale – og også udenlandske – traditionelle tv-
udbydere og streaming-tjenester økonomiske bidrag til produktion af europæisk
medieindhold. Ifølge aftalen vil medlemsstaterne således kunne forpligte
leverandører, der er etableret i en anden medlemsstat, til at yde et finansielt
bidrag. Hvis denne mulighed udnyttes, skal det finansielle bidrag udelukkende
være baseret på indtægter fra medlemsstaten. Det vil ikke være muligt at indføre
en finansieringsordning, der alene retter sig mod udenlandske streaming-tjenester.
Der pågår fortsat forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet om den
samlede direktivrevision, men det er ambitionen, at direktivet vedtages endeligt i
anden halvdel af 2018. Det forventes derfor, at der med det reviderede AVMS-
direktiv vil blive skabt et mere sikkert retsgrundlag for at indføre ordninger, hvor
streaming-tjenester – herunder også streaming-tjenester, der ikke er etableret i
Danmark, men som retter sig mod et dansk publikum – bidrager finansielt til
dansk indholdsproduktion.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
2526884_0005.png
Notat
24. maj 2018
Kommentar til Netflix's forslag om investeringsforpligtelse i forhold til
dansk indhold
Netflix har som input til medieforhandlingerne udarbejdet et notat vedrørende en
investeringsforpligtelse i forhold til dansk indhold ("Netflix er en aktiv medspiller i
dansk medieproduktion".)
Det fremgår af notatet, at Netflix har investeret i dansk indhold (fx ved serien The
Rain, der er en Netflix produktion på dansk, produceret i Danmark med danske
skuespillere), og at Netflix også forventer at blive ved med at investere i dansk
indhold i fremtiden uden en investeringsforpligtelse.
Netflix nævner en model til inspiration, såfremt der indføres en
investeringsforpligtelse i Danmark:
Formulering af en forpligtelse til at investere i dansk indhold
Forpligtelsen skal gælde alle streaming-tjenester på det danske marked
Forpligtelsen kunne beløbe sig til 2 % af indtjeningen på danske abonnenter pr.
år (gennemsnit målt over eksempelvis en 3-5-årig periode afhængig af
medieforligets varighed)
Streamingtjenester, der ikke imødekommer investeringskriteriet, kan blive
mødt af krav om indbetaling til f.eks. Den Danske Filmfond.
1
Netflix uddyber, at investeringer i dansk indhold kan variere meget fra år til år,
hvorfor Netflix foreslår, at man i modellen indregner en rullende
investeringsramme, hvor investeringer sammenregnes fortløbende eksempelvis i
en sammenregning af 3-5 års investeringer.
Netflix lægger op til, at investering defineres som værende:
a) Produktion af dansksproget indhold både til Danmark og international
distribution.
b) Medproduktion af dansksproget indhold eksempelvis som tv-serien Rita
med TV 2
c) Køb af dansk medielicenser (allerede produceret indhold), som dernæst
distribueres på streaming-platforme. Investeringer i danske licenser skaber
ifølge Netflix et solidt økonomisk grundlag for danske producenter og er
derfor en værdifuld del af fødekæden, der sikrer fortsat dansk
medieindhold som dernæst distribueres i Danmark og internationalt
igennem et globalt distributionsnet.
Forslaget om at forpligte streaming-tjenester til at bidrage til dansk
indholdsproduktion er ikke en del af regeringens mediepolitiske udspil.
1
Det er uklart, hvilken institution Netflix hermed sigter på.
Dok. nr. 18/01252-158
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
Side 2
Europa-Parlamentet og det bulgarske formandskab for Rådet har den 26. april
2018 indgået aftale om de væsentligste elementer i forslaget til revision af EU-
direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet). Aftalen giver bl.a.
medlemsstaterne mulighed for at pålægge nationale – og også udenlandske –
streaming-tjenester og udbydere af traditionelt tv at bidrage økonomiske til
europæisk indholdsproduktion. Der pågår fortsat forhandlinger mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om den samlede direktivrevision, men det er ambitionen, at
direktivet vedtages endeligt i anden halvdel af 2018. Det forventes, at direktivet vil
skulle implementeres inden 2 år efter direktivets ikrafttræden.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
2526884_0007.png
Notat
Forslag nr. 1: Styrke on demand-tjenesteudbyderes bidrag til europæisk
produktion
Forslagets indhold
I forslaget til ændring af AVMS-direktivet lægges der op til et mere sikkert grundlag
for ordninger, hvor on demand-tjenesteudbydere forpligtes til at bidrage økonomisk
til fremstilling af europæiske produktioner, fx via nationale fonde.
En sådan ordning bør indføres i Danmark, idet den alt andet lige vurderes at kunne
tilvejebringe et værdifuldt redskab til styrkelse af produktionen af dansk
audiovisuelt indhold. I modsat fald vil investeringer kunne blive trukket væk fra
Danmark, når andre lande i Europa indfører sådanne ordninger.
Regeringen bør som følge heraf også støtte forslaget til ændring af AVMS-direktivets
art. 13, stk. 2, om on demand-tjenesteudbyderes bidrag til europæiske produktioner.
Baggrunden for forslaget er en ændring af AVMS-direktivets artikel 13, stk. 2, der
vedrører, at medlemsstaterne kan pålægge bl.a. udbydere af on-demand
audiovisuelle medietjenester, der målretter deres tjenester mod publikum inden for
deres territorium, men som er etableret i andre medlemsstater, at bidrage
økonomisk til fremstilling af europæiske produktioner. Lande som Frankrig og
Tyskland har implementeret ordninger til brug for national indholdsproduktion.
Europa-Parlamentet og det bulgarske formandskab for Rådet har den 26. april
2018 uformelt indgået aftale om de væsentligste elementer i forslaget til revision af
AVMS-direktivet. Aftalen betyder bl.a. mulighed for at pålægge både traditionelle
tv-udbydere og streaming-tjenester økonomiske bidrag til produktion af europæisk
medieindhold. Forhandlingerne er endnu ikke afsluttet, og der vil gå noget tid, før
direktivet kan blive endeligt vedtaget.
Medieaftale/regeringens mediepolitiske udspil
Forslaget er ikke en del af regeringens mediepolitiske udspil. Forslaget er ikke i
overensstemmelse med regeringens afgifts- og byrdestop.
Regeringen har i Folketingets Europaudvalg i forhandlingerne om AVMS-
direktivet mandat til, at regeringen - ikke mindst i en dansk sammenhæng - stiller
sig skeptisk over for forslaget om, at medlemsstaterne ville kunne anmode
leverandører af on-demand tjenester om at bidrage finansielt til europæiske
produktioner mv. Det fremgår af mandatet, at medlemsstater, der ønsker at
gennemføre sådanne regler, allerede uden forslaget vil kunne gennemføre sådan
regulering, og det synes derfor fra dansk side unødvendigt med sådan regulering.
Dok. nr. 18/00706-3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om alt materiale, herunder svar på udvalgsspørgsmål, der omhandler skat/afgifter på streamingtjenester og tech-virksomheder, som Kulturministeriet udarbejdede forud for indgåelsen af medieforliget i 2018, til kulturministeren
Side 2
Problemstillinger
En ordning som foreslået i udvalgets forslag 1 rejser en lang række grundlæggende
problemstillinger, herunder i forhold til afgrænsning, udformning, håndhævelse og
administration af ordningen. En indførelse af en ordning vil skulle godkendes af
EU-Kommissionen.