Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2473498_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
1
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Samrådsspørgsmål A
Samråd i Kulturudvalget
åbent
27. okt. kl. 10.00-12.00
Christiansborg
ca. 10 min
Vil ministeren redegøre for, om Radio Loud efter ministerens opfattelse lever op til
betingelserne i sendetilladelsen set i lyset af Radio Louds Public
Serviceredegørelse, og er det efter ministerens opfattelse forsvarligt at lade
bevillingen fortsætte? (Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 2020-21, jf. KUU alm. del - samrådsspm. S.)
(det talte ord gælder)
Tak for ordet og tak for samrådsspørgsmålet.
Og som formanden rigtig siger, så genoptager vi noget,
som en del af selskabet, der er til stede, var deltagende i
tilbage i juni. Det var jeg ikke.
Men samrådet blev dengang suspenderet med
henvisning til, at det ville blive genoptaget, når Radio-
og tv-nævnets udtalelse over Radio Louds public service-
redegørelse forelå, hvilket skete den 5. okt. Så derfor er
det rigtig fint, at vi nu har mulighed for at tale om det
igen.
Jeg vil indledningsvis besvare samrådsspørgsmålet med
udgangspunkt i, at vi nu har Radio- og tv-nævnets
udtalelse i forhold til Louds public service-redegørelse.
Men som spørgeren også er inde på, ville det være
underligt, hvis vi ikke også undervejs på samrådet
kommer til at berøre den seneste udvikling. Her tænker
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
2
jeg naturligvis på udmeldingen fra selskabet bag Radio
Loud om, at man ønsker at skifte navn til 24syv, og at
Berlingske Media ønsker at overtage en række af de
andre ejeres aktieandele og dermed kommer til at eje 91
pct. af selskabet bag Loud.
Men for at tage tingene i den rigtige rækkefølge:
Den 5. okt. kom Radio- og tv-nævnet med deres længe
ventede udtalelse over Radio Louds public service-
redegørelse.
I den forbindelse udtalte Radio- og tv-nævnets formand,
og jeg citerer:
”Radio- og tv-nævnet retter en usædvanlig skarp kritik
af en række væsentlige mangler, herunder især
vedrørende kanalens live-udsendelser, interaktion med
lytterne, geografiske forankring og at Radio LOUD ikke
har indhentet nævnets godkendelse inden gennemførsel
af væsentlige ændringer. Nævnet kræver, at Radio
LOUD inden for en kort frist retter op på disse forhold.”
I lyset af den skarpe kritik, har nævnet derfor
ekstraordinært knyttet en egentlig afgørelse til deres
udtalelse, hvor nævnet påtaler Louds manglende
overholdelse af tilladelsesvilkårene.
Nævnet har derudover besluttet at indlede et særligt
tilsyn med Loud.
Det betød, at Loud havde 14 dage til at indsende en
redegørelse for, hvordan Loud vil rette op på de
kritiserede forhold, som Radio- og tv-nævnet skal
godkende.
Radio- og tv-nævnet bad også Loud om at redegøre for de
planer, som den nye ledelse på kanalen har meldt ud
offentligt om ændringer i kanalens profil og målgruppe.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
3
Nævnet modtog den 19. oktober Louds redegørelse, og
den er aktuelt under behandling i nævnet.
Det følger derudover af afgørelsen, at Loud har frem til
den 4. februar til at bringe de kritiserede forhold i orden.
Nævnet har altså rettet en usædvanlig hård kritik, og
der er igangsat en proces, hvor Loud skal rette op på de
kritiske forhold.
Nævnet konstaterer derudover, at nævnet ikke har
hjemmel til at inddrage spørgsmålet om kanalens lave
lyttertal i sin vurdering af om Radio Loud har opfyldt
vilkårene i deres sendetilladelse, fordi der er ikke er
fastsat noget krav om lyttertal i tilladelsen.
Når jeg bruger lidt tid her indledningsvis på at
opsummere indholdet af nævnets afgørelse, er det for at
understrege, at det lige præcis er Radio- og tv-nævnet,
der jf. radio- og fjernsynsloven er tildelt kompetencen til
at vurdere public service-redegørelser.
Det er altså ifølge loven ikke en kompetence, der ligger
hos mig som kulturminister.
Som minister vil jeg respektere loven og den
armslængde, som radio- og fjernsynsloven tilsiger, der
skal være mellem en minister og Radio- og tv-nævnet.
Derfor vil jeg også holde mig meget overordnet på det,
som nævnet har meldt ud i deres afgørelse.
Jeg kommer heller ikke til at kommentere på specifikke
elementer i Louds public service-redegørelse.
Det er simpelthen ikke min opgave som minister, når
den kompetence i radio- og fjernsynsloven er givet til et
uafhængigt nævn.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
4
Og det er nøjagtig det samme princip, der gør sig
gældende i forhold til spørgsmålet om et eventuelt
navneskift og i forhold til ændringen i ejerforholdene.
Her er det også Radio- og tv-nævnet, der er den
kompetente myndighed.
Jeg kan forstå, at Radio- og tv-nævnet behandler disse
spørgsmål på et møde den 4. november. Det er
selvfølgelig fuldstændig afgørende, at spørgsmålene
bliver behandlet grundigt, og at juraen bliver overholdt
til punkt og prikke. Og det har jeg faktisk også tillid til,
at nævnet gør.
Jeg vil gerne kvittere for spørgerens bemærkning
omkring nævnet. Jeg har samme tillid. Og jeg synes, det
er vigtigt at huske, at det ikke er os politikere, der skal
godkende de nye planer for Radio Loud. Det er Radio- og
tv-nævnet.
Det afgørende hensyn, synes jeg, er, at vi vil have en fri
og uafhængig presse. Som politikere fastlægger vi de
overordnede rammer og regler, og så har vi lagt de
konkrete vurderinger i hænderne på et uafhængigt
nævn.
Det er klogt. Og det er sådan, det er i Danmark, og det
er sådan, det skal være. Politikere skal ikke blande sig i,
hvilke redaktionelle dispositioner medierne foretager, og
vi skal slet ikke kunne lukke medier, som vi af den ene
eller anden grund er utilfredse med.
Hvad enten Radio- og tv-nævnet godkender planerne om
navneskift og ejerforhold eller ej, så står kanalen med en
massiv opgave i at få flere lyttere.
For selvfølgelig er det da fuldstændig utilfredsstillende,
at vi har en offentlig finansieret radiokanal for masser
af skattekroner, der har så få lyttere, som tilfældet er.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
5
I dag er det svært at forstå, at der ikke er lagt krav ind
om et mindsteantal lyttere i Radio Louds
sendetilladelse. Og til det må man simpelthen bare
konstatere, at det var ikke en del af de politiske
overvejelser, da man gennemførte udbuddet.
Man har i vidt omfang genbrugt de
udbudsbekendtgørelser, som man både havde i spil i
forhold til Radio 24syv og senere Radio4, hvor der heller
ikke indgik krav til lytterantal.
Derfor har nævnet vurdereret, efter en grundig
sondering, at det ikke har hjemmel til at inddrage
lyttertal.
Af de udtalelser, som formanden for Radio- og tv-nævnet
er kommet med i pressen, fremgår, at nævnet har
foretaget en grundig juridisk undersøgelse af
spørgsmålet.
Samtidig bemærker nævnet, at det finder det yderst
kritisk, at en statsstøttet public service-kanal har så
lave lyttertal, som tilfældet er for Radio Loud.
Og det er jeg fuldstændig enig i.
Jeg vil også gerne her kvittere for, at Radio- og tv-
nævnet, modsat det tidligere nævn, har anlagt en meget
åben tilgang.
Formanden har både over for pressen og over for
ordførerne redegjort for præmisserne i deres afgørelse.
Samme uge, som afgørelsen forelå, inviterede jeg
Folketingets medieordførere til et møde, hvor nævnets
formand uddybede afgørelsen.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
6
Jeg er sikker på, at formanden også gerne stiller sig til
rådighed for de ordførere, herunder spørgeren, der ikke
havde mulighed for at deltage på lige præcis det møde
tidligere på måneden.
Hvis der er nogle af ordførerne i dag, der synes, at de
har hørt historien før om Radio- og tv-nævnets
uafhængighed, og hørt ministre i min stol sige, at de
ikke vil kommentere på Radio Loud eller blande sig i
nævnets arbejde, så er det jo rigtigt. Det hele er blevet
sagt før.
Men det, der måske er værd at tilføje i dag, som ikke er
blevet sagt så tydeligt før, er hele forhistorien til, at vi
har denne problemstilling og situation.
At det grundlæggende er noget, der stammer tilbage fra
nogle politiske drøftelser og beslutninger før
regeringsskiftet.
Det var den borgerlige regering og Dansk Folkeparti,
der traf beslutningen om, at den sendetilladelse, som
Radio 24syv sendte på, skulle genudbydes med et krav
om, at mindst 70 pct. af de redaktionelle medarbejdere
skulle have ansættelsessted i en afstand af mindst 110
km fra centrum af København.
Det var også der grundlaget for resten af konstruktionen
blev skabt. Ja, det var den nuværende regering, der
valgte at videreføre den daværende regerings udbud på
DAB, som Loud så vandt. Men hele den grundlæggende
diskussion stammer jo fra langt tidligere.
Og derfor er det en fælles forhistorie og et fælles ansvar,
men derfor også en fælles drøftelse af, hvordan vi gør det
her fremadrettet.
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd den 27. oktober 2021 om Radio Loud, til kulturministeren
7
Og det er måske også det helt centrale for os at se på. Og
dermed som afslutning vil jeg gerne slutte af med at
sige, at hele det her forløb; hele det her udbud åbenlyst i
mine øjne give anledning til, at vi overvejer, hvordan vi
gør det her fremadrettet; hvordan man skruer den her
slags udbud sammen; hvilke krav man lægger ind, men
også om vi overhovedet skal have udbud af den her
karakter i fremtiden; og hvordan de i så fald skal
strikkes sammen.
Det synes jeg, vi som kreds skal drøfte. Jeg synes, det er
oplagt, at vi gør det i kommende medieforhandlinger.
Men under alle omstændigheder synes jeg, det er en
diskussion, vi skal have, ikke mindst på baggrund af
den her proces og diskussion.
Med det ord, så tak for ordet formand.