Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del
Offentligt
2533930_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
24. februar 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 5. januar 2022, efter ønske fra Hans Christian
Schmidt (V), stillet mig følgende spørgsmål nr. 135 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren foranledige, at der på privatejede beboede voldsteder, etableret ef-
ter 1536, ved en ændring af Museumsloven gives mulighed for ved individuel sags-
behandling at give tilladelse til etablering af eksempelvis legehuse, mindre driv-
huse, lysthuse og flisebelagte terrasser, såfremt disse har tydelig reversibel karak-
ter eller alternativt, at disse tilladelser gives som tidsbegrænsede tilladelser?
Svar:
I forslag til Lov om ændring af museumsloven, lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet og
forskellige andre love, som er fremsat for Folketinget den 23. februar 2022, er der indført
en bestemmelse, som bl.a. fastsætter, at det i forbindelse med vurderingen af, om der kan
gives dispensation til ændringer i fortidsmindet kan tillægges positiv vægt, at forholdet
muliggør nutidig, etableret anvendelse (§ 29 j, stk. 3, nr. 2).
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at kunne udvise større fleksibilitet i for-
hold til at imødekomme privat beboelse samt almene, offentlige behov. Hvorvidt der kan
gives dispensation til en ændring af tilstanden i et fortidsminde vil afhænge af fortids-
mindets type, robusthed, sårbarhed og integritet
Det fremgår af lovens bemærkninger, at der ofte vil være tale om ønsker om ændringer,
som er foranlediget af private behov, der ikke nødvendigvis er lovkrav om, og at forhol-
det i særdeleshed er gældende for kategorierne bebyggede (middelalderlige) voldsteder
og nyere tids forsvarsanlæg. Tilsvarende kan være gældende for andre typer af fortids-
minder, der er i fortsat aktiv anvendelse med deres oprindelige funktioner (typisk broer
og (vej-)dæmninger).
I lovforslaget foreslås det desuden at indføre en bestemmelse om forhold af underordnet
betydning, som der ikke skal søges dispensation om dispensation til (§29 e, stk. 6).
Forhold af underordnet betydning kan generelt kendetegnes ved at være beskedne, mid-
lertidige og reversible forhold. Der vil således være tale om ændringer, der kun medfø-
rer ubetydelige fysiske indgreb på fortidsmindet, og som kun i ringe grad påvirker den
Dok. nr. 29453
KUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om ministeren vil foranledige, at der på privatejede beboede voldsteder, etableret efter 1536, ved en ændring af Museumsloven gives mulighed for ved individuel sagsbehandling at give tilladelse til etablering af eksempelvis legehuse, mindre drivhuse, lysthuse og flisebelagte terrasser, til kulturministeren
visuelle oplevelse. Som eksempler på forhold af underordnet betydning kan bl.a. næv-
nes sæsonvis opstilling af havemøbler og trampoliner på terræn eller udskiftning af ek-
sisterende beplantning, der ikke vurderes at skade fortidsmindets konstruktion, kul-
turlag og beskyttende vækstlag. På beboede fortidsminder kan der endvidere f.eks.
være tale om renovering af bygningsdele over jorden, hvis den pågældende bygning ikke
har historisk sammenhæng med fortidsmindet.
Lovforslaget udmønter den stemmeaftale om at ændre museumslovens fortidsmindebe-
stemmelser, regeringen indgik d. 22. december 2021 med Venstre, SF, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Kristendemokraterne og
Frie Grønne.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2