Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2630151_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Kirkeudvalget har ved brev af 1. september 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 81)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oversende en oversigt til Kirkeudvalget over bevillinger, udgif-
ter og antal årsværk i Kirkeministeriet i de seneste 10 år
herunder antal års-
værk afsat til at håndtere trossamfundsloven.”
Svar:
Som oplyst i mit svar af 4. april 2022 på KIU alm. del - spm. 51 viser en opgø-
relse over årsværksnormeringen i henhold til departementets finanslovsbevil-
ling i perioden 2014-2022, at normeringen har ligget på omkring 40 årsværk i
perioden.
Set over årene har årsværksnormeringen set sådan ud:
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Budgettal
fra FL
Budgettal
fra FL + TB
Regnskabs-
tal fra SB
39
40
37
43
37
37
39
39
41
37
37
41
37
38
42
41
42
44
41
41
40
38
40
.
41
41
.
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 244031
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 29. september 2022
Ministeriets finanslovsbevilling på § 22.11.01 i samme periode fremgår af føl-
gende tabel omregnet til 2022 på prisniveau, jf. også mit svar af 29. juni 2022
på KIU alm. del
spm. 68. For perioden 2014-2021 er der tale om regnskabstal
og for 2022 budgettal:
R14
Mio.
kr.
32,5
R15
29,3
R16
32,7
R17
33,5
R18
35,9
R19
34,3
R20
33,7
R21
35,3
F2022
35,1
Regnskabstal er fastprisberegnet til 2022 på hhv. løn og øvrig drift.
Oversigten viser, at ministeriets forbrug og bevilling er relativt stabil i perioden
2014-2022.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om en oversigt til Kirkeudvalget over bevillinger, udgifter og antal årsværk i Kirkeministeriet i de seneste 10 år, til kirkeministeren
2630151_0002.png
I forhold til trossamfundsområdet kan jeg oplyse, at området efter valget i
2015 blev overført fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
forhold til Kirkeministeriet.
Kirkeministeriet fik i den forbindelse forhøjet bevillingen på § 22.11.01 Depar-
tementet med 1,8 mio. kr. i 2016 faldende til en varig bevillingstilførsel fra og
med 2017 på 0,4 mio. kr.
I forbindelse med vedtagelse af lov nr. 1729 af 27. december 2016 om ændring
af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kur-
sus i dansk familieret, frihed og folkestyre) blev Kirkeministeriets samlede fi-
nanslovsbevilling forhøjet med 0,7 mio kr. fra finansåret 2017.
I forbindelse med vedtagelse af lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossam-
fund uden for folkekirken (trossamfundsloven) blev Kirkeministeriets samlede
finanslovsbevilling forhøjet med 1,3 mio. kr. årligt med virkning fra finansåret
2018. Heri er indeholdt et forbrug på 1,2 mio. kr. svarende til 2 årsværk samt
en driftsudgift til Trossamfundsregistret på 0,1 mio. kr. Bevillingen skulle ifølge
bemærkningerne til lovforslaget bruges til at opdatere og drive Trossamfunds-
registret og til at føre tilsyn med trossamfundene og menighederne.
Kirkeministeriets samlede finanslovsbevilling blev som bekendt fra 2021 for-
højet med 2,8 mio. kr. i 2021, og i de kommende år med 3,5 mio. kr. i 2022, 4,6
mio. kr. i 2023 og 5,0 mio. kr. i 2024, jf. § 22.11.01.20 i finansloven for 2021.
Forhøjelsen var ifølge finanslovens bemærkninger begrundet i øgede udgifter i
forbindelse med administration af trossamfundsloven m.v.
Kirkeministeriets driftsbevilling er en samlet bevilling, og som det fremgår af
finanslovsbemærkningerne i 2021 er de tilførte midler på finansloven ikke
alene givet med henblik på administration af trossamfundsloven og under alle
omstændigheder ikke til en udvidelse af det forudsete tilsyn. Bevillingstilførs-
len i forbindelse med finansloven 2021 betød, at Kirkeministeriets bevilling i
perioden 2021-25 samlet set kunne fastholdes på 2020-niveauet. Der blev såle-
des netto ikke tilført flere ressourcer til Kirkeministeriet, og styrkelsen af tros-
samfundsområdet i 2021-2022 har dermed reelt skullet ske ved effektivisering
eller intern omprioritering fra andre områder i Kirkeministeriet.
Trossamfundsområdet er aktuelt normeret med 4,5 AC-medarbejder samt 1-2
studenter. I denne normering indgår en forhøjelse med 1 årsværk fra 2021 som
følge af intern omprioritering fra andre områder i Kirkeministeriet.
Under corona-perioden, hvor alle medarbejdere arbejdede hjemmefra, var der i
øvrigt lange perioder, hvor Kirkeministeriet
ligesom andre arbejdsgivere
havde udfordringer med at få besat ledige stillinger. I begyndelsen af 2021 var
for eksempel kun to tredjedele af de akademiske sagsbehandlere reelt til rådig-
hed, som følge af både vakancer, barselsorlov og sygeorlov.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at regeringen i forbindelse med fremlæggelse af
finanslovsforslaget 2023 foreslår, at Kirkeministeriets samlede bevilling på §
22.11.01.10 Departementet forhøjes med 9,4 mio. kr. i 2023 og 2024 og 9,3
mio. kr. i 2025 og 2026 med henblik på styrkelse af departementets mulighed
for at bistå med udvikling og lovgivningsinitiativer. Beløbet er indarbejdet med
7,2 mio. kr. på løn i alle årene, og det resterende beløb er indarbejdet på øvrig
Akt nr.:
Side 2
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om en oversigt til Kirkeudvalget over bevillinger, udgifter og antal årsværk i Kirkeministeriet i de seneste 10 år, til kirkeministeren
2630151_0003.png
drift. Der er ikke taget stilling til den konkrete anvendelse af bevillingen inden
for Kirkeministeriets samlede ressort, herunder vedrørende folkekirken og an-
dre trossamfund samt tværgående opgaver.
Akt nr.:
Side 3
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Lena Bhakti Marcussen Petersen