Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2486804_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 28. oktober 2021 (KIU alm. del – spørgsmål 7)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren nævnte på åbent samråd i Kirkeudvalget den 13. oktober 2021, at
Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i løbet af 2019-
2020 har gennemført et serviceeftersyn af Pensionskassen af 1950.
-
Kan ministeren bekræfte, at Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen i op til to år har haft indstillet sagsbehandlingen i Pen-
sionskassen, og at den manglende sagsbehandling har været forbundet
med stor økonomisk risiko for den enkelte teolog/præst, der ikke har
været dækket af nogen pensionsordning?
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god forvaltnings-
skik at indstille sagsbehandlingen af sager i op til to år og efterlade
medlemmer, der har søgt om oprykning eller optag i Pensionskassen i
en særdeles uholdbar situation?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 193878
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 24. november 2021
-
Svar:
Nej, jeg kan ikke bekræfte, at præster i private kirkelige institutioner skulle
have stået uden pensionsdækning som konsekvens af det omtalte serviceefter-
syn.
Der blev således i både 2019 og 2020 løbende optaget nye medlemmer i pensi-
onskassen.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens bestyrelsesmedlem af Pensionskassen
af 1950 stillede på pensionskassens ordinære bestyrelsesmøde den 17. decem-
ber 2019 spørgsmålstegn ved, om den hidtidige praksis for pensionsmæssig
oprykning til lønramme 34 var hjemlet i vedtægten. Bestyrelsen konkluderede
derfor på mødet, at der ikke kunne træffes beslutning om nye oprykninger til
lønramme 34 (i pensionsmæssig henseende), før hjemmelsgrundlaget var ud-
redt.
Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen igangsatte efterføl-
gende et serviceeftersyn af administrationsgrundlaget for pensionskassen.
Jeg vil gerne understrege, at muligheden for oprykning til lønramme 34 ikke er
– og aldrig har været – en vedtægtssikret rettighed, som medlemmerne af pen-
sionskassen kunne have et almindeligt krav på.
Det følger af vedtægten, at medlemmerne som hovedregel pensionsmæssigt
indplaceres i lønramme 16-21-29-31.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, ministeren kan bekræfte, at Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i op til to år har haft indstillet sagsbehandling i Pensionskassen m.v., til kirkeministeren
2486804_0002.png
Derudover fremgår det af vedtægten, at hvis lønningen er højere, kan bestyrel-
sen, når særlige grunde taler derfor, med Skatteministeriets og Kirkeministeri-
ets godkendelse, træffe bestemmelse om, hvorvidt og i hvilket omfang den hø-
jere lønning skal læges til grund ved beregning af pensionen.
Serviceeftersynet viste, at den administrative praksis for pensionsmæssige op-
rykninger til lønramme 34 ikke var i overensstemmelse med vedtægten, idet
bestyrelsen hidtil ikke havde foretaget nogen selvstændig stillingtagen til,
hvorvidt der i den konkrete sag forelå de nødvendige særlige grunde, der ifølge
vedtægten kunne begrunde en fravigelse af den altovervejende hovedregel om
pensionsmæssig indplacering efter lønramme 16-21-29-31.
Det er beklageligt, at serviceeftersynet og den efterfølgende sagsbehandling
har taget så lang tid, men jeg kan dog oplyse, at bestyrelsen for Pensionskassen
af 1950 på et ekstraordinært bestyrelsesmøde den 6. oktober 2021 tog stilling
til alle ansøgninger om pensionsmæssig oprykning til lønramme 34.
Endelig vil jeg gerne igen understrege, at ingen medlemmer på noget tidspunkt
har stået uden pensionsdækning, og der er ingen personer, der skulle have væ-
ret optaget, der ikke er blevet det.
Akt nr.:
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Maria Jeppesen