Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2602061_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Kirkeudvalget har ved brev af 15. juni 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 68) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Kan
ministeren redegøre for, hvad de ekstra midler, som er tilgået Kirkemini-
steriet til at føre bedre kontrol med Trossamfundsregistret, er gået til, når de i
hvert fald ikke at dømme efter Statsrevisorernes rapport har ført til bedre kon-
trol?”
Svar:
Som oplyst i mit svar af 4. april 2022 på KIU alm. del
spm. 51 viser en opgø-
relse over årsværksnormeringen i henhold til departementets finanslovsbevil-
ling siden 2014, at normeringen har ligget på omkring 40 årsværk i perioden.
Ministeriets finanslovsbevilling på § 22.11.01 i samme periode fremgår af føl-
gende tabel omregnet til 2022 prisniveau. For perioden 2014-2021 er det regn-
skabstal og for 2022-2025 budgettal:
R14
Mio.
kr.
32,5
R15
29,3
R16
32,7
R17
33,5
R18
35,9
R19
34,3
R20
33,7
R21
35,3
F2022
35,1
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 231927
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 29. juni 2022
BO2023
34,0
BO2024
33,0
BO2025
31,4
Regnskabstal er fastprisberegnet til 2022 på hhv. løn og øvrig drift.
Oversigten viser, at ministeriets forbrug og bevilling er relativt stabil i perio-
den. I Rigsrevisionens beretning om Kirkeministeriets forvaltning af Trossam-
fundsregistret anføres det, at Kirkeministeriet siden trossamfundslovens ved-
tagelse har fået en forhøjet bevilling til at håndtere tilsynet med Trossamfunds-
registret. Rigsrevisionen finder derfor, at ministeriet burde have udvidet sin
stikprøvekontrol på baggrund af den store andel af fejl i tidligere år og burde
have indledt opfølgningen på årsregnskaberne for 2020 tidligere.
I forbindelse med vedtagelse af lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossam-
fund uden for folkekirken blev Kirkeministeriets samlede finanslovsbevilling
forhøjet med 1,3 mio. kr. årligt med virkningen fra finansåret 2018. Heri er in-
deholdt et forbrug på 1,2 mio. kr. svarende til 2 årsværk samt en driftsudgift til
Trossamfundsregistret på 0,1 mio. kr. Bevillingen skulle ifølge bemærknin-
gerne til lovforslaget bruges til at opdatere og drive Trossamfundsregistret og
til at føre tilsyn med trossamfundene og menighederne.
Kirkeministeriets samlede finanslovsbevilling blev fra 2021 forhøjet med 2,8
mio. kr. i 2021, og i de kommende år med 3,5 mio. kr. i 2022, 4,6 mio. kr. i 2023
og 5,0 mio. kr. i 2024, jf. § 22.11.01.20 i finansloven for 2021. Forhøjelsen var
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvad de ekstra midler, som er tilgået Kirkeministeriet til at føre bedre kontrol med Trossamfundsregisteret, er gået til, til kirkeministeren
2602061_0002.png
ifølge finanslovens bemærkninger begrundet i øgede udgifter i forbindelse med
administration af trossamfundsloven m.v.
Kirkeministeriets driftsbevilling er en samlet bevilling, og som det fremgår af
finanslovsbemærkningerne i 2021 er de tilførte midler på finansloven ikke
alene givet med henblik på administration af trossamfundsloven og under alle
omstændigheder ikke til en udvidelse af det forudsete tilsyn. Bevillingstilførs-
len betyder, at Kirkeministeriets bevilling i perioden 2021-25 samlet set fast-
holdes på 2020-niveauet. Der er således netto ikke tilført flere ressourcer til
Kirkeministeriet, og styrkelse af trossamfundsområdet har dermed reelt skullet
ske ved effektivisering eller intern omprioritering fra andre områder i Kirkemi-
nisteriet.
Akt nr.:
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Lena Bhakti Marcussen Petersen