Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2486794_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 28. oktober 2021(KIU alm. del – spørgsmål 6)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren nævner i sin samrådstale til åbent samråd i Kirkeudvalget den 13.
oktober 2021, at baggrunden for forslaget om nedlæggelse af Pensionskassen
af 1950 er et ønske om normalisering, og at dette ønske også har været bag-
grunden for nedlæggelsen af andre navngivne pensionskasser, jf. svar på KIU
alm. del – spørgsmål 1. Ministeren nævner endvidere, hvorledes parterne er
blevet orienteret om planerne vedr. omdannelse af Pensionskassen af 1950.
-
Kan ministeren bekræfte, at de medlemsgrupper, der er blevet berørt af
de tidligere omdannelser, siden midt 1990-erne primært har været
overenskomstansatte, idet der for deres faggruppe dengang blev lukket
for nyansættelse af tjenestemænd efter forhandling med de relevante
aftaleparter, hvorimod nyansættelse som sognepræst i folkekirken som
altovervejende hovedregel sker som tjenestemand, og at sognepræster
dermed ikke er en ”lukket” gruppe?
Vil ministeren oplyse, om konsekvenserne af regeringens ”normalise-
ringsforslag” for den enkelte tjenestemandsansatte præst pension har
været søgt afdækket, drøftet og forhandlet med relevante parter med
henblik på at finde konkrete løsninger på de umiddelbare forringelser,
som forslaget afstedkommer for præster og teologer fremadrettet, hvis
de ønsker at gøre tjeneste i en kirkelig organisation og evt. senere ven-
der tilbage til en stilling som sognepræst?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 195040
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 24. november 2021
-
Svar:
Da det første spørgsmål relaterer sig til omdannelse af tidligere statsgarante-
rede pensionskasser uden for Kirkeministeriets ressort, har jeg bedt Medarbej-
der- og Kompetencestyrelsen om et bidrag, som jeg skal henholde mig til:
”De medlemsgrupper, der omtales i første del af spørgsmålet, er lærere
og ledere på det statslige fri- og efterskoleområde samt erhvervsskole-
området. Medarbejderne på disse områder var ikke ansat som tjeneste-
mænd, hvorfor der ikke var tale om at lukke for nyansættelse af tjeneste-
mænd efter forhandling med de relevante aftaleparter.
Medarbejderne på fri- og efterskoleområdet har siden 1. august 1995 væ-
ret omfattet af en overenskomst mellem Finansministeriet og Lærernes
Centralorganisationer. De ledere og lærere, der på daværende tidspunkt
allerede var optaget som medlemmer af pensionskasserne, der blev om-
dannet i midten af 1990’erne, forblev som en personlig ordning medlem-
mer af pensionsordningerne efter omdannelserne. Nyansatte efter den 1.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, ministeren kan bekræfte, at de medlemsgrupper, der blev berørt af de tidligere omdannelser, siden midt 1990-erne primært har været overenskomstansatte m.v., til kirkeministeren
2486794_0002.png
august 1995 blev omfattet af en arbejdsmarkedspensionsordning i Læ-
rernes Pension.
For lærere på erhvervsskoleområdet gælder, at de både før og efter om-
dannelsen af pensionskassen (nu Pensionsordningen for Erhvervsskoler)
i 1995 er ansat på tjenestemandslignende vilkår efter reglerne i Under-
visningsministeriet bekendtgørelse om ansættelsesvilkår for tjeneste-
mandslignende ansatte ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og kost-afdelinger. På tilsvarende måde som på fri- og efterskolerne, be-
varede ledere og lærere på erhvervsskoler, der allerede var optaget i den
daværende pensionskasse, deres medlemskab i Pensionsordningen for
Erhvervsskoler som en personlig ordning. Nyansatte efter den 1. august
1995 blev omfattet af en arbejdsmarkedspensionsordning i PFA Pension
og senere Lærernes Pension.”
For så vidt angår det andet spørgsmål kan jeg oplyse, at Kirkeministeriet og
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har drøftet konsekvenserne af omdan-
nelsen med Akademikerne og Præsteforeningen.
Jeg lægger endvidere til grund, at der i spørgsmålet tænkes på den situation, at
en i folkekirken allerede ansat tjenestemandsansat præst efter omdannelsen
søger en stilling som præst i en privat kirkelig institution omfattet af regulati-
vet for pensionsordningen.
I de tilfælde kan den enkelte præst søge om optagelse i pensionsordningen hos
Udbetaling Danmark, der under ganske særlige omstændigheder kan tillade
optagelse af tjenestemænd, der overgår direkte til ansættelse i en privat kirke-
lig institution inden for pensionsordningens område på betingelse af, at der
indbetales sædvanligt pensionsbidrag til statskassen.
Der vil altså også efter pensionskassens omdannelse være mulighed for at
overgå direkte fra en tjenestemandsstilling i folkekirken til en stilling inden for
pensionsordningens dækningsområde og optjene pensionsalder, så længe an-
sættelsesforholdet i den private kirkelige institution varer. Ved en eventuel se-
nere ansættelse som tjenestemand i folkekirken vil pensionsalderen fra med-
lemskabet i pensionsordningen blive medregnet i tjenestemandens samlede
pensionsalder.
Endelig skal jeg henvise til mit svar på KIU alm. del spørgsmål 9.
Akt nr.:
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Maria Jeppesen