Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 7. april 2022 (KIU alm. del
–
spørgsmål 55) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for resultaterne af
”bort
med bøvlet kampagnen” i Kir-
keministeriet i 2016
–
herunder de konkrete regelændringer, som kampagnen
medførte?
”
Svar:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
I november 2015 efterlyste den daværende kirkeminister eksempler på kirke-
bøvl, bureaukrati og uforståelige regler under Kirkeministeriets kampagne
”Bort
med bøvlet”. Kampagnen stoppede i sommeren 2016.
På et særligt indberetningsskema modtog ministeriet 67 henvendelser fra alle
dele af folkekirken med eksempler på bøvlede regler, unødigt bureaukrati eller
andre tilfælde af uforståelig administration i det kirkelige system.
De indberettede eksempler blev videresendt til tre arbejdsgrupper, som fra
hver deres vinkel skulle undersøgte mulighederne for at lette og smidiggøre ar-
bejdet i det folkekirkelige system.
Arbejdsgrupperne var en del af projektet
”Menighedsråd
på jeres måde”.
Projektet
”Menighedsråd
på jeres måde” var blevet igangsat i maj 2014. Der
blev i denne forbindelse nedsat en styregruppe, som faciliterede projektet.
I projektets 1. fase, som varede fra maj 2014 til oktober 2015, kortlagde Kirke-
ministeriet, hvilke administrative arbejdsopgaver menighedsrådene fandt ud-
fordrende, hvilke muligheder de aktuelt benyttede sig af for at få opgaverne
løst, samt hvor og hvordan de gældende rammer kunne forbedres. Dette skete
dels via en hjemmeside
–
»kirkelab«, hvor alle landets menighedsråd blev op-
fordret til at bidrage med deres erfaringer og gode ideer - en konference, hvor
100 menighedsrådsmedlemmer blev inviteret til at deltage i en debat med ud-
gangspunkt i resultaterne fra »kirkelab«, dels ved gennemførelse af en ekstern
undersøgelse foretaget af Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning (KORA).
Initiativerne viste bl.a., at menighedsrådene ofte fandt de administrative opga-
ver udfordrende, herunder opgaver vedr. økonomi, personale, kirkegårde og
bygninger. Projektets 1. fase viste endvidere, at der var stor forskel på, hvordan
de enkelte menighedsråd og de enkelte medlemmer af menighedsrådene ople-
vede at have myndighedsansvar som frivillige, og hvilke ønsker menighedsrå-
dene havde til opgaveløsningen.
Akt nr.: 225001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 18. maj 2022