Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2577867_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 7. april 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 55) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for resultaterne af
”bort
med bøvlet kampagnen” i Kir-
keministeriet i 2016
herunder de konkrete regelændringer, som kampagnen
medførte?
Svar:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
I november 2015 efterlyste den daværende kirkeminister eksempler på kirke-
bøvl, bureaukrati og uforståelige regler under Kirkeministeriets kampagne
”Bort
med bøvlet”. Kampagnen stoppede i sommeren 2016.
På et særligt indberetningsskema modtog ministeriet 67 henvendelser fra alle
dele af folkekirken med eksempler på bøvlede regler, unødigt bureaukrati eller
andre tilfælde af uforståelig administration i det kirkelige system.
De indberettede eksempler blev videresendt til tre arbejdsgrupper, som fra
hver deres vinkel skulle undersøgte mulighederne for at lette og smidiggøre ar-
bejdet i det folkekirkelige system.
Arbejdsgrupperne var en del af projektet
”Menighedsråd
på jeres måde”.
Projektet
”Menighedsråd
på jeres måde” var blevet igangsat i maj 2014. Der
blev i denne forbindelse nedsat en styregruppe, som faciliterede projektet.
I projektets 1. fase, som varede fra maj 2014 til oktober 2015, kortlagde Kirke-
ministeriet, hvilke administrative arbejdsopgaver menighedsrådene fandt ud-
fordrende, hvilke muligheder de aktuelt benyttede sig af for at få opgaverne
løst, samt hvor og hvordan de gældende rammer kunne forbedres. Dette skete
dels via en hjemmeside
»kirkelab«, hvor alle landets menighedsråd blev op-
fordret til at bidrage med deres erfaringer og gode ideer - en konference, hvor
100 menighedsrådsmedlemmer blev inviteret til at deltage i en debat med ud-
gangspunkt i resultaterne fra »kirkelab«, dels ved gennemførelse af en ekstern
undersøgelse foretaget af Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning (KORA).
Initiativerne viste bl.a., at menighedsrådene ofte fandt de administrative opga-
ver udfordrende, herunder opgaver vedr. økonomi, personale, kirkegårde og
bygninger. Projektets 1. fase viste endvidere, at der var stor forskel på, hvordan
de enkelte menighedsråd og de enkelte medlemmer af menighedsrådene ople-
vede at have myndighedsansvar som frivillige, og hvilke ønsker menighedsrå-
dene havde til opgaveløsningen.
Akt nr.: 225001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 18. maj 2022
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om resultaterne af bort med bøvlet kampagnen i Kirkeministeriet i 2016, til kirkeministeren
2577867_0002.png
Initiativerne viste også, at der særligt var to ting, der kunne gøre opgaverne
besværlige for menighedsrådene. Det var, at det kunne være tidskrævende at
løfte opgaverne som menighedsrådsmedlem, og at de valgte menighedsråds-
medlemmer var frivillige og ikke nødvendigvis havde lyst til eller mulighed for
at løfte de mangeartede administrative opgaver, som menighedsrådene var an-
svarlige for, uden at der herved var en fast systematik for forskel på store og
små menighedsråd.
I projektets 2. fase, som blev påbegyndt oktober 2015, udarbejdede ministeriet
på baggrund af KORA´s rapport om »Menighedsråd på jeres måde« en pjece
med en beskrivelse af, hvilke organisationsformer menighedsrådene allerede
kunne gøre brug af i forbindelse med løsning af de administrative opgaver. For-
målet var at inspirere menighedsrådene til - inden for den gældende lovgivning
- at organisere sig, som de måtte ønske.
I fase 2 nedsatte styregruppen efter anmodning fra kirkeministeren endvidere
3 arbejdsgrupper, som skulle afdække 1. provstiets rolle i forbindelse med
samarbejder mellem menighedsråd m.v., 2. hvor det ville være hensigtsmæs-
sigt at deregulere, samt 3. hvor det ville være hensigtsmæssigt at udføre forsøg
forud for en eventuel revision af gældende ret.
Arbejdsgrupperne identificerede områder, hvor det kunne være relevant at
finde nye veje og i den forbindelse, hvor det ville være relevant at udføre forsøg
forud for en eventuel revision af gældende ret.
Arbejdsgruppen vedr. Provsti/provstiudvalg på jeres måde iværksatte under-
søgelsen »Samarbejde mellem Menighedsråd i Folkekirkens Provstier«, som af-
dækkede samarbejder mellem menighedsråd, både hvad angik emner, delta-
gerkreds, formaliseringsgrad og inddragelse af provstiudvalg. Rapporten blev
udarbejdet af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV) og konklude-
rede, at der var en bred mangfoldighed af samarbejder.
Akt nr.: 225001
Side 2
På baggrund af rapporten kunne det konkluderes, at der var menighedsråd, der
ønskede at få mulighed for at flytte opgaver, kompetence og finansiering til
provstiudvalget, mens andre menighedsråd ikke ønskede at bruge sådanne
muligheder. Af samme grund blev det i lovforslaget om forsøg i folkekirken (L
160, FT 2016/17) et grundprincip at der gælder fuld frivillighed for menig-
hedsrådene. Det blev bl.a. foreslået, at kompetencen til at beslutte, om et me-
nighedsråd ønsker at indgå i et forsøg, alene ligger hos det pågældende menig-
hedsråd.
Behovet for forsøgslovgivning blev drøftet i styregruppen til dels på baggrund
af opstillede temaer for forsøg. Der var forskellige holdninger til, hvorvidt det
var nødvendigt med forsøg forud for konkrete regelændringer. Styregruppen
var dog optaget af, at der skulle skabes rammer, som ville gøre det lettere for
menighedsrådene at organisere sig individuelt, samtidig med at beslutning om
omfattende generel lovgivning om menighedsrådenes organisering skulle træf-
fes på et så oplyst grundlag som muligt.
På baggrund af disse drøftelser udarbejdede Kirkeministeriet forslag til lov om
forsøg i folkekirken, der blev vedtaget af Folketinget den 9. maj 2017 og trådte i
kraft den 17. maj 2017.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om resultaterne af bort med bøvlet kampagnen i Kirkeministeriet i 2016, til kirkeministeren
2577867_0003.png
Der har i perioden 2018-2021 været udbudt 11 forsøgsrammer og gennemført
i alt 71 forsøg, som fordeler sig som følgende:
Forsøgsramme
1: Placering af formålsbestemte puljer i provstikassen
2: Ændret organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed - bevillingssamarbejde
3: Ændret organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed - budgetsamrådsmodellen
4: Samarbejde mellem menighedsråd om fælles bygningsadministration og
–vedligeholdelse
om ud-
licitering af hele eller dele af opgaven til ekstern leverandør
5: Samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele af bygningsadministrationen og
–vedlige-
holdelsen, ansvaret herfor (kompetencen) og finansieringen heraf placeres i provstiudvalget
6: Placering af visse eller alle administrative opgaver, ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering
heraf i provstiudvalget
7: Ny organisering af menighedsrådets arbejde
fra roller til ansvar og opgaver
8: Fælles kontaktperson for flere menighedsråds personale
9: Placering af visse eller alle administrative opgaver og ansvaret herfor (kompetencen) hos biskop-
pen/stiftsøvrigheden
10: Fælles udvalg med beslutningskompetence på tværs af menighedsråd
11: Samarbejde mellem kontaktpersoner på tværs af menighedsråd
I alt
71
7
15
11
18
Akt nr.: 225001
Side 3
5
15
Forsøgene er nu blevet evalueret af FUV. Evalueringsrapporten kan se på dette
link
Evaluering af forsøg under Lov om forsøg i folkekirken 2022[2] (km.dk)
En arbejdsgruppe, der er ved at se på menighedsrådenes lokale kasser, inddra-
ger resultaterne fra evalueringen i deres arbejde, og det er planen, at der frem-
sættes et lovforslag i næste folketingsår.
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Katrine Gunnersø Søndergaard