Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 11. marts 2022 (KIU alm. del
–
spørgsmål 48)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse om sagsbehandlingstiderne samt fordelingen af sagsbe-
handlingstider fordelt på længde i Kirkeministeriet?”
Svar:
Kirkeministeriets sagsbehandlingstider afhænger meget af den enkelte sag. Kun
en mindre del af Kirkeministeriets opgaver er desuden afgørelsessager i forvalt-
ningslovens forstand. Af disse er nogle sager relativt enkle at gå til, mens andre
er meget komplekse og kræver grundig sagsbehandling. Det er sjældent, at to
sager er ens.
Ofte kræver sagsbehandlingen ikke kun behandling i Kirkeministeriet, men også
at der indhentes yderligere oplysninger fra menighedsråd, provstier og stifter
–
eller udtalelser fra fx Det Rådgivende Udvalg vedr. Trossamfund og andre instan-
ser. Den effektive sagsbehandlingstid i Kirkeministeriet er derfor ofte kun en del
af en konkret afgørelsessags samlede forløb.
Kirkeministeriets ESDH-system understøtter ikke umiddelbart en systematisk
opgørelse af sagsbehandlingstider, og det er derfor ikke generelt muligt at op-
lyse om ministeriets sagsbehandlingstider.
Der vedlægges dog en oversigt over sagsbehandlingstider for præsteansættelser
i 2021 (bilag 1). Præsteansættelser sker således i vidt omfang efter en standar-
diseret procedure, som involverer processkridt hos på både sogne og stiftsni-
veau samt hos Kirkeministeriet, og Kirkeministeriet har derfor gennem en år-
række opgjort sagsbehandlingstiderne konkret.
Også Folkekirkens It, som er et kontor i Kirkeministeriet, foretager en konkret
opgørelse af sagsbehandlingstiderne for den brugerservice, som Folkekirkens It
bistår folkekirken med i forhold til spørgsmål vedrørende Personregistreringen
i Danmark henholdsvis it-bruger spørgsmål i forbindelse med brugen af kirke-
nets-pc’ere.
Det fremgår således af Folkekirkens It’s årsrapport for 2021, at Per-
sonregistrerings-supporten fik ca. 30.000 henvendelser i 2021, hvoraf 98 pct.
blev besvaret inden for 8 timer. PC-supporten fik tilsvarende ca. 31.000 henven-
delser, hvoraf 93 pct. blev besvaret inden for 8 timer.
Det kan endvidere oplyses, at Kirkeministeriet i folketingsåret 2021-2022 har
besvaret alle udvalgsspørgsmål på alm. del inden for de fastsatte frister, ligesom
ministeriet altid bestræber sig på at overholde fristerne om behandling af akt-
indsigtsanmodninger.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 218358
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 4. april 2022