Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2542732_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 14. februar 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 44)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Landsforeningen af Menigheds-
råd om forhandling- og aftaleret ift. Menighedsrådenes ansatte, jf. KIU alm. del
bilag 11?”
Svar:
Jeg er bekendt med Landsforeningen af Menighedsråds ønske gennem flere år
om at opnå forhandlings- og aftaleret i forhold til menighedsrådenes ansatte
(kirkefunktionærer).
Som det fremgår af det fælles svar af 3. december 2021 fra den daværende
skatteminister og undertegnede til CFU (Centralorganisationernes Fællesud-
valg), som blev sendt i kopi til Kirkeudvalget (KIU alm. del bilag 14), er det så-
vel skatteministerens som min vurdering, at den nuværende ordning, hvor den
formelle forhandlingsret for alle folkekirkens ansatte ligger hos skatteministe-
ren, som kan vælge at delegere denne kompetence til Kirkeministeriet, er i fuld
overensstemmelse med den danske model og fungerer ganske godt.
Det er min opfattelse, at en grundlæggende forudsætning for den danske model
er, at forhandlingssystemet bygger på enighed mellem arbejdsgiversiden og ar-
bejdstagersiden.
Samtlige faglige organisationer, som repræsenterer menighedsrådenes ansatte,
har gentagne gange, senest ved henvendelse af 15. september 2021 fra CFU
(KIU alm. del bilag 13), givet udtryk for, at de ikke ønsker, at forhandlingsret-
ten skal overgå til Landsforeningen af Menighedsråd, men i stedet ønsker, at
forhandlingsretten skal forblive hos Skatteministeriet, og gerne med delegation
til Kirkeministeriet.
Det er også min opfattelse, at forhandlingsrettens nuværende placering hos
Skatteministeriet er i overensstemmelse med det eksisterende stat/kirke-for-
hold, hvor folkekirken har en særstatus som offentlig institution, og, jf. grundlo-
vens § 4, understøttes af staten. Dette kommer til udtryk på mange områder,
herunder bl.a. ved at folkekirkens præster ansættes af Kirkeministeriet i folke-
kirken, og at folkekirkens ansatte på en lang række områder omfattes af de
samme regler og muligheder, som finder anvendelse for ansatte i staten, herun-
der f.eks. placeringen af forhandlingsretten, muligheden for kompetenceudvik-
ling via det statslige forhandlingsområdes Kompetencefond og ferieregler i
henhold til ferieaftalen på statens område.
Endelig er det min opfattelse, at en flytning af forhandlings- og aftaleretten for
så vidt angår menighedsrådets ansatte, men ikke for f.eks. præsterne, til en
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 214041
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14. marts 2022
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Landsforeningen af Menighedsråd om forhandlings- og aftaleret ift. menighedsrådenes ansatte, jf. KIU alm. del bilag 11, til kirkeministeren
2542732_0002.png
institution uden for staten, f.eks. et nyt folkekirkeligt lønningsnævn, vil skabe
en uhensigtsmæssig forskel mellem de forskellige ansatte i folkekirken, som så
ikke vil være omfattet af samme overordnede aftaleområde. Det vil potentielt
betyde, at kirkefunktionærer og præster ikke længere vil være omfattet af ens-
lydende regelsæt vedr. arbejdsmiljøinitiativer, adgang til videreuddannelse, fe-
rie og fravær m.m. Ligeledes vil man miste den synergieffekt, der er ved, at Kir-
keministeriet fungerer som det overordnede samlende led på arbejdsgiverom-
rådet i folkekirken, uanset om der er tale om menighedsrådets ansatte eller
præsterne.
Samlet set er det min vurdering, at den eksisterende ordning på alle områder
er den bedste løsning for folkekirken og folkekirkens ansatte, og at den er i
overensstemmelse med principperne i grundloven, stat/kirke-forholdet og den
danske arbejdsmarkedsmodel. På den baggrund kan jeg ikke støtte Landsfor-
eningen af Menighedsråds forslag om at oprette et folkekirkeligt lønningsnævn
og flytte eller delegere forhandlingsretten til en ikke-statslig institution.
Akt nr.:
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Christa Hector Knudsen