Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2539426_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 7. februar 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 40)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren med reference til artiklen
”Invitationer
til menighedsrådsvalg
nåede aldrig frem til folkekirkens medlemmer” bragt på www.kirke.dk d. 25. ja-
nuar 2022 redegøre for, hvorfor Kirkeministeriet ikke levede op til retsgrund-
laget for menighedsrådsvalget i 2020, hvad ministeriet kunne have gjort bedre,
og hvorfor dette ikke blev gjort?”
Svar:
Lad mig indledningsvis understrege, at der ikke i den gældende lovgivning er
eller har været krav om, at der skal sendes invitationer direkte til den enkelte
stemmeberettigede forud for valgforsamlingen.
Derimod er der krav om, at valgbestyrelsen senest 4 uger inden valgforsamlin-
gen skal bekendtgøre tid og sted for valgforsamlingen ved de faste gudstjene-
ster, på sognets hjemmeside og i de stedlige dagblade eller lokalaviser, jf. § 6 a,
stk. 1, 2. pkt., i lov om valg til menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 8.
januar 2020.
I forbindelse med ideudviklingen af Valgsystemet blev der i tillæg til dette lov-
krav taget initiativ til at udvikle en funktion i Valgsystemet med henblik på, at
valgbestyrelsen herudover kunne vælge at udsende invitationer direkte til de
stemmeberettigede i det enkelte sogn med Digital Post. Denne mulighed er så-
ledes ikke et lovbestemt krav, men et valgfrit supplement for den enkelte valg-
bestyrelse til kravet om bekendtgørelse ved gudstjenester, på hjemmeside og i
pressen, jf. ovenfor. Muligheden blev derfor indarbejdet i de til loven hørende
valgcirkulærer og fremgik af § 15, 4. pkt., i cirkulære nr. 9011 af 10. januar
2020 om orienteringsmøde og valgforsamling.
I løbet af sommeren 2020 viste det sig imidlertid, at Folkekirkens It ikke havde
mulighed for at
stille funktionen ”inviter til valgforsamling” til
rådighed til me-
nighedsrådsvalget 2020. Det skyldtes, at omlægningen af systemet til håndte-
ring af sognebåndsløseraftaler
som indgår i valglisterne og derfor var nød-
vendig til brug for valgforsamlingerne
resulterede i et meget stort og uforud-
set ressourceforbrug.
Da det var de samme ressourcer, der arbejdede med systemet til håndtering af
sognebåndsløseraftaler og systemet til udsendelse af e-boks beskeder til folke-
kirkemedlemmer, blev det prioriteret at bruge ressourcerne til håndtering af
sognebåndsløseraftaler, da det ellers ikke ville være muligt at gennemføre valg-
forsamlingerne med korrekte valglister i henhold til lov om valg til menigheds-
råd.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 214160
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 7. marts 2022
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om hvorfor Kirkeministeriet ikke levede op til retsgrundlaget for menighedsrådsvalget i 2020, hvad ministeriet kunne have gjort bedre, og hvorfor dette ikke blev gjort, til kirkeministeren
2539426_0002.png
Jeg kan endvidere oplyse, at Kirkeministeriet i forbindelse med valg til menig-
hedsråd har et tæt samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd, som
også forud for valget i 2020 blev orienteret om den nødvendige prioritering af
lovbestemte systemkrav over den valgfrie supplerende mulighed for at sende
invitationer med Digital Post.
Muligheden for at udsende indbydelser til de stemmeberettigede med Digital
Post via Valgsystemet er efterfølgende færdigudviklet og gjort klar til at tage i
brug ved menighedsrådsvalget i 2022, hvor der skal afholdes nyvalg for menig-
hedsråd med en 2-årig funktionsperiode.
Akt nr.: 214160
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Katrine Gunnersø Søndergaard