Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2504674_0001.png
Notat
Talepapir for kirkeministeren til brug for besvarelse af samråds-
spørgsmål G (vedr. sikring af præsters forkyndelsesfrihed, når de
undsiger islam) – samråd den 20. januar 2021, kl. 15.45-17.00 i Kir-
keudvalget
Samrådsspørgsmål F – besvares af justitsministeren
Vil justitsministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at præ-
ster, der missionerer blandt muslimer og dermed modsiger islam, ikke
udsættes for overfald eller lignende?
Samrådsspørgsmål G – besvares af kirkeministeren
Vil kirkeministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre præsters
forkyndelsesfrihed, når de undsiger islam?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Marie Krarup (DF).
Samrådsspørgsmål F besvares af justitsministeren.
Samrådsspørgsmål G besvares af kirkeministeren.
Dato: 18. januar 2021
Akt nr. 141262
Sagsbehandler
Rasmus Paaske Larsen
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0002.png
Notat
Talepapir (det talte ord gælder)
Side 2
Akt nr. 141262
[Indledning]
Tak for ordet og for lejligheden til at besvare spørgsmå-
let.
Indledningsvis gør jeg opmærksom på, at jeg vil for-
holde mig generelt til den rejste problemstilling, og ikke
til eventuelt aktuelle sager.
Det skyldes, at jeg ikke ønsker, at der skal herske tvivl
om min eller Kirkeministeriets habilitet, hvis en konkret
sag senere skal behandles i Kirkeministeriet.
Dernæst vil jeg gerne sige, at der i dag ikke er noget til
hinder for, at folkekirkens præster som led i deres for-
kyndelse kan give klart udtryk for, at der naturligvis er
forskelle mellem folkekirken og andre religioner, herun-
der islam.
Nu bruger spørgeren jo begrebet ”præsters forkyndel-
sesfrihed”, så jeg vil gerne begynde med at uddybe, hvad
det begreb egentlig dækker over.
Og til slut vil jeg kort komme ind på, hvad vi ved om
vold eller trusler om vold mod præster.
[Hvad forstås ved ”forkyndelsesfrihed”?]
Ordet ”forkyndelsesfrihed” optræder af og til i debatter
om præsters ytringer – typisk i forbindelse med debat-
ter om det nærmere indhold af en præsts prædiken.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0003.png
Notat
Ofte bruges ordet til at pointere, at en præst har vidt-
strakt frihed til selv at bestemme over sin forkyndelse,
uden indblanding fra andre.
Og det har præsten da også.
I den forbindelse henvises fra tid til anden til bestem-
melsen i menighedsrådslovens § 37 som lyder sådan
her:
”Præsten
er i udøvelsen af sine pastorale forpligtelser,
herunder sin forkyndelse, sin sjælesorg og sin undervis-
ning, uafhængig af menighedsrådet”.
Betydningen af § 37 er bl.a., at et menighedsråd ikke kan
give præsten bindende anvisninger om, hvad præsten
skal – eller ikke skal – sige i sin forkyndelse, f.eks. i sine
prædikener.
I den forstand kan man godt sige, at menighedsrådslo-
ven er med til at sikre præstens forkyndelsesfrihed.
Men bestemmelsen i menighedsrådslovens § 37 inde-
bærer ikke, at præsten har fuldstændigt frit slag til at
sige hvad som helst i sin forkyndelse.
[Forkyndelsen er bundet af folkekirkens bekendelsesgrundlag]
I den juridiske litteratur bruger man nogle gange beteg-
nelsen ”forkyndelsesbinding” i tillæg til eller i stedet for
”forkyndelsesfrihed”.
Side 3
Akt nr. 141262
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0004.png
Notat
Præsten er jo – man fristes til at sige ”naturligvis” – bun-
det af folkekirkens bekendelsesgrundlag i sin forkyn-
delse.
Her vil jeg gerne understrege, at det selvfølgelig ikke in-
debærer en tilsidesættelse af bekendelsesgrundlaget,
hvis en præst betoner forskelle mellem folkekirken og
andre trossamfund, eller hvis præsten missionerer
blandt folk med en anden tro, eller hvis præsten modta-
ger personer i menigheden, som f.eks. er konverteret til
folkekirken fra en anden religion.
[Danske Lov og tjenestemandsloven]
Ud over bindingen til folkekirkens bekendelsesgrund-
lag, gælder der også andre rammer for præstens forkyn-
delse.
Præsten må f.eks. ikke anvende prædikestolen som en
form for politisk talerstol, hvorfra man uimodsagt kan
propagandere sin egen personlige politiske holdning.
Bestemmelserne om, hvad en præst skal og ikke må
gøre i sine prædikener bygger på meget gamle regler,
helt tilbage fra Danske Lov fra 1683. Danske Lovs be-
stemmelser gælder fortsat og sætter rammer for indhol-
det af præstens prædikener.
Det følger bl.a. af Danske Lov, at præsten i sin prædiken
skal udlægge de forordnede tekster, og at præsten skal
Side 4
Akt nr. 141262
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0005.png
Notat
tilpasse sin prædiken, så tilhørerne bliver i stand til at
forstå den.
Desuden siger Danske Lov bl.a., at præstens prædiken
ikke må håne f.eks. navngivne
personer
eller tale hade-
fuldt om mennesker, der bekender sig til en anden tro.
Præsten er i øvrigt – både i sine prædikener og i sin øv-
rige adfærd i og uden for tjenesten – forpligtet af den al-
mindelige dekorum-bestemmelse i tjenestemandslo-
vens § 10.
Dekorum-bestemmelsen indebærer, at præsten samvit-
tighedsfuldt skal ”overholde
de regler, der gælder for
hans stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig
værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver”.
[Tilsynet med præsterne]
Det er den tilsynsførende biskop som inden for sit stift,
og med bistand fra provsterne, løbende fører tilsyn med,
at præsternes forkyndelse holder sig inden for disse
rammer.
I praksis sker det for eksempel ved, at biskoppen under
et visitatsbesøg overværer præstens prædiken, eller
hvis biskoppen som arbejdsgiverrepræsentant modta-
ger og behandler en klage over en præsts prædiken eller
lignende.
Side 5
Akt nr. 141262
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0006.png
Notat
Om en præst har bragt sig på kant med f.eks. Danske
Lov eller dekorum-bestemmelsen i tjenestemandslo-
vens § 10, beror i første instans på biskoppens konkrete
vurdering af den pågældende sags samlede oplysninger.
I praksis ser reglerne dog ikke ud til at medføre nævne-
værdige problemer for præsterne i forbindelse med de-
res forkyndelse.
Kirkeministeriet modtager således kun sjældent sager
om, hvorvidt en præst i sin forkyndelse har handlet i
strid med de omtalte regler.
[Præsters sikkerhed mod vold]
Som justitsministeren også var inde på, er det en kerne-
opgave for politiet, at sikre borgernes tryghed og sikker-
hed.
Kirkeministeriet har ikke nogen statistik over vold eller
trusler om vold mod præster.
Men i de få situationer Kirkeministeriet har hørt om,
hvor præster har været udsat for ubehagelige oplevel-
ser, har det oftest haft karakter af chikane eller lig-
nende, der ikke udspringer af præsternes forkyndelse.
Sidste år var der imidlertid en række angreb i udlandet,
som var rettet mod trossamfund. På den baggrund var
Kirkeministeriet og PET i indbyrdes kontakt.
Det var ved den lejlighed ikke PET’s opfattelse, at der fo-
relå en specifik trussel mod folkekirken.
Side 6
Akt nr. 141262
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0007.png
Notat
Det er heller ikke Kirkeministeriets indtryk, at der i fol-
kekirken er en udbredt oplevelse af at befinde sig i ri-
siko for at blive ramt af sådanne hændelser.
Alligevel kan det jo tænkes, at man lokalt oplever noget,
som giver anledning til utryghed eller frygt for angreb.
PET’s Forebyggende Afdeling har derfor oplyst, at de i
så fald stiller sig til rådighed for et dialogmøde eller et
trygheds- og sikkerhedskursus.
Kirkeministeriet har orienteret biskopperne om PET’s
tilbud, så biskopperne kan videreformidle det, hvis de i
en konkret situation skønner det formålstjenligt.
[Afslutning]
Så hvis man skal opsummere, så har folkekirkens præ-
ster udstrakt forkyndelsesfrihed, så længe de holder sig
til folkekirkens bekendelsesgrundlag.
De er kun bundet af de meget brede rammer, som be-
stemmelserne i Danske Lov og dekorum-bestemmelsen
sætter.
Menighedsrådet kan heller ikke bestemme, hvad præ-
sten skal eller ikke skal sige i sin forkyndelse, f.eks. i
sine prædikener.
De meget få klagesager over præsters forkyndelse teg-
ner et billede af, at forkyndelsesfriheden ikke i praksis
giver anledning til problemer og tvivl.
Side 7
Akt nr. 141262
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministerens kommentar til artiklen ’Folkekirken er for pæn til at tale om især én anden religion. Men den skal passe på, den ikke bliver ligegyldig’ af tidligere politimester Jørn Bro bragt i Kristeligt-Dagblad den 22. november 2021, til kirkeministeren
2504674_0008.png
Notat
Jeg mener derfor samlet set både, at folkekirkens præ-
ster har en vidtstrakt frihed i deres forkyndelse. Og at vi
har kompetente myndigheder som politiet og PET, der
kan beskytte dem, hvis der er behov for det.
Side 8
Akt nr. 141262