Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2021
J nr.
2021 - 385
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 99 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 99
Vil ministeren oplyse den forventede CO2-e-fortrængningseffekt af, at indenrigsflyv-
ningen skal være grøn i 2030, samt den forventede CO2-e-skyggepris?
Svar
Regeringen har sat det ambitiøse mål, at danskerne i 2025 skal have mulighed for
flyve grønt på en indenrigsrute og, at man senest i 2030 kan flyve helt grønt, når
man flyver indenrigs i Danmark.
Ambitionen er forbundet med udfordringer, der skal løses, og som regeringen er
ved at se nærmere på. Regeringen vil på den baggrund senere i år fremlægge et
samlet udspil om grøn luftfart.
En omstillingen af indenrigsluftfarten til at være helt grøn i 2030, skønnes at ned-
bringe CO
2
-udledningerne i Danmark med ca. 0,1 mio. ton i 2030, svarende til den
interne indenrigsluftfarts udledninger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Luftfartens indenrigsudledninger
Mio. ton CO
2
Indenrigsflyvninger
- Heraf internt i Danmark
- Heraf mellem Danmark og Grønland/Færøerne
2022
0,1
0,1
0,05
2025
0,2
0,1
0,05
2030
0,2
0,1
0,05
Anm.: Kun udledninger fra indenrigsflyvninger tæller med i Danmarks nationale drivhusgasopgørelse jf.
FN’s opgørelsesregler. Indenrigsflyvninger dækker over flyvninger internt i Danmark samt flyvnin-
ger mellem Danmark og Grønland/Færøerne. Tallene er afrundet, hvorfor summen kan afvige fra
totalen.
Kilde: Klimastatus- og fremskrivning 2021
CO
2
-skyggeprisen for reduktionen vil variere afhængig af de konkrete anvendte vir-
kemidler, der tages i brug for at opnå ambitionen om grøn indenrigsluftfart i 2030.
Et virkemiddel kunne eksempelvis være at stille et iblandingskrav til leverandørerne
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2