Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2524917_0001.png
Klimapartnerskab
for Det Blå
Danmark
Sektorkøreplan
Oktober 2021
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0002.png
BAGGRUND OM KLIMAPARTNER-
SKABER OG SEKTORKØREPLANER
Regeringen og erhvervslivet har efter etable-
ringen af klimapartnerskabet på forsvarsområ-
det i foråret 2021 nu i alt 14 klimapartnerska-
ber inden for erhvervslivets sektorer, som skal
styrke dansk erhvervslivs grønne omstilling og
understøtte opfyldelsen af Danmarks klimamål
om 70 pct. reduktion af drivhusgasudlednin-
gen i 2030.
I foråret 2020 afleverede de første 13 af
klimapartnerskaberne hver en rapport med
deres ambitioner for den grønne omstilling og
anbefalinger til politiske tiltag, der kan under-
støtte virksomhedernes indsats. Efterfølgende
er der indgået en række politiske aftaler, som
følger op på mange af klimapartnerskabernes
anbefalinger.
Med sektorkøreplaner for de enkelte klima-
partnerskaber samles regeringens og udvalgte
af erhvervslivets tiltag i én fælles plan, der gi-
ver overblik over de igangsatte indsatser, som
der vil blive arbejdet med at implementere de
kommende år.
I sektorkøreplanerne beskriver erhvervslivet
først sine målsætninger og indsatser, hvorefter
regeringens tiltag for at understøtte sektorens
grønne omstilling beskrives.
De første seks sektorkøreplaner blev færdig-
gjort i foråret 2021. De næste seks sektorkø-
replaner er nu klar.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0003.png
Indhold
Side 4
Forord
Side 6
Erhvervslivets målsætninger og
tiltag for reduktion af drivhusgasser
Side 7
Status og perspektiver for virksomhedernes
arbejde med reduktion af drivhusgasser
Klimapartnerskabets målsætninger
og initiativer
Regeringens tiltag for at understøtte
sektorens grønne omstilling
Side 9
Side 15
Side 17
Side 15
Gennemgang af de politiske aftaler
Bilag
Side 15
Bilag 1: Status på opfølgningen på
Klimapartnerskabets anbefalinger
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Forord
Vi er i et afgørende årti for klimaet, og der er
behov for markant handling i alle dele af sam-
fundet for at begrænse klimaforandringerne.
Danmark går forrest i kampen mod klimafor-
andringerne, og danske virksomheder har en
vigtig rolle i at sikre en grøn omstilling, som un-
derstøtter job, velfærd, eksport og konkurren-
ceevne. Derfor har regeringen og erhvervsli-
vet etableret 14 klimapartnerskaber inden for
erhvervslivets sektorer, som skal styrke dansk
erhvervslivs grønne omstilling og understøtte
opfyldelsen af målet om 70 pct. reduktion af
drivhusgasudledningen i 2030.
Klimapartnerskaberne leverede i marts 2020
deres anbefalinger. Baseret på grundige analy-
ser viser de en række tiltag, som kan bidrage til
og understøtte, at vi når Danmarks ambitiøse
målsætning i 2030, hvor erhvervslivet og rege-
ringen samarbejder om at løse udfordringerne.
Klimapartnerskabsmodellen har vist sig stærk i
forhold til at anvise en konkret vej fremad i den
grønne omstilling.
Det seneste år har formet sig ganske an-
derledes end ventet. Danmark og verden er
udfordret af en global pandemi. Dette har dog
ikke hindret erhvervslivet eller regeringen
og partier i Folketinget i at foretage konkre-
te drivhusgas-reducerende tiltag og indgå
politiske aftaler for at bringe Danmark i en
grønnere retning. Derfor er der også allerede
sket meget siden afleveringen af klimapartner-
skabernes anbefalinger i marts 2020.
Det Blå Danmark har under COVID-19 krisen
vist, hvor vigtig en rolle sektoren spiller for
Danmarks såvel som den globale forsynings-
sikkerhed. Trods COVID-19 og de medfølgen-
de udfordringer, som pandemien har skabt
for Det Blå Danmark som udpræget ekspor-
terhverv, har branchen og regeringen valgt at
prioritere sektorens grønne omstilling. Det er
sket ud fra en forståelse af, at Det Blå Dan-
mark dels har et medansvar for at reducere
udledningen af drivhusgasser internationalt,
og dels at en grøn omstilling af sektoren kan
understøtte et nyt, grønt erhvervseventyr til
gavn for virksomheder, danske arbejdspladser
og vigtigst af alt – klimaet.
Søfartens medansvar skal ses i lyset af, at inter-
national skibsfart står for 2-3 pct. af de globale
udledninger af drivhusgasser, og det tal for-
ventes at stige med op mod 50 pct. i frem mod
2050, hvis der ikke tages nye initiativer. Som
en førende søfartsnation sker størstedelen af
dansk skibsfarts udledning således uden for de
danske grænser. Som et af de mest ambitiøse
lande inden for den grønne omstilling, er det
således naturligt, at Danmark tager medan-
svar for at drive udviklingen mod klimaneutral
skibsfart. Regeringen har derfor besluttet, at
Danmark i forbindelse med revisionen af FN’s
Søfartsorganisations (IMO) klimastrategi i
Side 4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2023 vil arbejde for, at der inkluderes et kon-
kret mål om klimaneutral international søfart i
2050. Samtidig skal vi nationalt tage hånd om
udledningerne fra færger, fiskefartøjer og den
øvrige nationale skibsfart.
Et fortsat tæt samarbejde mellem regeringen
og erhvervslivet er vigtigt for effektivt at nå
Det Blå Danmarks og regeringens målsæt-
ninger om klimaneutral søfart i 2050. Det Blå
Danmark har desuden en målsætning om at
sætte det første oceangående nulemissions-
skib i drift senest i 2030.
Regeringen, erhvervslivet og resten af Dan-
mark har fået en fælles opgave, der skal løses
på ti år. Nemlig at nedbringe Danmarks driv-
husgasudledninger med 70 pct. ift. 1990 inden
2030. Status er, at vi cirka to år inde i den
periode har truffet beslutninger, der bringer os
godt halvdelen af vejen.
Den grønne omstilling og vækst og beskæf-
tigelse kan gå hånd i hånd, og for at komme
videre med den grønne omstilling og fortsat
forene klima, vækst og bæredygtighed skal vi
kontinuerligt forbedre os, træffe nye beslut-
ninger og finde nye veje, der sikrer reelle
klimaforbedringer. Det ligger der i at ville være
et foregangsland. Derfor ser vi sammen frem
til at fortsætte det stærke samarbejde mellem
regeringen og erhvervslivet om grøn omstilling
i Det Blå Danmark.
Formand for klimapartnerskab for
Det Blå Danmark
Søren Skou
CEO, A.P. Møller Mærsk A/S
Erhvervsminister
Simon Kollerup
Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Side 5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0006.png
Erhvervslivets målsætninger og
tiltag for reduktion af drivhusgasser
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Status og perspektiver for
virksomhedernes arbejde med
reduktion af drivhusgasser
Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark
fastsatte ved lanceringen i marts 2020 en
fælles ambition om at sætte det første ocean-
gående nulemissionsskib i drift senest i 2030
og være klimaneutrale i 2050. Dermed er
erhvervet blandt de mest ambitiøse i verden,
og netop det globale udsyn er centralt i vores
arbejde i Klimapartnerskabet. Størstedelen af
dansk skibsfarts udledning sker nemlig uden
for de danske grænser og med rollen som en
af de største søfartsnationer i verden følger
ansvar for at drive udviklingen mod en klima-
neutral skibsfart globalt. Det Blå Danmark
leverer desuden teknologi til hele verden, som
muliggør reduktioner i den globale udledning
fra skibsfarten.
COVID-19 pandemien har ikke svækket Det
Blå Danmarks ambitioner – tværtimod har
Mærsk annonceret, at det første emissions-
frie containerskib er klar allerede i 2023, og
skal sejle under dansk flag og på energi fra en
dansk leverandør. I 2024 føjer Mærsk yderli-
gere otte store containerskibe til flåden, der
skal sejle på klimaneutral metanol. Desuden
er en ny elfærge sat i drift i år mellem Esbjerg
og Fanø og konceptet kan danne model for
andre ruter. DFDS vil udvikle en brintfærge til
Oslo-ruten, og offshore vindrederiet MHO &
Co får leveret nogle af verdens første hybrid
CTV’er (Crew Transfer Vessels), der skal teste
ny brændstofteknologi samtidig med, at de
sejler vindmølleteknikere til og fra havvindmøl-
leparkerne i Nordsøen.
I foråret 2021 etablerede PensionDanmark,
Odense Maritime Technology og Færgesekre-
tariatet et partnerskab om en ny grøn standar-
diseret færgeløsning til de danske småøer og
mindre overfarter. På udstyrssiden forventer
MAN Energy Solutions at levere den første
ammoniakmotor i 2024, som et afgørende
skridt på vej mod at gøre ammoniak til et skibs-
brændstof. Endelig har konsortiet Bornholm
Bunker Hub igangsat en forundersøgelse
for at afklare det økonomiske potentiale i at
levere bæredygtige brændstoffer i Østersøen.
Brændstoffer som er produceret ved brug af
offshore vindenergi.
Flere af erhvervets egne initiativer er blevet
realiseret eller sat i gang. Eksempelvis etable-
ringen af et Maritimt Center of Excellence og
koordineret dansk indsats for tiltrækning af
EU-midler. Selv om det ikke umiddelbart giver
anledning til direkte reduktioner, så er det helt
afgørende skridt i den transformation, som
dansk skibsfart står overfor i de kommende år.
Der er også initiativer, der stadig står over for
igangsættelse i erhvervet, ligesom Det Blå
Danmark også har igangsat tiltag i det forgang-
ne år for at adressere sektorens drivhusga-
semissioner, men som ikke var nævnt i klima-
partnerskabets rapport. Ligeledes er der dele
af partnerskabets anbefalinger til regeringen,
som endnu ikke er adresseret politisk. Der er
med andre ord rum for positiv dialog og udvik-
ling mellem regeringen og Det Blå Danmark.
Side 7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0008.png
Danske Havne vil eksempelvis udfase alle fos-
sile brændstoffer i havnenes maskiner senest
i 2025 og basere alle danske havnes energi-
forbrug på vedvarende energi senest i 2030.
Grøn energiinfrastruktur er en forudsætning
for omstillingen af skibsfarten, og klimapart-
nerskabet mener derfor, at regeringen bør
tage konkrete initiativer til etablering af ny
energiinfrastruktur til havnene. Ligeledes bør
man også tage de kommercielle muligheder for
grøn energi i betragtning.
Endvidere arbejder fiskerierhvervet fortsat
med reduktioner af drivhusgasser gennem
eksempelvis retrofitting, brændstoføkonomi-
ske teknologi ved nybygninger og udvikling
af redskaber, der skaber mindre modstand i
vandet. Den fortsatte udvikling og introduk-
tion af energieffektiviserende teknologier
samt overgangen til nye klimaneutrale brænd-
stoffer fordrer både en privat og en offentlig
indsats. Fiskerierhvervet har derfor planlagt
en konference i oktober 2021 med fokus på
mulighederne for at udvikle en prototype på
et klimaneutralt fartøj samt energibesparende
løsninger for fremtidens fiskeflåde. En afgø-
rende barriere, nemlig EU’s kapacitetsordning
for fiskefartøjer, udestår dog stadig. Klima-
partnerskabet mener derfor, at regeringen bør
arbejde for, at ordningen udvides og dermed
baner vejen for investeringer i klimateknologi
og grønne brændstoffer.
Endelig er det klimapartnerskabets forvent-
ning, at regeringen – i samarbejde med Det
Blå Danmark - fortsat lægger pres på klimafor-
handlingerne i både EU og IMO med henblik
på at sikre et ambitionsniveau, der tager
udgangspunkt i videnskabelig data for reduk-
tioner af drivhusgasemissioner fra skibsfarten
set i forhold til Paris aftalens målsætninger.
Barrierer for en
grønnere skibsfart
Klimapartnerskabet pegede i sin rapport på, at
der er fem typer af barrierer, der skal adresse-
res i perioden frem mod 2030 for at nå målet
om et klimaneutralt søfartserhverv. De fem bar-
rierer er stadig relevante som pejlemærker for
den fælles klimaindsats for Det Blå Danmark.
BARRIERER FOR EN GRØNNERE SKIBSFART
1.
Det Blå Danmark er del af et globalt erhverv.
Mere end 95 pct. af dansk skibsfart foregår
uden for Danmarks grænser. Samtidig er det et enormt konkurrenceudsat marked, der er
følsomt over for regulering. Derfor bør det fortsat være et klart pejlemærke for danske
lovgivere, at regulering af Det Blå Danmark så vidt muligt sker gennem FN’s søfartsorgani-
sation IMO.
2.
Det Blå Danmark står over for at skulle tage et teknologisk kvantespring,
hvor traditio-
nelle brændstoffer helt erstattes af nye grønne og klimaneutrale drivmidler. Inden for de
kommende år er der behov for at udvikle nye typer energieffektiviserende teknologier, så
der kan hentes yderligere drivhusgasreduktioner og udgiften til de nye drivmidlers kan
reduceres.
3.
Fremtidens energisystem er endnu ikke på plads.
Fordi rederierne og fiskeriet ikke selv
producerer brændstoffer, er de afhængige af at blive integreret i et grønt energisystem,
der kan forsyne dem med nye grønne drivmidler. Det kræver en væsentlig udbygning af det
eksisterende energisystem på nationalt og globalt plan.
4.
Energiinfrastrukturen på land og i landets havne skal opgraderes,
så den bliver i stand til
at håndtere de nye former for brændstoffer. Det anslås, at godt 87 pct. af investeringerne
skal bruges på nye produktionsfaciliteter til nye brændstoffer som fx raffinaderier, ny infra-
struktur til at fragte brændstofferne ud til skibene og lagerplads til opbevaring.
5.
Business casen for klimavenlig skibsfart skal udvikles,
så klimahensyn bliver en naturlig
del af den kommercielle forretning, så der er et økonomisk rationale ved tilvalg af mere
klimavenlige teknologier.
Side 8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Klimapartnerskabets
målsætninger og initiativer
1 Etablering af et Maritimt
Center of Excellence
Forsknings- og udviklingscenteret ”Mærsk
Mc-Kinney Møller Center for Zero
Carbon
Shipping” blev i november 2020 etableret som
en erhvervsdrivende fond med et almennyttigt
formål og støttet af A.P. Møller Fonden med
400 mio. kr. Centeret vil accelerere udviklin-
gen af fremtidens løsninger til omstillingen af
den global skibsfart og understøtte virksom-
heders strategiske planlægning ved at skabe
overblik og bedre forståelse af retningen på
omstillingen væk fra fossile brændstoffer.
Arbejdet skal ske i samarbejde med relevante
organisationer, NGO’er og konsortier på tværs
af forskellige sektorer, og den opnåede viden
vil blive delt bredt til gavn for reduktion af
klimaaftrykket fra den internationale skibsfart.
Danske Rederier er ’knowledge partner’ til
Centeret, og flere rederier indgår i konkrete
projekter. Udstyrsproducenterne er også godt
repræsenteret og MAN Energy Solutions er
founding partner.
Konkret indgår centeret i det internationale
offentlige-private partnerskab, ’Zero-Emission
Shipping Mission’, under Mission Innovation
sammen med bl.a. USA og Norge, som under
dansk lederskab, skal være med til at bane
vejen for en klimaneutral skibsfart.
Resultaterne fra Mærsk Mc-Kinney Møller
Center for Zero Carbon Shipping vil også
påvirke national skibsfarts muligheder for at
omstille til nye brændstoffer og fremdriftssy-
stemer, hvilket vil bidrage til indfrielsen af de
danske klimamål.
2 En global forskningsfond
finansieret af skibsfarten
Det internationale rederierhverv ønsker
selv at bidrage til at accelerere forskning- og
udviklingsindsatsen inden for omstillingen af
skibsfart og har derfor foreslået IMO’s med-
lemslande, at der oprettes en international
fond, der i løbet af de næste 10 år skal genere-
re 5 milliarder dollars til forskning og udvikling.
Med dette IMO-forslag går et samlet, globalt
rederierhverv forrest og tager ansvar ved
selv at finansiere den forskning og udvikling,
som er afgørende for udrulning af alternative
brændstoffer. Alle skibe skal bidrage til fonden
gennem et obligatorisk bidrag per ton fossilt
brændstof, som de forbruger. Provenuet skal
reinvesteres i forskning og udvikling, der på sigt
kan gøre branchen fri af fossile brændstoffer.
Danmark indsendte sammen med en række
andre lande og industriens organisationer et
revideret forslag til mødet i IMO’s miljøkomi-
te i juni 2021. Forslaget gav anledning til en
række spørgsmål fra komitéen, og industrien
skal yderligere forfine forslaget inden en ny
drøftelse i miljøkomiteen i efteråret 2021.
Side 9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Forsknings- og udviklingsresultater er afgø-
rende for omstillingen af verdens handelsflåde
frem mod 2050.
3 Fjernelse af ventetiden i havne
I et internationalt perspektiv er det ikke usæd-
vanligt, at skibe ankommer til havnene i travle
perioder og derved medvirker til flaskehalse
i de enkelte landes havne. Skibene kommer
derved til at ligge uden for havnene og afvente
en kajplads. Dette medfører ifølge det ameri-
kanske klasseselskab ABS øget udledning af
drivhusgasser.
Problematikken antager ikke nær samme om-
fang i de danske erhvervshavne, hvor få skibe
oplever at skulle afvente en kajplads. Alligevel
tager de danske erhvervshavne løbende tiltag,
der skal styrke effektiviteten endnu mere. De
danske havne er bl.a. langt fremme med både
automatisering og digitalisering, der medvirker
til at styrke effektiviteten i havnene yderligere.
Som eksempel har Esbjerg Havn implemente-
ret et energi-overvågningssystem på havnen
og kan bl.a. se hvor mange skibe, der ligger til
kaj, og om de er tilsluttet havnens landstrøms-
anlæg. På samme måde har Grenaa Havn auto-
matiseret sit it-system for skibsanløb, så skibe,
der ikke har meldt deres ankomst på forhånd,
automatisk bliver oprettet, hvilket mindsker
ventetider.
Indsatsen vil bidrage til de nationale klimamål-
sætninger, når ventetiden minimeres for skibe
i national fart. Internationalt mangler der
fortsat konkrete initiativer, der kan nedbringe
udledninger relateret til ventetid i havne.
samt maritimt udstyr og havne i programmer-
ne. I forbindelse med forberedelsen af Horizon
Europe har der været nedsat referencegrup-
per med deltagelse af offentlige og private
aktører, som har arbejdet for at målrette
arbejdsprogrammerne mod danske interesser,
herunder klimaneutral skibsfart.
Med etableringen af MARLOG (Danmarks
nationale klyngeorganisation for de maritime
erhverv og logistik) i 2021 blev der skabt yder-
ligere mulighed for, at virksomheder i Det Blå
Danmark kan få hjælp til at tiltrække flere mid-
ler til innovationsprojekter. Det øger sandsyn-
ligheden for, at Det Blå Danmark i højere grad
får del i midler fra blandt andet EU’s forsk-
ningsprogrammer til den grønne omstilling af
den danske maritime sektor med deltagelse af
danske universiteter, vidensinstitutioner og
virksomheder. Dette arbejde vil foregå i nært
samarbejde med erhvervsorganisationerne og
myndighederne, som arbejder for, at kommen-
de ansøgningsrunder målrettes de forventede
danske projekter og interesser.
Flere danske maritime aktører deltager i den
fælleseuropæiske Waterborne Technology
Platform (WTP), som skal gennemføre store
tværgående projekter i fælles konsortier på
tværs af lande, virksomheder og organisatio-
ner. En forstærket dansk repræsentation og
aktivitet i Waterborne platformen vil bidrage
til øget dansk deltagelse i EU-forskningspro-
jekter og dermed tiltrækning af EU-forsknings-
midler til Danmark.
Øget dansk deltagelse i forsknings- og udvik-
lingsprojekter på europæisk plan vil styrke
danske kompetencer og sikre adgang til nyeste
forskning på området. Det vil indirekte bidrage
til de danske klimamål.
4 Koordineret dansk indsats
for tiltrækning af EU-midler
Det Blå Danmark og den danske transport-
sektor har ikke i væsentligt omfang fået del i
de midler, der findes under EU’s forsknings-
programmer, såsom Horizon2020, Interreg
programmer og Connecting Europe Facility.
Det hænger blandt andet sammen med, at der
hidtil ikke har været en tilstrækkelig målret-
tet dansk indsats for at sikre fokus på dansk
færge-, nær- og oceangående skibsfart, fiskeri,
Side 10
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0011.png
Regeringens tiltag for
at understøtte sektorens
grønne omstilling
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Introduktion
Der er allerede gennemført politiske initiativer
som opfølgning på en række af klimapartner-
skabets anbefalinger. Der er derved taget
vigtige skridt i klimaomstillingen af skibsfarten,
der skal lede til reduktioner fremadrettet.
Regeringen har en todelt tilgang til kli-
maomstillingen af skibsfarten, hvor klimapart-
nerskabets anbefalinger har været en vigtig
inspirationskilde. Dels er der fokus på kon-
krete virkemidler, der kan skabe klimaeffekt
nu og her, samt dels på et udviklingsspor, der
skaber langsigtet grøn effekt. I begge tilgange
lægger regeringen fortsat markant vægt på
samarbejde med erhvervet om løsninger på de
teknologiske og strukturelle udfordringer og
på implementeringen af initiativerne.
Kun med videndeling og samarbejde på tværs
af aktører og sektorer, kan vi nå i mål med
den grønne omstilling. Derfor har regeringen
sammen med brede flertal i Folketinget brugt
Klimapartnerskabets anbefalinger aktivt i ar-
bejdet med at understøtte branchens redukti-
on af drivhusgasser i en række politiske aftaler.
Disse aftaler omfatter blandt andet:
Grøn transportpulje I og II (april 2020
og april 2021)
Klimaaftale for energi og industri mv.
(juni 2020)
Genstart af dansk eksport (oktober
2020)
Sommer- og erhvervspakken (juni
2021)
Infrastrukturplan (juni 2021)
Hertil kommer klimalovens overordnede
målsætning om klimaneutralitet i 2050 og
bilaterale aftaler med andre lande samt rege-
ringens beslutning om at arbejde for, at der
i IMO’s reviderede klimastrategi inkluderes
et konkret mål om klimaneutral international
søfart i 2050.
Klimapartnerskabets anbefalinger har overve-
jende et udviklingsperspektiv. Klimaeffekten
af anbefalingerne forventes derfor først at slå
igennem på lidt længere sigt og/eller fungere
som understøttende tiltag. Samtidig har en
stor del af anbefalingerne international rele-
vans, hvorfor de ud over den nationale effekt
både vil have størst betydning for reduktion
af skibsfartens globale udledninger, ligesom
de kan bidrage til udvikling af løsninger med
internationalt eksportperspektiv.
Side 12
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Gennemgang af de
politiske aftaler
Regeringens klimaindsats på det maritime
område understøtter både klimatiltag for
den nationale skibsfart og Det Blå Danmarks
ambition om at sætte det første oceangående
nulemissionsskib i drift senest i 2030 og være
klimaneutral i 2050.
Flere af Klimapartnerskabets anbefalinger
er løftet i regi af diverse politiske aftaler, jf.
oversigt over opfølgning på klimapartnerska-
bets anbefalinger i bilag 1. Klimapartnerska-
bets anbefalinger om grønnere færgedrift er
fx løftet i regi af de politiske aftaler om Grøn
transportpulje I og II, hvor der er afsat hen-
holdsvis 200 og 85 mio. kr. til grøn omstilling
af danske indenrigsfærger. Disse midler følges
fra 2028 op af en færgepulje på 100 mio. kr. fra
infrastrukturaftalen.
Den kan medfinansiere tekniske investeringer
i lokale færgeruter, herunder udskiftning af
motorer, større renoveringer eller udskiftning
af tonnage. Det er med aftale om Grøn trans-
portpulje II desuden blevet aftalt politisk at
igangsætte et analysearbejde af grøn omstilling
af ”hurtigfærger”, fx Kattegatfærgerne, med
henblik på at afdække mulighederne for at
understøtte konvertering til grønne brændsler.
Det er aktuelt ikke muligt at omstille disse
færger til el af teknologiske årsager. Det er der-
imod muligt at omstille til vedvarende energi fx
igennem biobrændstof eller PtX-brændstoffer.
Med infrastrukturplanen er der aftalt en
meget betydelig styrkelse af adgangsvejene
til havnene i Danmark med projekter i stør-
relsesordenen 8 mia. kr. Endvidere er det som
opfølgning på klimapartnerskabets anbefa-
ling om energiinfrastruktur i havne aftalt at
gennemføre en analyse af
tilgængeligheden
af elektricitet og nye brændstoffer i havne
med henblik på at understøtte havnenes og
skibsfartens omstilling fra fossile brændsler til
grønne brændsler.
Klimapartnerskabets anbefalinger om øget
forskning, udvikling og demonstration af nye
klimateknologier er også blevet løftet i de
politiske aftaler. For at styrke udvikling og
demonstration af nye martime klimateknolo-
gier er der i forbindelse med aftale om gen-
start af dansk eksport fra oktober 2020 samt
sommer- og erhvervspakken i juni 2021, afsat
hhv. 30 og 20 mio. kr. til en maritim særpulje i
det Energiteknologiske Udviklings- og De-
monstrationsprogram (EUDP). Desuden er
regeringens klimahandlingsplan for energi og
industri mv., herunder regeringens kommende
nationale strategi for CCUS og PtX, i tråd med
en af Klimapartnerskabets anbefalinger om en
sådan strategi. Dertil kan etableringen af to
energiøer komme skibsfartens grønne om-
stilling til gavn gennem produktion af grønne
maritime brændstoffer.
Side 13
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
En række af klimapartnerskabets anbefalinger
vedrører international regulering og kræver
derfor en international indsats i EU eller IMO,
hvor Danmark som stor skibsfartnation er en
væsentlig spiller. Danmark vil derfor løben-
de tage forslagene op i disse fora, ligesom
Danmark i EU vil arbejde aktivt for at styrke
den kommende regulering på det maritime
område præsenteret i ”Fit-for-55”-pakken i en
retning til gavn for Det Blå Danmarks grønne
omstilling og konkurrenceevne. For at styrke
det maritime klimadiplomati, herunder fremme
de internationale anbefalinger fra klimapart-
nerskabet, er der som en del af sommer- og
erhvervspakken i juni 2021 afsat midler til
at udstationere en IMO-attaché i London.
Attachéen skal varetage Danmarks søfartspo-
litiske interesser i IMO, herunder med særlig
vægt på de løbende forhandlinger om redukti-
on af søfartens drivhusgasser. I den forbindel-
se er der også afsat midler til opnormering af
Søfartsstyrelsens internationale klimaarbejde,
hvor der fra efteråret 2021 vil blive oprettet
en selvstændig klimaafdeling.
I samme politiske aftale blev der desuden afsat
midler til dansk lederskab af det internationale
offentlige-private partnerskab, ’Zero-Emission
Shipping Mission’, under Mission Innovation.
Danmark har med regeringerne fra USA og
Norge og de to private aktører - Global Mariti-
me Forum og Mærsk Mc-Kinney Møller Cen-
ter for Zero Carbon Shipping - taget lederskab
for missionen, som skal være med til at bane
vejen for en klimaneutral skibsfart. Gennem
fremme af offentlige-private innovationspart-
nerskaber, styrkes grundlaget for gennemfø-
relsen af Klimapartnerskabets anbefalinger.
Det vil ske gennem styrket innovation i hele
værdikæden, styrket international samarbejde
og fremme af international regulering, der kan
understøtte branchens grønne omstilling.
Parallelt med de større politiske aftaler er der
fx indgået en bilateral aftale med Nederlande-
ne om salg af danske VE-andele (min. 750 mio.
kr. og op til 1,5 mia. kr.), som skal finansiere en
tilskudsordning til PtX-anlæg i Danmark. Dette
kan også komme Det Blå Danmark til gode
som vigtig aftager af grøn energi.
Side 14
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0015.png
Bilag 1
Status på opfølgningen på
Klimapartnerskabets anbefalinger
ENERGIEFFEKTIVITET
Det Blå Danmarks initiativ
Anbefaling
1
Deling af rederiernes big data
Status
Initiativet er endnu ikke sat i gang, men for de enkelte rederier er
der en stadig større fokus på at udnytte data.
Anbefaling til regeringen
Anbefaling
2
Udviklings- og demonstrationsprogram til maritime klimaløsnin-
ger
Status
Der blev med den politiske aftale om genstart af dansk eksport
i oktober 2020 afsat 30 mio. kr. til etablering af en særpulje til
grønne maritime udviklings- og demonstrationsprojekter i regi af
EUDP.
Med sommer- og erhvervspakken fra juni 2021 blev der afsat
yderligere 20 mio. kr. til videreførelse af særpuljen i 2021.
Den maritime særpulje har også til formål at skabe større fokus
på de muligheder, erhvervet har for at søge midler gennem andre
F&U-ordninger.
3
Eksportfinansiering
I regi af den politiske aftale om genstart af dansk eksport fra okto-
ber 2020 samt i Finanslov 2021 er der afsat midler til generelt at
styrke eksportfinansiering i EKF - Danmarks Eksportkredit. Der
er imidlertid ikke gennemført initiativer som specifikt er målrettet
maritim eksport.
HAVNE OG KYSTNÆR SKIBSFART
Det Blå Danmarks initiativ
Anbefaling
4
Fjernelse af ventetiden i havne
Status
De danske erhvervshavne har fortsat indsatsen med at holde ven-
tetiden i bund. Indsatsen omfatter automatisering og digitalisering
af processerne omkring skibes anløb til havnene.
Internationalt er problemstillingen endnu ikke løst, men der er sat
gang i initiativer, som skal forbedre kommunikation mellem skib
og havn.
Anbefaling til regeringen
Anbefaling
5
5. Grønne statslige færgeudbud
Status
I regi af Grøn Transportpulje II er der gennemført en analyse vedr.
grøn omstilling af danske indenrigsfærger, som forventes at kunne
benyttes i forbindelse med fremtidige statslige udbud.
Side 15
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0016.png
6
Grøn kommunal færgedrift
Der er i grøn pulje afsat hhv. 200 og 85 mio. kr. til grøn omstilling
af indenrigsfærger. Midlerne udmøntes som investeringstilskud i
2021 og 2022.
I aftale om Infrastrukturplan 2035 er der fra 2028 afsat yderligere
100 mio. kr. til fx udskiftning af færger.
7
Grønne motorveje til søs
Anbefalingen er endnu ikke løftet i regi af politiske aftaler. Der
arbejdes i øvrigt på et forslag om green corridors, herunder UK’s
Clyde-bank Declaration, til COP26 i regi af Mission Innovation.
Anbefalingen er ikke direkte løftet i regi af politiske aftaler.
Danske erhvervshavne kan allerede i dag differentiere deres hav-
neafgifter efter skibes klimabelastning og nogle havne benytter
sig af denne mulighed.
8
Klimadifferentierede havneafgifter
9
Ny energiinfrastruktur til havne
Anbefalingen er ikke direkte løftet i regi af politiske aftaler, men
der er med infrastrukturplan 2035 aftalt en analyse af tilgænge-
ligheden af elektricitet og nye brændstoffer i havne - dette med
henblik på at understøtte havnenes og skibs-fartens omstilling til
grønne brændsler.
HAVNE OG KYSTNÆR SKIBSFART
Det Blå Danmarks initiativ
Anbefaling
10
11
Partnerskab om testskibe
Etablering af et Maritimt Center of Excellence
Status
Initiativet er endnu ikke sat i gang.
Forsknings- og udviklingscenteret ”Mærsk Mc-Kinney Møller
Center for Zero Carbon Shipping” blev etableret i november 2020.
Centeret indgår som partner i ’Zero-Emission Shipping Mission’.
Anbefaling til regeringen
Anbefaling
12
Demonstrationsskib anno 2030
Status
Demonstrationsskib indgår som element i arbejdet med ’Ze-
ro-Emission Shipping Mission’, hvor behov for demonstrations-
skibe vil blive afdækket og offentlige-private partnerskaber om
demonstration vil blive fremmet.
Regeringen har udmeldt, at der arbejdes på en national strategi
for CCU og Power-to-X, som forventes præsenteret i ultimo 2021.
Anbefalingen er endnu ikke direkte løftet i regi af politiske aftaler.
Anbefalingen bliver imidlertid delvist løftet som led i den politiske
aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023 i
marts 2021, hvori der er afsat 138 mio. kr. til demonstrations- og
afprøvningsprojekter i grøn omstilling af fiskeflåden og akvakul-
turerhvervet.
Danmark fremmer løbende forslag i IMO, der kan begrænse regu-
latoriske barrierer for grøn iblanding. Indsatsen forventes at blive
styrket gennem udstationering af en kommende IMO-attaché, jf.
status for anbefaling nr. 18.
13
14
National strategi for udvikling af Power-to-X
Forsøgsordninger med nye brændstoffer
15
Grøn iblandingsmulighed
Side 16
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvilke af klimapartnerskabernes anbefalinger, der er implementeret samt hvilke der udestår, fordelt efter tema og klimapartnerskab, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2524917_0017.png
KLIMADIPLOMATI
Det Blå Danmarks initiativ
Anbefaling
16
En global forskningsfond finansieret af skibsfarten
Status
Etableringen af en forskningsfond blev drøftet i IMO i juni 2020
med støtte fra blandt andre Danmark.
Forslaget er igen på dagsordenen på IMO’s miljøkomitemøde i
efteråret 2021.
17
Koordineret dansk indsats for tiltrækning af EU-midler
Danmarks nationale klyngeorganisation for de maritime erhverv
og logistik, MARLOG, blev etableret i 2021.
MARLOG skal bidrage til at tiltrække forsknings- og udviklings-
midler til virksomheder og institutioner i Det Blå Danmark
Anbefaling til regeringen
Anbefaling
18
Styrket klimadiplomati i IMO
Status
Med sommer- og erhvervspakken i 2021 er der afsat midler til
at udstationere en IMO-attaché til ambassaden i London med
tiltrædelse i efteråret 2021 samt at opnormere Søfartsstyrelsens
internationale klimaarbejde.
Danmark fremmer løbende forslag i IMO, der kan begrænse disse
barrierer. Indsatsen forventes at blive styrket gennem udstatione-
ring af en IMO-attaché, jf. status for anbefaling nr. 18.
Danmark fremmer løbende forslag i IMO, der kan begrænse disse
barrierer. Indsatsen forventes at blive styrket gennem udstatione-
ring af en IMO-attaché, jf. status for anbefaling nr. 18.
Da der er tale om en anbefaling, som afhænger af et EU-direktiv,
skal det undersøges, hvordan, hvis muligt, de ønskede ændringer
kan laves inden for det nuværende direktiv, eller om det vil kræve
en revidering af hele direktivet.
19
Effektiv implementering af ny IMO-regulering
20
Fasttrack ordning for ny klimateknologi i IMO
21
Udvidelse af EU’s kapacitetsordning for fiskefartøjer
Side 17